brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na budowie Systemu Informacji Przestrzennej w... - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.608.2016.2.BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.12.2016, sygn. 2461-IBPP3.4512.608.2016.2.BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu polegającego na budowie Systemu Informacji Przestrzennej wspierającego świadczenie e-usług

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2016 r. (data wpływu 7 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. .

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 21 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPP3.4512.608.2016.1.BJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 30 listopada 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest jednostką samorządową powołaną ustawą o samorządzie powiatowym zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu, który jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki powiatu.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada numer identyfikacji podatkowej NIP oraz składa deklaracje VAT7.

Przedmiotem działania Powiatu są zadania z zakresu administracji publicznej o charakterze ponadgminnym.

Jednym z realizowanych zadań Powiatu jest projekt pn. przyjęty skrót ZSIPPK.

Projekt ZSIPPK został zgłoszony i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 20142020 (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) z osi priorytetowej: II. Cyfrowe, działanie: 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych.

Projekt ZSIPPK będzie realizowany wspólnie przez 10 beneficjentów tj. 9 Gmin z terenu Powiatu (Miasto K., Miasto K., Gmina L., Gmina M., Gmina O., Gmina P., Gmina P., Gmina P., Gmina W. W.) będących partnerami projektu oraz Powiat K. lidera projektu. Projekt ZSIPPK został dofinansowany z EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych tj. 3 882 789,86 zł. Projekt zostanie zrealizowany do dnia 31 grudnia 2018 r.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań powiatowych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym oraz zadań gminnych zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Głównym celem projektu jest budowa Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu K. (ZSIPPK), integrującego zasoby informacji przestrzennej 10 jednostek samorządu terytorialnego z terenu powiatu na wspólnej platformie, służącej do realizacji procedur administracyjnych, ukierunkowana na podniesienie ilości i jakości e-usług świadczonych przez administrację publiczną oraz podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań IT w procesie świadczenia tych usług.

Realizacja celu głównego nastąpi poprzez wdrożenie mechanizmów i narzędzi na zintegrowanej platformie, służącej do realizacji usług publicznych, ukierunkowanej na poprawę jakości oraz efektywności administracji publicznej, zapewniającej jednocześnie rozwój adresowanych dla mieszkańców i przedsiębiorców usług elektronicznych. Ponadto istotnym elementem leżącym u podstaw budowy zintegrowanej platformy dziedzinowej będzie pozyskanie narzędzi do racjonalnego i efektywnego zarządzania i kształtowania szeroko pojmowanego ładu przestrzennego na obszarze powiatu przez prowadzenie numerycznych zbiorów danych przestrzennych, udostępnianie aktualnej informacji i interakcję między uczestnikami postępowań administracyjnych z wykorzystaniem e-usług i komunikacji elektronicznej.

Uwzględniając zdefiniowane cele projekt obejmował będzie:

  • zakup, instalacje i konfiguracje sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem systemowym;
  • zakup licencji i wdrożenie modułów podsystemów dziedzinowych ZSIPPK;
  • przygotowanie i wdrożenie e-usług zintegrowanych z systemem ZSIPPK szkolenia użytkowników;
  • pozyskanie danych do rejestrów i ewidencji systemu do modułów: Rejestr Planów Przestrzennych; Ewidencji Dróg, Ewidencji Mienia;
  • szkolenia pracowników JST;
  • działania promocyjne projektu (tablice informacyjne),

przy czym sprzęt komputerowy i tablice informacyjne będą zakupione w ramach wspólnych postępowań przetargowych i zafakturowane na każdego partnera i lidera odrębnie. Natomiast licencje Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej będą zakupione w jednym postępowaniu i przekazane dla każdego partnera. Sprzęt komputerowy i oprogramowanie będzie dostarczane przez wyłonionych wykonawców do partnerów i lidera w ilościach i lokalizacjach określonych we wniosku aplikacyjnym i opisie przedmiotu zamówienia.

Partnerzy i lider będą regulować płatności w zakresie ich dotyczącym, natomiast refundacja wydatków zostanie przekazana partnerom przez lidera (po otrzymaniu środków z IZ RPO W 20142020) w wysokości na nich przypadającą. Nabywane towary związane są z wykorzystywaniem czynności administracyjnych, które nie podlegają opodatkowaniu.

Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez platformę ePUAP i SEKAP oraz zbudowane Geoportale internetowe.

W ramach przedmiotowego projektu Powiat i partnerzy nie będą wykonywali żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT.

Projekt przyjęty skrót ZSIPPK, jest realizowany na podstawie umowy partnerskiej zawartej pomiędzy liderem (Powiat K.) i partnerami (Gminy z obszaru powiatu K.).

Za realizacje projektu w imieniu swoim i partnerów odpowiedzialny jest lider czyli Powiat.

Każdy z partnerów oraz lider będą dokonywali zakupów dotyczących wyłącznie własnej części, natomiast wszelkie zamówienia publiczne w projekcie przeprowadza lider (Powiat), zarówno we własnym zakresie, jak i w zakresie dotyczącym partnerów (Gmin).

Lider będzie nabywcą wyłącznie w fakturach dotyczących realizacji projektu w jego części.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zakupione towary i usługi przez Powiat w ramach realizacji projektu pozostaną jego własnością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Powiatu (przedstawionym w piśmie z 30 listopada 2016 r.), w związku z realizacją projektu pn. Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ani w całości ani w części z faktur, w których jako nabywca będzie wskazany Powiat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie powiatowym).

Przez infrastrukturę informacji przestrzennej rozumie się opisane metadanymi zbiory danych przestrzennych oraz dotyczące ich usługi, środki techniczne, procesy i procedury, które są stosowane i udostępniane przez współtworzące infrastrukturę informacji przestrzennej organy wiodące, inne organy administracji oraz osoby trzecie art. 3 pkt 2 ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej z dnia 4 marca 2010 r. (Dz.U. nr 76, poz. 489 ze zm.).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, tworzenie, aktualizacja i udostępnianie zbiorów metadanych infrastruktury, zwanych dalej metadanymi, jest zadaniem organów administracji, odpowiedzialnych w zakresie swojej właściwości za prowadzenie rejestrów publicznych zawierających zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, oraz osób trzecich, których zbiory włączane są do infrastruktury.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, objęte infrastrukturą zbiory oraz usługi danych przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 powołanej wyżej ustawy, przy udostępnianiu zbiorów organom administracji przepisy art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1114 ze zm.) o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne stanowi, że podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że głównym celem projektu jest budowa Zintegrowanego Systemu Informacji Przestrzennej Powiatu K. (ZSIPPK), integrującego zasoby informacji przestrzennej 10 Jednostek Samorządu Terytorialnego z terenu powiatu na wspólnej platformie, służącej do realizacji procedur administracyjnych, ukierunkowana na podniesienie ilości i jakości e-usług świadczonych przez administrację publiczną oraz podwyższenie kompetencji pracowników w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań IT w procesie świadczenia tych usług. Lider będzie nabywcą wyłącznie w fakturach dotyczących realizacji projektu w jego części. Z efektów projektu korzystać będą mogli nieodpłatnie mieszkańcy Powiatu poprzez platformę ePUAP i SEKAP oraz zbudowane Geoportale internetowe. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy uznać, że Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku projekt pod nazwą , którego przedmiotem jest wdrożenie mechanizmów i narzędzi na zintegrowanej platformie, służącej do realizacji usług publicznych, ukierunkowanej na poprawę jakości oraz efektywności administracji publicznej, zapewniającej jednocześnie rozwój adresowanych dla mieszkańców i przedsiębiorców usług elektronicznych, nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach