Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie korygowania faktur wystawionych na kontrahentów w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 2 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania faktur wystawionych na kontrahentów w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie korygowania faktur wystawionych na kontrahentów w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2017 r. (data wpływu 2 lutego 2017 r.) o przeformułowanie pytania, doprecyzowanie własnego stanowiska, uzupełnienie opisu sprawy oraz dowód potwierdzający uzupełnienie wymaganej opłaty.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest spółką komandytową zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Spółka zajmuje się produkcją mebli.
Spółka sprzedaje swoje towary m.in. na rzecz kontrahentów będących podatnikami podatku od wartości dodanej w innych państwach Unii Europejskiej. Spółka przyznaje tym kontrahentom różnego rodzaju upusty ceny (skonto za szybką zapłatę, bonusy od dokonania zakupów o określonej wartości, obniżki cen z tytułu akcji promocyjnych etc.). Upusty te są udzielane już po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury.
Dodatkowo występują także sytuacje, w których zapłata od kontrahenta na rzecz Spółki jest ubezpieczona przez podmiot trzeci. W takich przypadkach kontrahent dokonuje płatności na rzecz tego podmiotu (ubezpieczyciela), a ten wypłaca środki na rzecz Wnioskodawcy. Potrąca przy tym swoje wynagrodzenie z tytułu ubezpieczenia.
W zależności od kontrahenta mogą występować sytuacje, w których dany kontrahent otrzymuje upusty ceny, a środki Wnioskodawcy wypłaca ubezpieczyciel, oraz inne konfiguracje: brak upustów plus wypłata środków przez ubezpieczyciela, jak również upust dla kontrahenta i bezpośrednia zapłata przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.
W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że upusty cen będące przedmiotem wniosku dotyczą dostaw towarów stanowiących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o VAT.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.
Czy w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela Wnioskodawca powinien korygować faktury wystawione na kontrahentów?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z potrąceniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela nie powinien on korygować faktur wystawionych na kontrahentów.
Uzasadnienie
Fakt otrzymywania przez Wnioskodawcę niższych kwot niż wskazane na fakturze z uwagi na potrącenia dokonane przez ubezpieczyciela wynika z rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a ubezpieczycielem (ubezpieczyciel potrąca swoje własne wynagrodzenie za udzielenie ubezpieczenia) i nie ma związku z relacjami pomiędzy Wnioskodawcą i jego kontrahentami. W konsekwencji faktury wystawione na kontrahentów nie powinny być korygowane z powodu potrąceń dokonanych przez ubezpieczyciela.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.
Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przez sprzedaż zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
- koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
- kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
- wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
- zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
- wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Stosownie do art. 106a pkt 1 ustawy przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
Ponadto jak wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy faktura powinna zawierać:
- datę wystawienia;
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawkę podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem ().
Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
- udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
podatnik wystawia fakturę korygującą.
W myśl art. 106j ust. 2 ustawy faktura korygująca powinna zawierać:
- wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura
korygująca:
- określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
- przyczynę korekty;
- jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
- w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 prawidłową treść korygowanych pozycji.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytową zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT i zajmuje się produkcją mebli.
Wnioskodawca sprzedaje swoje towary m.in. na rzecz kontrahentów będących podatnikami podatku od wartości dodanej w innych państwach Unii Europejskiej.
Spółka przyznaje tym kontrahentom różnego rodzaju upusty ceny (skonto za szybką zapłatę, bonusy od dokonania zakupów o określonej wartości, obniżki cen z tytułu akcji promocyjnych etc.). Upusty te są udzielane już po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury. Upusty cen będące przedmiotem wniosku dotyczą dostaw towarów stanowiących wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy.
Dodatkowo występują także sytuacje, w których zapłata od kontrahenta na rzecz Spółki jest ubezpieczona przez podmiot trzeci. W takich przypadkach kontrahent dokonuje płatności na rzecz tego podmiotu (ubezpieczyciela), a ten wypłaca środki na rzecz Wnioskodawcy. Potrąca przy tym swoje wynagrodzenie z tytułu ubezpieczenia.
W zależności od kontrahenta mogą występować sytuacje, w których dany kontrahent otrzymuje upusty ceny, a środki Wnioskodawcy wypłaca ubezpieczyciel, oraz inne konfiguracje: brak upustów plus wypłata środków przez ubezpieczyciela, jak również upust dla kontrahenta i bezpośrednia zapłata przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela powinien on korygować faktury wystawione na kontrahentów.
Ze wskazanych przepisów ustawy wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, z przyczyn wskazanych wyżej, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.
W przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Wnioskodawcę niższej kwoty zapłaty niż wynikająca z treści wystawionej przez niego faktury nie ma związku ze zmianą podstawy opodatkowania, tj. kwoty stanowiącej zapłatę, którą Wnioskodawca powinien otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywców towarów. Nie dochodzi także do zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, ani też do zwrotu całości lub części zapłaty otrzymanej przed dokonaniem dostawy towarów. Sytuacja ta nie jest również wynikiem pomyłki w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Jak wskazał Wnioskodawca fakt otrzymywania przez niego niższych kwot niż wskazane na fakturze z uwagi na potrącenia dokonane przez ubezpieczyciela wynika z rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a ubezpieczycielem (ubezpieczyciel potrąca swoje własne wynagrodzenie za udzielenie ubezpieczenia) i nie ma związku z relacjami pomiędzy Wnioskodawcą i jego kontrahentami. Zatem nie zachodzą przesłanki wskazane w art. 106j ust. 1 ustawy określające sytuacje, które należy udokumentować poprzez wystawienie faktury korygującej, a w związku z tym Wnioskodawca nie powinien wystawiać faktur korygujących w związku z potrąceniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela.
Podsumowując, w związku z potrącaniem wynagrodzenia przez ubezpieczyciela Wnioskodawca nie powinien korygować faktur wystawionych na kontrahentów.
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Informuje się jednocześnie, że wniosek w części dotyczącej obowiązku wystawienia faktury korygującej oraz okresu obniżenia podstawy opodatkowania z tytułu udzielania upustów cen został rozpatrzony w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2017 r. nr 3063-ILPP1 -3.4512.171.2016.2.KB.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu