Czy w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. i Rozporządzenia z 2008 r., Gmina miała prawo do zastosowania zwolnieni... - Interpretacja - ILPP2/443-718/12-4/SJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.10.2012, sygn. ILPP2/443-718/12-4/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. i Rozporządzenia z 2008 r., Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy reprezentowanej przez Radcę Prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wniesienia aportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, do zakresu jego działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U.01.142.1591), do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. edukacji publicznej,
  3. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  4. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. cmentarzy gminnych,
  8. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  9. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W tym zakresie Gmina, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT).

Jednocześnie, Gmina wykonuje czynności wpisujące się w definicję działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W szczególności, w ramach działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (działalności gospodarczej) Gmina:

    1. oddaje grunty w użytkowanie wieczyste,
    2. świadczy usługi w zakresie dzierżawy gruntów,
    3. świadczy usługi wynajmu pomieszczeń w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy,
    4. świadczy usługi wynajmu lokali komunalnych (wynajmu lokali użytkowych),
    5. dokonuje odpłatnego zbycia mienia komunalnego.

Gmina ponosiła także ze środków własnych wydatki na budowę oczyszczalni cieków. W ramach tej inwestycji Wnioskodawca poniósł wydatki na budowę i zakup m.in.: dyspozytorni, przepompowni, komór osadów czynnych, czy też przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych. Następnie, w latach 2005-2009, wybudowane składniki majątku (zarówno budowle, jak również zakupione towary) zostały przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy.

Gmina nie odliczyła podatku naliczonego od inwestycji związanej z budową oczyszczalni ścieków, ze względu na planowane wniesienie ww. środków trwałych w formie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka).

W dniu 30 marca 2009 r. Gmina podpisała akt notarialny, na podstawie którego z jednej strony podniosła kapitał zakładowy Spółki pokrywając go wkładem pieniężnym i aportem, który stanowiły środki trwałe, z drugiej zaś otrzymała udziały w Spółce. Zgodnie z brzmieniem § 38 Rozporządzenia z 2008 r. Wnioskodawca potraktował wniesienie aportu do Spółki, jako czynność zwolnioną z opodatkowania VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie, czy w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. i Rozporządzenia z 2008 r., Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów ustawy o VAT oraz przepisów Rozporządzenia z 2004 r. i Rozporządzenia z 2008 r., Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Odpłatną dostawę towarów (zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy o VAT) stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, przez świadczenie usług (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zdaniem Gminy, wniesienie aportu do spółki prawa handlowego nie stanowi na gruncie przepisów o podatku VAT odrębnej kategorii czynności opodatkowanej, a jedynie formę w jakiej dokonywana jest:

  1. dostawa towarów tj. przeniesienie prawa do rozporządzania jako właściciel towarami stanowiącymi przedmiot aportu, bądź
  2. świadczenie usług tj. każde świadczenie na rzecz spółki otrzymującej aport, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również m.in. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych.

Należy przy tym podkreślić, iż w zamian za aport Gmina otrzymała udziały w kapitale zakładowym Spółki, które inkorporują prawa majątkowe o możliwej do określenia wartości rynkowej. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportem do Spółki środków trwałych należy uznać za czynność odpłatną, tj. za odpłatną dostawę towarów.

Ustawa o VAT nie zawiera przepisów szczególnych regulujących zasady opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu do spółki prawa handlowego. Takie regulacje znalazły się natomiast w przepisach Rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.; dalej Rozporządzenie z 2004 r.), stanowiącego wykonanie delegacji ustawowej dla Ministra Finansów, przewidzianej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 ustawy o VAT zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, przy uwzględnieniu m.in. przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia z 2004 r. zwolnieniu od opodatkowania VAT podlegały m.in. wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego. Wskazane Rozporządzenie z 2004 r., zostało następnie zastąpione Rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.; dalej Rozporządzenie 2008 r.), z mocą obowiązującą od dnia 1 grudnia 2008 r. Niemniej jednak, w § 38 Rozporządzenia z 2008 r. postanowiono, iż zwolnienie od opodatkowania VAT czynności wniesienia aportu do spółki prawa handlowego i cywilnego może być stosowane w okresie do 31 marca 2009 r.

Tym samym, w okresie do 31 marca 2009 r. (a więc w okresie, kiedy Gmina wniosła aport do Spółki) polskie przepisy o podatku VAT przewidywały możliwość zwolnienia z VAT czynności wniesienia aportu do spółki prawa handlowego i cywilnego.

Należy zatem uznać, że Gmina miała prawo do zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT dla aportu środków trwałych do Spółki.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego prawa do odliczenia podatku VAT w dniu 4 października 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-718/12-5/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu