Temat interpretacji
Wnioskodawca od 1 stycznia 2013 r. będzie uprawniony na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, nie dłużej niż do końca 2014 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Przedsiębiorstwo wykonuje usługi i roboty budowlane od przeszło dwudziestu lat, realizując inwestycje Urzędów Miast i Gmin. Zainteresowany jest płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca sporadycznie otrzymywał zlecenia za niewielkie kwoty od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczych.
W roku 2011 Zainteresowany wystawił ogółem 15 faktur, w tym zrealizował 5 zleceń od osób fizycznych na łączna kwotę 6.440 zł. netto, w związku z czym wystawił osobom fizycznym 5 faktur, zawierających w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi, czyli opisano przyłącze, podając jego długość, średnicę, nazwę wykorzystanego materiału, lokalizację przyłącza z numerem domu lub działki, kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty.
Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostali zwolnieni do dnia 31 grudnia 2012 roku podatnicy, u których kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. pod warunkiem, że wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania kasą fiskalną.
Wnioskodawca jest takim podatnikiem, ponieważ w roku 2011 łączna kwota ze sprzedaży na rzecz ww. osób fizycznych oraz rolników wyniosła 6.440 zł. netto, a więc nie przekroczyła 40.000 zł. Ponadto, Zainteresowany nie miał wcześniej obowiązku stosowania kasy rejestrującej.
W roku 2012 w wyniku przetargu Wnioskodawca zawarł z Urzędem Gminy umowę na wykonanie sieci wodociągowej głównej z terminem zakończenia robót w 2013 roku. Przyłącza wody mieszkańcy mają zlecać indywidualnie, wybranym przez siebie wykonawcom. Sporo osób zwróciło się ze zleceniem do Wnioskodawcy. Do chwili złożenia wniosku Zainteresowany otrzymał 34 zlecenia na łączną kwotę netto, nieprzekraczającą 35.000 zł. (ostatnią fakturę wystawił 25 września). Biorąc pod uwagę ewentualne przyszłe zlecenia, Zainteresowany ma świadomość, że może utracić zwolnienie, opisane wyżej, po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym nastąpiłoby przekroczenie kwoty 40.000 zł.
Wnioskodawca sądzi jednak, że w dalszym ciągu, do końca 2012 roku, może skorzystać z innego zwolnienia według zapisów w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, bo jak napisano w § 2.1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:
- do dnia 31 grudnia 2012 r.- sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;. W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2012 r. (poz.930) Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania II. Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, poz. 34. Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie
zostaną spełnione następujące warunki:
- każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę
- liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Wnioskodawca zastanawia się także, co może wydarzyć się w przyszłym roku 2013, ponieważ nawet bez ewentualnych kolejnych zleceń od osób fizycznych w 2012 roku, obecnie po wystawieniu 34 faktur dla 34 odbiorców nie spełniałby warunków opisanych w poz. 34 rozporządzenia (34 odbiorców to więcej niż 20). Zainteresowany uważa jednak, że ma możliwość skorzystać ze zwolnienia opisanego w poz. 37. ww. załącznika, które nie jest zależne od wielkości sprzedaży, a zależy od spełnienia warunków:
- świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, kasy oszczędnościowo - kredytowej, czyli wpływa na rachunek podatnika
- prowadzenia ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.Wnioskodawca sądzi, że wymogi te spełni wystawianie faktur, zawierających w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi, kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty z podaniem numeru konta bankowego, wyeliminowanie gotówkowej formy zapłaty oraz prowadzenie ewidencji wszystkich wystawianych faktur.
- dotyczy tych podatników, którzy nie używali kas do ewidencjonowania przed 1 stycznia 2011.
Zainteresowany wskazał, że zlecenia od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczych oraz rolników ryczałtowych są incydentalne. Po raz pierwszy, od przeszło dwudziestu lat prowadzenia działalności gospodarczej, w tym roku otrzymał tych zleceń aż 34, wobec czego postanowił upewnić się, że jego wnioski są zasadne i zgodne z przepisami, aby uniknąć ewentualnych błędów.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy po ewentualnej utracie zwolnienia (z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 roku ( z powodu przekroczenia kwoty 40.000 zł. Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej bez limitu kwotowego do końca 2012 roku, bo do dnia 31 grudnia 2012 r. obowiązek stosowania kasy fiskalnej nie dotyczy sprzedaży w zakresie czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku...
Zainteresowany uprzejmie prosi o odpowiedź czy słusznie uważa, że zwolnienie opisane w poz. 37. ww. załącznika nie jest zależne od wielkości sprzedaży, a zależy od spełnienia warunków: świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, kasy oszczędnościowo kredytowej, czyli wpływa na rachunek podatnika, prowadzenia ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła; prawo do zwolnienia dotyczy tych podatników, którzy nie używali kas do ewidencjonowania przed 1 stycznia 2011. Czy Zainteresowany słusznie uważa, że w jego przypadku skorzystanie z takiego zwolnienia w roku 2013 byłoby możliwe, przy założeniu, że będzie obowiązywało w 2013 roku...
Czy Wnioskodawca słusznie uważa, że (po ewentualnej utracie zwolnienia podmiotowego z powodu przekroczenia kwoty 40.000 zł.) może skorzystać, w okolicznościach wyżej opisanych, z przedmiotowego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez limitu kwotowego na podstawie zapisów w poz. 34 i 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku...
Zdaniem Wnioskodawcy, nawet po ewentualnej utracie zwolnienia z powodu przekroczenia kwoty 40.000 zł, mógłby korzystać ze zwolnienia wymienionego w poz. 34 załącznika do ww. rozporządzenia, bo spełnia wszystkie wymogi:
- nie rozpoczął ewidencjonowania usług na rzecz osób fizycznych przed dniem 1 stycznia 2011 roku,
- każde świadczenie usług dokumentuje fakturą zawierającą w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi czyli opis przyłącza wody z podaniem długości, średnicy i nazwy wykorzystanego materiału, określoną lokalizację przyłącza z numerem domu lub działki), kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty z podaniem numeru konta bankowego,
- w poprzednim roku podatkowym 2011 liczba wszystkich dokonanych operacji na rzecz osób fizycznych wyniosła 5, a więc nie przekroczyła 50,
- w poprzednim roku podatkowym 2011 liczba odbiorców - osób fizycznych wyniosła 5, a więc nie przekroczyła 20.
W poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych, a podmioty świadczące usługi w takim zakresie nie ewidencjonują obrotów kasą fiskalną, o ile spełnią warunki wskazane w rozporządzeniu: każde świadczenie usług na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych będzie dokumentował fakturą zawierającą w szczególności dane identyfikujące odbiorcę; liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 50, a liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Ponieważ Zainteresowany spełnia opisane wyżej warunki, uważa, że nawet po ewentualnej utracie prawa do zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów przekraczających kwotę 40.000 zł., mógłby skorzystać do 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia przedmiotowego, wymienionego w poz. 34.załącznika i do końca roku podatkowego 2012 prowadzić działalność gospodarczą bez konieczności stosowania kasy fiskalnej, nawet wówczas, gdy Zainteresowany otrzymałby ewentualne kolejne zlecenia w tym roku.
Rozważając ewentualną sytuację w 2013 roku, biorę pod uwagę dwie możliwości, że w tym roku więcej zleceń Wnioskodawca nie otrzyma i jeżeli tak będzie to nawet bez ewentualnych kolejnych zleceń od osób fizycznych w 2012 roku, obecnie po wystawieniu 34 faktur dla 34 odbiorców nie spełniałby warunków opisanych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2012 r. (34 odbiorców to więcej niż 20). Inną możliwością jest otrzymanie w 2012 roku kolejnych zleceń lecz to sytuacji nie zmieni (odbiorców będzie więcej niż 20).
Zainteresowany uważa, że będzie mógł skorzystać ze zwolnienia opisanego w poz. 37 ww. załącznika, które to zwolnienie nie jest zależne od wielkości sprzedaży, a zależy od spełnienia warunków:
- świadczenia usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku, kasy oszczędnościowo - kredytowej, czyli wpływa na rachunek podatnika
- prowadzenia ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.Wnioskodawca sądzi, że wymogi te spełni wyeliminowanie możliwości zapłaty gotówkowej za usługi, wystawianie faktur, zawierających w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi, kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty z podaniem numeru konta bankowego oraz prowadzenie ewidencji zestawiających wszystkie wystawiane faktury.
- dotyczy tych podatników, którzy nie używali kas do ewidencjonowania przed 1 stycznia 2011. Czy Zainteresowany słusznie uważa, że w jego przypadku skorzystanie z takiego zwolnienia też byłoby możliwe...
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT.
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika usług.
Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących określone zostały w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.
Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.
W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.
W poz. 34 powołanego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)
- każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
- liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203)
Ponadto, w poz. 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2),
Z objaśnień do załącznika wynika, iż zwolnienie to:
2) nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.
3) dotyczy również podatników rozpoczynających w 2011 r. lub 2012 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2011 r. lub 2012 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2011 r. lub 2012 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług 10.
Natomiast od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382).
Stosownie do treści § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W poz. 34 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:
- każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę,
- liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Ponadto, w poz. 37 wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi i roboty budowlane od przeszło dwudziestu lat, realizując inwestycje Urzędów Miast i Gmin. Wnioskodawca sporadycznie otrzymywał zlecenia za niewielkie kwoty od osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczych. W roku 2011 Zainteresowany wystawił ogółem 15 faktur, w tym zrealizował 5 zleceń od osób fizycznych na łączna kwotę 6.440 zł. netto, w związku z czym wystawił osobom fizycznym 5 faktur, zawierających w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi, czyli opisano przyłącze, podając jego długość, średnicę, nazwę wykorzystanego materiału, lokalizację przyłącza z numerem domu lub działki, kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty. W roku 2011 łączna kwota ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników nie przekroczyła 40.000 zł. Zainteresowany nie miał wcześniej obowiązku stosowania kasy rejestrującej. W roku 2012 w wyniku przetargu Wnioskodawca zawarł z Urzędem Gminy umowę na wykonanie sieci wodociągowej głównej z terminem zakończenia robót w 2013 roku. Przyłącza wody mieszkańcy mają zlecać indywidualnie, wybranym przez siebie wykonawcom. Sporo osób zwróciło się ze zleceniem do Wnioskodawcy. Do chwili złożenia wniosku Wnioskodawca otrzymał 34 zlecenia na łączną kwotę netto, nie przekraczającą 35.000 zł. (ostatnią fakturę wystawił 25 września). Zainteresowany wystawił 34 faktury dla 34 odbiorców.
Z powołanych przepisów wynika, iż podatnik, który utracił prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile spełni określone w nim warunki, tj. każde świadczenie usług dokumentowane jest fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę, oraz liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których wyżej mowa, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.
Jak wskazał Wnioskodawca, liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług w 2011 r. nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców tych usług w tym okresie nie przekroczyła 20 oraz nie zostało rozpoczęte ewidencjonowanie tych usług przed 1 stycznia 2011 r.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż zostały spełnione warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług i robót budowlanych przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Tym samym, nawet po przekroczeniu obrotu w kwocie 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca będzie mógł nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej niż do końca 2012 r.
Natomiast, z uwagi na przekroczenie w 2012 r. limitów (34 odbiorców) zawartych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, od 1 stycznia 2013 roku Zainteresowany nie będzie mógł korzystać z ww. zwolnienia określonego w poz. 34 załącznika.
Zainteresowany uważa, że w 2013 r. ma możliwość skorzystać ze zwolnienia opisanego w poz. 37. ww. załącznika, które nie jest zależne od wielkości sprzedaży, a zależy od spełnienia określonych przepisem warunków. Wnioskodawca sądzi, że wymogi te spełni wystawianie faktur, zawierających w swej treści: dane personalne i adresowe osoby zlecającej, opis wykonanej usługi, kwotę netto i brutto, kwotę podatku VAT, termin i sposób zapłaty z podaniem numeru konta bankowego, wyeliminowanie gotówkowej formy zapłaty oraz prowadzenie ewidencji wszystkich wystawianych faktur.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz ww. przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż pod warunkiem, że zapłaty za wykonywane przez Wnioskodawcę usługi i roboty budowlane będą dokonywane w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej której jest członkiem) a z ewidencji dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła, Wnioskodawca od 1 stycznia 2013 r. będzie uprawniony na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, nie dłużej niż do końca 2014 r., o ile w tym okresie nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo.
Zauważyć należy, że do 31 grudnia 2012 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), natomiast od 31 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1382). Wnioskodawca pomimo, iż wskazał niewłaściwy publikator rozporządzenia to wywodzi prawidłowy skutek prawny, zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 242 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi