Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) - Naczelnik Urzędu Skarbowe... - Interpretacja - PP/4430-33/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.12.2004, sygn. PP/4430-33/04, Urząd Skarbowy w Krasnymstawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krasnymstawie w odpowiedzi na pismo Gminy z dnia 7.12.2004r. w sprawie dotyczącej prawa do zwrotu podatku z tytułu realizacji inwestycji przez Gminę xxx, realizowanej w ramach pomocy udzielanej ze środków programu SAPARD informuje :

Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz.535), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów lub usług w zakresie, w jakim nabywane towary czy też usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ustawa przewiduje jednak przypadki, w których pomimo związku konkretnego zakupu z opodatkowaną dostawą lub opodatkowanym świadczeniem usług podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego lub prawo to jest w znacznym stopniu ograniczone. Oznacza to, iż podatnik może odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów lub usług, jeżeli zakup ma związek ze sprzedażą opodatkowaną oraz w konkretnym przypadku nie zachodzi wyłączenie lub ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Podstawowym więc kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, stwierdzić należy, że Gminie xxx, będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, realizującej inwestycję polegającą na wyposażeniu sali gimnastycznej przy Zespole Nr 4 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej, która po zakończeniu inwestycji nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Uwzględniając powyższe tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przypadku inwestycji pod nazwą "Wyposazenie sali gimnastycznej przy Zespole Nr 4 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej", realizowanej w ramach porgramu SAPARD, podatek naliczony nie może być rozliczony (odzyskany) na podstawie przepisów ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz.535).

Gminie xxx nie będzie natomiast przysługiwał zwrot podatku na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). W świetle § 27a ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1.05.2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Mając na uwadze, iż na realizację przedmiotowej inwestycji umowa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa została zawarta w dniu 30 czerwca 2004r., Gminie nie przysługuje prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT na podstawie ww. przepisów.

Zgodnie z art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654, ze zmianami) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gmina, jako jednostka samorządowa zwolniona od podatku dochodowego nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu do celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Uwzględniając powyższe tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w przypadku inwestycji pod nazwą "Wyposażenie sali gimnastycznej przy Zespole Nr 4 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej", realizowanej w ramach porgramu SAPARD, Gmina xxx nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższą odpowiedź udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień wydania informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Krasnymstawie