Temat interpretacji
Czy wykonywanie przez Gminę nieodpłatnych świadczeń w ramach Projektu będzie spełniać warunki uznania ich za wykonywane w ramach działalności gospodarczej podatnika, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT, a więc czy świadczenia te będą nieopodatkowane podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT oraz art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 2 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina aplikuje o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działania 8.2. Transfer Wiedzy, Poddziałanie 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki przedsiębiorstw projektu pn. (...).
Celem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań sfery nauki oraz środowiska projektowego z przedsiębiorcami, służące zwiększeniu roli wzornictwa przemysłowego jako narzędzia budowy przewagi konkurencyjności. Grupę docelową w zakresie zadań, które będą realizowane przez Gminę stanowią: 60 projektantów (w tym pracownicy naukowi, projektanci wzornictwa przemysłowego) oraz 60 przedsiębiorców (w tym właścicieli i pracowników firm) mających zapotrzebowanie na prace rozwojowe z zakresu wzornictwa przemysłowego.
Gmina wraz z Akademią (...) są partnerami w Projekcie. W ramach projektu Gmina wykona następujące działania:
- organizacja konferencji oraz warsztatów dla przedsiębiorców oraz projektantów, w tym celu Gmina wynajmie salę, udostępni catering, materiały szkoleniowe, promocyjne, piśmiennicze, poniesie koszty prelegentów,
- zlecenie opracowania narzędzia internetowego (usługi programowania) określającego stan aplikacji (wykorzystania) wzornictwa przemysłowego w przedsiębiorstwie. Powstałe ogólnodostępne narzędzie będzie miało charakter wstępnego audytu. Z 60 przedsiębiorstw, które przejdą wstępny audyt internetowy wyłonionych zostanie zgodnie z opracowanym regulaminem 40 przedsiębiorstw, które przejdą audyt pogłębiony z zakresu wykorzystania wzornictwa, oceny potencjału wraz z rekomendacjami. W celu realizacji audytu pogłębionego Gmina zleci przygotowanie metodologii audytu oraz przeprowadzenie 40 audytów pogłębionych.
Tak więc realizując Projekt Gmina wykonywać będzie nieodpłatnie świadczenia na rzecz osób wchodzących w skład grupy docelowej.
Gmina będzie realizowała Projekt w ramach swoich zadań ustawowych, zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, na podstawie natomiast art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
W realizacji zadań projektowych Gmina będzie współdziałała z Województwem .
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wykonywanie przez Gminę nieodpłatnych świadczeń w ramach Projektu będzie spełniać warunki uznania ich za wykonywane w ramach działalności gospodarczej podatnika, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT, a więc czy świadczenia te będą nieopodatkowane podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT oraz art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Przepis powyższy stanowi implementację art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r.), zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
Należy więc uznać, że Dyrektywa 112 obejmuje opodatkowaniem VAT czynności wykonywane przez podatnika w sposób prywatny, poza zakresem działalności jego przedsiębiorstwa. Jest bowiem uzasadnionym, że podatnik wykorzystując do wyświadczenia nieodpłatnej usługi swoje przedsiębiorstwo (infrastrukturę i pracowników) będzie musiał ich świadczenie opodatkować. Brak opodatkowania takiej czynności spowodowałby bowiem, że konsument otrzymałby świadczenie nieopodatkowane VAT.
W ocenie Gminy, celem wprowadzenia przepisu Dyrektywy 112 było opodatkowanie VAT każdej konsumpcji. Jak czytamy w Dyrektywa VAT 2006/112/WE. Komentarz 2008 pod red. Jerzego Martini, Unimex Oficyna Wydawnicza w przypadku, gdy podatnik odliczył podatek naliczony (zakupując składnik majątkowy do majątku swojego przedsiębiorstwa), a następnie używa towar również do własnych celów prywatnych wówczas podatnik taki stawiany byłby w uprzywilejowanej sytuacji w stosunku do zwykłych konsumentów (niebędacych podatnikami VAT). Podobnie w przypadku, gdy podatnik wykonuje pewne świadczenie inne niż dostawa towarów na rzecz drugiego podmiotu (tworzy pewną wartość dodaną) nie pobierając w zamian żadnego wynagrodzenia. Odbiorca takiego świadczenia (nieodpłatnie świadczonej usługi) odnosi wymierną korzyść materialną. W takim wypadku żaden podmiot nie poniósłby ekonomicznego ciężaru VAT.
Porównując przepis polskiej ustawy o podatku VAT oraz Dyrektywy 112, można dojść do wnioski, że przepis ustawy polskiej oraz Dyrektywy 112 różnią się, ponieważ ustawa uznaje za czynność opodatkowaną świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, podczas gdy Dyrektywa posługuje się pojęciem celów innych niż działalność przedsiębiorstwa podatnika. Mając jednak na uwadze cel przepisu Dyrektywy 112, dojść trzeba do przekonania, że w istocie opodatkowanymi VAT są jedynie czynności wykonywane nieodpłatnie na cele inne niż działalność przedsiębiorstwa podatnika.
Taki wniosek należy wywieść z porównania przepisów art. 8 ust. 2 pkt 2 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT. Aby czynność nieodpłatna podlegała opodatkowaniu VAT musi być ona wykonywana w ramach działalności gospodarczej podatnika, a więc muszą być spełnione warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT. (Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast na podstawie art. 15 ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych). Czytając przepis polskiej ustawy uznający za opodatkowane VAT nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, należy dojść do wniosku, że znaczenie pojęcia działalność gospodarcza, o którym mowa w tym przepisie jest różne od pojęcia działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Gdyby bowiem przyjąć, że zakresy te się pokrywają wówczas przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 nie miałby nigdy zastosowania, nie jest bowiem możliwym opodatkowanie czynności świadczonej poza działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2, jeżeli jednocześnie dany podmiot na podstawie art. 15 ust. 1 i 2 w ogóle nie będzie podatnikiem z tytułu jej świadczenia, gdyż jest to świadczenie właśnie poza wykonywaniem działalności gospodarczej.
Tak więc jedyną możliwą interpretacją przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 jest przyjęcie, że opodatkowane VAT są usługi wykonywane do celów innych niż działalność przedsiębiorstwa, a zwrot do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oznacza w istocie do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa. Taka interpretacja jest zgodna z celem przepisów art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112.
Gmina jest podatnikiem VAT szczególnego rodzaju, wykonuje bowiem jednocześnie czynności, które nie spełniają warunków dla uznania ich za opodatkowanych podatkiem VAT oraz takie, od wykonywania których jest podatnikiem VAT. Jednocześnie jednak wszystkie czynności wykonywane przez Gminę należy uznać za realizowane w ramach działalności przedsiębiorstwa Gminy w rozumieniu art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT. Trzeba podkreślić, że Gmina nie prowadzi przedsiębiorstwa jako takiego, jednakże jako podmiot utworzony na podstawie prawa publicznego wykonuje jedynie czynności mieszczące się w ramach swoich zadań ustawowych. Gmina nie może więc wykonać żadnej czynności, która nie mieści się w zakresie zadań przypisanych ustawowo, w szczególności Gmina nie może wykonywać działalności prywatnej, a więc niemieszczącej się w ramach działalności przedsiębiorstwa podatnika.
Jak już powiedziano powyżej celem wprowadzenia przepisów art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT było opodatkowanie VAT czynności wykonywanych jako podatnik VAT (tzn. w warunkach określonych w art. 15 ust. 2 ustawy) dla celów prywatnych, a więc poza działalnością przedsiębiorstwa podatnika.
W przedmiotowej sprawie Gmina świadczyć będzie nieodpłatnie usługi w ramach zadań do realizacji, których została powołana, tak więc będą to czynności wykonywane w ramach jej przedsiębiorstwa. Ponieważ, jak to wskazano powyżej, celem przepisów art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT oraz art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112 było objęcie opodatkowaniem VAT czynności wykonywanych poza działalnością przedsiębiorstwa podatnika, nieodpłatne wykonywanie takich czynności jako niespełniające warunków wskazanych w art. 26 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 112 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT nie będzie opodatkowane podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Z treści wniosku wynika, że Gmina aplikuje o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, działania 8.2. Transfer Wiedzy, Poddziałanie 8.2.1. Wsparcie dla współpracy sfery nauki przedsiębiorstw projektu pn. (). Celem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań sfery nauki oraz środowiska projektowego z przedsiębiorcami, służące zwiększeniu roli wzornictwa przemysłowego jako narzędzia budowy przewagi konkurencyjności. Grupę docelową w zakresie zadań, które będą realizowane przez Gminę stanowią: 60 projektantów (w tym pracownicy naukowi, projektanci wzornictwa przemysłowego) oraz 60 przedsiębiorców (w tym właścicieli i pracowników firm) mających zapotrzebowanie na prace rozwojowe z zakresu wzornictwa przemysłowego.
Gmina wraz z Akademią (...) są partnerami w Projekcie. W ramach projektu Gmina wykona następujące działania:
- organizacja konferencji oraz warsztatów dla przedsiębiorców oraz projektantów, w tym celu Gmina wynajmie salę, udostępni catering, materiały szkoleniowe, promocyjne, piśmiennicze, poniesie koszty prelegentów,
- zlecenie opracowania narzędzia internetowego (usługi programowania) określającego stan aplikacji (wykorzystania) wzornictwa przemysłowego w przedsiębiorstwie. Powstałe ogólnodostępne narzędzie będzie miało charakter wstępnego audytu. Z 60 przedsiębiorstw, które przejdą wstępny audyt internetowy wyłonionych zostanie zgodnie z opracowanym regulaminem 40 przedsiębiorstw, które przejdą audyt pogłębiony z zakresu wykorzystania wzornictwa, oceny potencjału wraz z rekomendacjami. W celu realizacji audytu pogłębionego Gmina zleci przygotowanie metodologii audytu oraz przeprowadzenie 40 audytów pogłębionych.
Realizując Projekt Gmina wykonywać będzie nieodpłatnie świadczenia na rzecz osób wchodzących w skład grupy docelowej. Gmina będzie realizowała Projekt w ramach swoich zadań ustawowych, w myśl art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia czy nieodpłatne świadczenie usług stanowić będzie czynność odpłatną w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, iż nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
I tak stosownie do zapisu art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
- użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
- nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.), za odpłatne świadczenie usług uznaje się każdą z następujących czynności:
- użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadkach kiedy VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu;
- nieodpłatne świadczenie usług przez podatnika na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
Analizując treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Należy zauważyć, iż pojęcie działalności gospodarczej zostało zawarte dla celów podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec powyższego działalność gospodarcza obejmuje elementy składające się na jej przedmiot, tj. zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, działalność rolników i osób wykonujących wolne zawody a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.
Jak wynika z opisu sprawy celem przedmiotowego projektu jest zwiększenie transferu wiedzy i wzmocnienie powiązań sfery nauki oraz środowiska projektowego z przedsiębiorcami, służące zwiększeniu roli wzornictwa przemysłowego jako narzędzia budowy przewagi konkurencyjności. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy realizując przedmiotowy projekt Gmina wykonywać będzie nieodpłatnie świadczenia na rzecz osób wchodzących w skład grupy docelowej i będzie on wykonywamy w ramach swoich zadań statutowych zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z kolei, w myśl art. 6 ust. 2 tej ustawy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach, o których mowa w ust. 1, należy do gminy.
Z brzmienia przywołanych przepisów wynika domniemanie kompetencji w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej, po stronie gminy. Uzupełnieniem tego domniemania jest katalog spraw należących do zadań własnych gminy zamieszczony w art. 7 ust. 1 powoływanej powyżej ustawy. Jednocześnie katalog ten posiada charakter przykładowy, co związane jest z domniemaniem kompetencji po stronie gminy.
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), organy administracji publicznej wspierają rozwój przedsiębiorczości, tworząc korzystne warunki do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej, w szczególności wspierają mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i przytoczone uregulowania prawne stwierdzić należy, iż wykonywanie przez Gminę nieodpłatnych świadczeń w ramach przedmiotowego projektu będzie odbywało się w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą, tj. wykonywane będą w ramach zadań statutowych, nałożonych na Gminę, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Z uwagi na powyższe w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka warunkująca uznanie nieodpłatnego świadczenia usług za odpłatne świadczenie usług, gdyż przekazywanie nieodpłatnie świadczonych usług związane jest z prowadzoną przez Gminę działalnością gospodarczą.
Tym samym, wykonywanie przez Gminę nieodpłatnych świadczeń w ramach Projektu będzie spełniać warunki uznania ich za wykonywane w ramach działalności gospodarczej podatnika, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT, zatem czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 973 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu