Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbo... - Interpretacja - US IX/443-23/HM/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.12.2003, sygn. US IX/443-23/HM/03, Urząd Skarbowy w Przemyślu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 5.11.2003 r. (znak: FK.III.0715-88/03, uzupełnione pismem z dnia 19.11.2003 r. (znak: FK.I.0715-40/03), informuje:

Wyżej wymienionym pismem jednostka zwróciła się z zapytaniem, czy w przypadku obciążania użytkobiorców lokali użytkowych wydanych na podstawie zawartych umów użyczenia za dostawę mediów oraz z tytułu zwrotu kosztów podatku od nieruchomości należy doliczać podatek VAT. Zdaniem strony, pomimo że nie czerpie pożytków z najmu lokali, dostawę mediów, jak też koszty związane z podatkiem od nieruchomości należy traktować jako świadczoną przez nią usługę, do której należy doliczyć podatek VAT.

Umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710 - 719 k.c. Użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710). Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy:

  • oddanie rzeczy do używania na pewien czas i
  • nieodpłatność.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się "do wydania towarów na podstawie umowy użyczenia". Z kolei art. 713 k.c. mówi o tym, że biorący do używania ponosi zwykłe koszty utrzymania rzeczy użyczonej. Jak wynika z pisma strony, zawarte umowy użyczenia zawierają stosowne ustalenia zobowiązujące biorących w użyczenie pomieszczenia użytkowe do ponoszenia kosztów z tytułu podatku od nieruchomości, energii elektrycznej, wody, kanalizacji, gazu, telefonu oraz wywozu nieczystości. Wobec powyższego, zdaniem tut. organu, starostwo powinno refakturować wyżej wymienione usługi na biorących lokale do używania. "Refakturowanie" w praktyce polega na zafakturowaniu odprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ceny netto, jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla poszczególnych użytkowników są takie same jak w fakturze usługodawcy, a podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu - do części podlegającej odprzedaży. Ewentualne doliczenie marży mogłoby być uznane jako prowizja z tytułu pośrednictwa w dalszej odprzedaży usługi, opodatkowana stawką VAT 22-procentową. Podatnik dokonujący "refakturowania" ma prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie tych usług w takiej kwocie, jaka odpowiada podatkowi należnemu z wystawionych "refaktur". Reasumując, usługi w zakresie dostawy mediów, tj. energii elektrycznej, wody, kanalizacji, gazu, telefonu oraz wywozu nieczystości, powinny być fakturowane zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami. Natomiast jeżeli chodzi o podatek od nieruchomości, nie mieści się on w definicji przedmiotu opodatkowania podatkiem VAT zawartej w art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, co oznacza, iż nie stosuje się jej w tym zakresie. A więc przy obciążaniu tym podatkiem użytkobiorców nie należy doliczać podatku VAT.

Końcowo tut. organ zauważa, iż przedstawiona we wniosku opinia podatnika, iż dostawa mediów jak też koszty związane z podatkiem od nieruchomości należy traktować jako świadczoną usługę zgodnie z art. 5 ust. 4a ustawy o VAT jest błędna. Przepis ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem dotyczy usług, o których w art. 4 pkt 2 lit. c - e, tj.:

  1. sprzedaży praw lub udzielanie licencji i sublicencji w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
  2. oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego w rozumieniu przepisów prawa własności przemysłowej,
  3. udzielania licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz przeniesienia autorskiego prawa majątkowego w rozumieniu przepisów prawa autorskiego.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.

Urząd Skarbowy w Przemyślu