POSTANOWIENIE - Interpretacja - XII-1/443-57/TZ-11/05/DK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. XII-1/443-57/TZ-11/05/DK, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wpis do działalności gospodarczej i za zmianę wpisu,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług pobiera opłaty za wpis do działalności gospodarczej i za zmianę wpisu określone ustawą z dnia 20.08.1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2001r. Nr 17, poz. 209 ze zm.) oraz ustawą z dnia 02.07.2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807). Przedmiotową usługę podatnik traktuje jako ujętą w grupie PKWiU ex 75 "usługi w zakresie administracji publicznej", która na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu.

Na podstawie art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 14 ust. 1 i 2 w/wym. ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo do Ewidencji Działalności Gospodarczej (...). Wpisowi do ewidencji podlegają przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi. Zgodnie z art. 23 ust. 1 i 3 ustawy ewidencję prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Organem ewidencyjnym jest wójt, burmistrz, prezydent miasta. Wniosek o wpis do ewidencji oraz zmiana wpisu podlega opłacie, która stanowi dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję, o czym stanowi art. 28 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 29 ustawy organ ewidencyjny wydaje decyzję o wpisie. Wpisem do ewidencji jest również wykreślenie albo zmiana wpisu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 w/wym. ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym rejestr prowadzą w systemie informatycznym sądy rejonowe (sądy gospodarcze), obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część, zwane dalej "sądami rejestrowymi". Gminy, jako zadania zlecone, wykonują czynności związane z prowadzeniem Rejestru, polegające na zapewnieniu zainteresowanym wglądu do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), urzędowych formularzy wniosków wymaganych ustawą umożliwiających rejestrację spółek jawnych, dostępu do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczania oraz o właściwości miejscowej sądów rejestrowych. Centralna Informacja pobiera opłaty za udzielanie informacji oraz wydawanie odpisów, wyciągów lub zaświadczeń z Rejestru. Opłaty te stanowią dochód budżetu państwa, o czym stanowi art. 4 ust. 4 w/w ustawy.

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te usługi, które polegają na władczym realizowaniu zadań tych jednostek, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia.

W świetle powyższego, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności zwolnione od podatku w myśl w/cyt. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jeżeli mieszczą się one w ramach realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Zatem wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę czynności wynikające z zadań ustawowych, w tym przypadku ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, polegające na pobieraniu opłaty za wpis do działalności gospodarczej i za zmianę wpisu podlegają zwolnieniu od podatku.

Błędne zatem jest stanowisko Strony, iż usługa pobierania w/w opłat w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto tut. Organ informuje, iż czynność zwolniona od podatku winna być dokumentowana fakturą w myśl art. 106 ust. 1 ustawy stanowiącego, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni