Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej sprawie: ,,Czy odpł... - Interpretacja - PP 443/1/05/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. PP 443/1/05/2005, Urząd Skarbowy w Miliczu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej sprawie: ,,Czy odpłatne udostępnianie oferentom specyfikacji istotnych warunków zamówienia w toku prowadzonych postępowań przetargowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) i czy udostępnianie tych materiałów winno być udokumentowane fakturą VAT.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, co następuje:

Gmina, w ramach ogłoszonego przetargu nieograniczonego na budowę sieci wodociągowej, na potrzebę oferentów odpłatnie udostępnia dokumentację przetargową, tj. formularz zawierający specyfikację istotnych warunków zamówienia. Pobierane za specyfikację opłaty obejmują jedynie koszty jej druku, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.)

Zdaniem wnoszącego zapytanie czynność odpłatnego (po kosztach własnych) udostępniania oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest świadczeniem usługi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak w uprzywilejowanej sytuacji są organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy, które wyłączone zostały na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z grona podatników w zakresie realizowania przez nie zadań nałożonych na podstawie odrębnych przepisów.

Po przeanalizowaniu treści zapytania, przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Miliczu stwierdza, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe i wyjaśnia co następuje:

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ustawodawca zamieścił w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1-5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), poprzez enumeratywne wyszczególnienie czynności podlegających opodatkowaniu. W myśl tego przepisu opodatkowaniu podlega:

1) odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2) eksport towarów,

3) import towarów,

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Towarami w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Wobec powyższego, nie podlegają opodatkowaniu czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług oraz których przedmiotem nie są towary ani usługi w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obowiązek przekazania specyfikacji przetargowej uczestnikom przetargu wynika z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.). Obowiązek ten spoczywa na zamawiającym i jest on konieczny do zrealizowania przetargu. W specyfikacji określone są wymagania jakie zamawiający stawia wykonawcom, a także przedmiot zamówienia i dane techniczne.

Definicje towarów i świadczenia usług zawarte przez ustawodawcę w art. 2 i 8 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, nie obejmują swym zakresem specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co oznacza iż jako niebędące towarem ani tym bardziej usługą nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy ponadto zaznaczyć, iż zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy - Prawo zamówień publicznych cena jakiej wolno żądać za specyfikację istotnych warunków zamówienia może pokrywać jedynie koszty jej druku oraz przekazania.

W świetle powyższego uznać należy, iż pobieranie opłaty przy przekazywaniu dokumentacji przetargowej kontrahentom polegającej jedynie na zwrocie kosztów poniesionych przez organizatora przetargu w celu udostępniania jej uczestnikom przetargu nie jest czynnością wymienioną w art. 5 i 8 cytowanej ustawy i jako taka nie rodzi skutków w podatku od towarów i usług. Czynności tej nie należy dokumentować fakturą VAT, gdyż w świetle art. 106 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług wystawia się faktury VAT w celu potwierdzenia dokonania wyłącznie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Miliczu