Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 27.07.2005 r. (wpływ: 28.07.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Stan
faktyczny:
Wojewódzki Związek Pszczelarzy z Agencją Rynku Rolnego zawarł umowę na realizację projektu na zakup leków do zwalczania warrozy, realizowanego w ramach mechanizmu Wspólnej Polityki Rolnej "Wsparcie produkcji i zbytu miodu". Projekt ten dotyczy refundacji kosztów zwalczania warrozy. Refundacji będzie podlegać jedynie zakup leków dla gospodarstw pasiecznych posiadających weterynaryjny numer identyfikacyjny lub wpisanych do rejestru powiatowego lekarza weterynarii. Poszczególni pszczelarze dokonali wpłat za leki i usługę weterynaryjną, gdyż Wojewódzki Związek Pszczelarzy nie dysponował środkami finansowymi niezbędnymi do niniejszego zakupu.
Nadmienia się, że na zakup leków do zwalczania warrozy wydatkowano brutto kwotę 149.938,70 zł (w tym kwota podatku od towarów i usług 9.809,07 zł), natomiast dopłata z Agencji nie przekroczy kwoty 140.000 zł.Z chwilą otrzymania dotacji z Agencji Rynku Rolnego będzie ona zwrócona w kwocie netto (bez podatku od towarów i usług)
poszczególnym pszczelarzom w odpowiedniej proporcji do wcześniej pobranych leków i wpłat.
Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, czy dotacja z Agencji Rynku Rolnego otrzymana tytułem refundacji kosztów zakupu leków dla zwalczania warrozy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Podatnika dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena prawna stanowiska Podatnika:
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Dla ustalenia, czy dana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne znaczenie ma ustalenie jej przeznaczenia, które na ogół wynika ze szczególnych warunków jej przyznania.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają bowiem dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które związane są z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług.
Natomiast nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług dotacje, subwencje i inne dopłaty służące pokryciu kosztów ogólnej działalności podatnika, gdy nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną konkretnych dostaw towarów lub świadczenia konkretnych usług.
Z podanych informacji wynika, iż dotacja otrzymana z Agencji Rynku Rolnego nie stanowi pokrycia części ceny za dostawę towarów, czy za świadczenie usług, lecz dotacja ta przeznaczona jest na dofinansowanie kosztów zakupu lekarstw dla zwalczania warrozy - choroby pszczół. Okoliczności te wskazują, że dotacja otrzymana w ramach programu "Wsparcie produkcji i zbytu miodu" na pokrycie kosztów zakupu leków dla zwalczania warrozy nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika / płatnika / inkasenta / następcy prawnego podatnika / osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu
Skarbowego Kraków-Stare Miasto w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.