DECYZJA - Interpretacja - PP-I-44081/25/TŁ/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.12.2005, sygn. PP-I-44081/25/TŁ/05, Izba Skarbowa w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie z 20 września 2005 r., Nr PP/443-47/HM/05, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług - zmienia zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Pismem z 24 czerwca 2005 r., SA z siedzibą w G. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie, stosownie do art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Podatnik jest komitentem i wydaje towar komisantowi. Ustawa z 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 90, poz. 756) wprowadziła zmiany w zakresie obowiązku podatkowego przy umowach komisu. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 19 ust. 16a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. Pytanie Spółki dotyczy dokumentów, jakie powinny być przedstawione komitentowi przez komisanta dla udokumentowania dostawy towarów dokonanej przez komisanta.W ocenie podatnika, ustawa o VAT nie wskazuje, jakie dokumenty powinien posiadać komitent dla wykazania obowiązku podatkowego, w związku z czym komitent i komisant mogą dowolnie określić formę i treść dokumentu wykazującego dostawę towarów dokonaną przez komisanta.

Postanowieniem z 20 września 2005 r., Nr PP/443-47/HM/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe.W uzasadnieniu organ pierwszej instancji stwierdził, iż począwszy od 1 maja 2004 r. wydanie towaru w ramach umowy komisu traktowane jest jako dostawa towaru pomiędzy komitentem i komisantem, oraz komisantem i osobą trzecią. Faktury dokumentujące dostawy w ramach umowy komisu wystawia się na zasadachi w terminach analogicznych, jak dla faktur dokumentujących zwykłą sprzedaż. Komitent wystawia więc fakturę dokumentującą wydanie towaru komisantowi,a komisant osobie trzeciej (nabywcy) - pod warunkiem, że komitent jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie Spółka złożyła zażalenie, wnosząc o jego zmianę. W uzasadnieniu podniosła, że udzielona interpretacja nie stanowi odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku, a jedynie ogranicza się do omówienia ogólnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (podstawa opodatkowania przy usłudze komisu, obowiązek oraz termin wystawiania faktur VAT). Podatnik nadal ma wątpliwości dotyczące obowiązku podatkowego w związku z postanowieniem art. 19 ust. 16a ustawy o VAT, a w szczególności zapisem, iż obowiązek podatkowy powstaje "nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta". Komisant nie jest bowiem niczym zobligowany do informowania komitenta o dacie dostawy towaru na rzecz osoby trzeciej. Nie mając zatem informacji o dacie dostawy towarów dokonanej przez komisanta na rzecz osoby trzeciej i nie mając zapłaty od komisanta za wydany towar - komitent ma wątpliwości, jak zastosować w praktyce powyższy przepis. Spółka wskazała również, iż może zaistnieć sytuacja, gdy komisant dokona dostawy towaru na rzecz osoby trzeciej po upływie roku od daty wydania komisantowi towaru przez komitenta.

Rozpatrując sprawę na skutek zażalenia, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zważył, co następuje:

Wprowadzając z dniem 1 czerwca 2005 r. do ustawy z 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) nowy przepis art. 19 ust. 16a, ustawodawca uregulował w sposób szczególny obowiązek podatkowy ciążący na komitencie wydającym towar komisantowi na podstawie umowy komisu (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy). Od 1 maja 2004 r. transakcja sprzedaży komisowej powoduje podobne skutki w zakresie opodatkowania podatkiem VAT, jak dwie niezależne od siebie dostawy towarów. Stanowi to konsekwencję uznania wydania towarów, która następuje pomiędzy komitentem a komisantem oraz pomiędzy komisantem a osobą trzecią (nabywcą), za odrębne dostawy towarów. Jednocześnie przepisy obowiązujące od 1 maja 2004 r. do 31 maja 2005 r., tj. do dnia wejściaw życie noweli (ustawa z 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw; Dz.U. Nr 90, poz. 756), wiązały powstanie obowiązku podatkowego z wydaniem towaru lub ewentualniez wystawieniem faktury przez komitenta. Obowiązek podatkowy powstawał bowiem co do zasady z chwilą wydania towarów, a w przypadku gdy dostawa powinna być potwierdzona fakturą - z chwilą jej wystawienia, nie później jednak niż 7. dnia od dnia wydania towaru. W takim stanie prawnym zdarzało się często, że podmioty dokonujące tego rodzaju transakcji musiały rozliczyć podatek VAT zanim otrzymały zapłatę za wydany towar. Zmiany, które weszły w życie 1 czerwca 2005 r. miały zatem na celu usunięcie tej wady, wiążąc obowiązek podatkowy po stronie komitenta z otrzymaniem zapłaty za wydany towar, a jeżeli taka zapłata nie nastąpi - z upływem trzydziestodniowego terminu, liczonego od dnia dokonania dostawy towarów przez komisanta.

Należy również zauważyć, że żaden przepis nie określa, jakie dokumenty powinien przedstawić komisant komitentowi dla wykazania daty dostawy towaru w celu ustalenia właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie komitenta. Zatem komisant i komitent mogą dowolnie określić formę i treść dokumentu potwierdzającego dokonanie dostawy towarów przez komisanta.

W świetle powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu postanowił, jakw sentencji.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na podstawie art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270z późn.zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sąd

Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji.

Izba Skarbowa w Opolu