POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-35-3/ET/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.05.2005, sygn. PP/443-35-3/ET/05, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.239, art.226, art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią zażalenia z dnia 20 maja 2005r. (doręczonego dnia 23 maja 2005r.) na postanowienie tut. organu Nr PP/443-35-2/ET/05 z dnia 13 maja 2005r. w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku P. ................................... z dnia 22 kwietnia 2005r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika oraz stwierdzenia, że wniesione zażalenie zasługuje w całości na uwzględnienie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu:

1) uchyla postanowienie Nr PP/443-35-2/ET/05 z dnia 13 maja 2005r. w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku P. .............................. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie,

2) stwierdza, że stanowisko Podatniczki wyrażone w treści zapytania z dnia 22 kwietnia 2005r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jej indywidualnej sprawie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.226 wskazanej wyżej ustawy jeżeli organ podatkowy, który wydał decyzję, uzna, że odwołanie wniesione przez stronę zasługuje na uwzględnienie w całości, wyda nową decyzję, którą uchyli lub zmieni zaskarżoną decyzję. Od nowej decyzji służy stronie odwołanie. Przepis ten - na mocy art.239 ustawy - stosuje się odpowiednio do zażaleń na postanowienia.

Pismem z dnia 22 kwietnia 2005r. P.................................... zwróciła się z pytaniem czy prowadząc mały zakład fryzjerski, w którym nie przekroczyła w roku 2004 kwoty 40.000 zł. ma obowiązek posiadać kasę fiskalną i w ten sposób ewidencjonować dochody od 1 maja 2005r. czy też prowadzić ewidencję na dotychczasowych warunkach. Pismem Nr PP/443-35-1/ET/05 z dnia 27 kwietnia 2005r. (doręczonym dnia 29 kwietnia 2005r.) tut. organ wezwał Podatniczkę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Następnie postanowieniem Nr PP/443-35-2/ET/05 z dnia 13 maja 2005r. na wskutek stwierdzenia, że braki formalne nie zostały uzupełnione, tut. organ pozostawił wniosek o pisemną interpretację bez rozpatrzenia. Dnia 23 maja 2005r. P.................................. złożyła zażalenie na wskazane wyżej postanowienie. W treści zażalenia wskazała, że termin do uzupełnienia braków formalnych zapytania został przez nią dotrzymany, czego dowodem jest potwierdzenie nadania z dnia 4 maja 2005r. Nr 8683. Po rozpatrzeniu zażalenia tut. organ uznał, że zasługuje ono w całości na uwzględnienie, ponieważ zgodnie z twierdzeniem P............................. zapytanie zostało uzupełnione pismem z dnia 2 maja 2005r. (doręczonym dnia 6 maja 2005r.) o prawem wymagane elementy w terminie wyznaczonym przez organ podatkowy. W treści uzupełnienia Podatniczka wyraziła stanowisko, że nie powinna od dnia 1 maja 2005r. "przeprowadzać obrotów przez kasę fiskalną", gdyż w 2004r. obrót jej wyniósł 7.914 zł.

Z uwagi na wskazane okoliczności Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowił uchylić postanowienie Nr PP/443-35-2/ET/05 z dnia 13 maja 2005r. w sprawie pozostawienia bez rozpatrzenia wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatniczki oraz rozpatrzyć wniosek z dnia 22 kwietnia 2005r. W następstwie analizy jego treści tut. organ stwierdza co następuje.

Zgodnie z art.111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy delegacji ustawowej, wynikającej z art.111 ust.7 pkt 3 minister właściwy do spraw finansów publicznych, upoważniony został do zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku ewidencjonowania, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Wykonaniem tej delegacji jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 273, poz. 2706).

W myśl §2 pkt 1 wskazanego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2005r. czynności objęte do 31 grudnia 2004r. zwolnieniem od ewidencjonowania. Do dnia tego - w myśl §2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.) zwolnione od ewidencjonowania były czynności wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W załączniku tym pod poz. 41 jako zwolnione z ewidencjonowania do 31 grudnia 2004r. wymienione zostały usługi fryzjerskie i kosmetyczne (PKWiU 93.02). Oznacza to, że skoro usługi fryzjerskie korzystały przed dniem 1 stycznia 2005r. ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących, a nie znalazły się w załączniku do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (czynności zwolnione) od dnia 1 maja 2005r. sprzedaż usług tego rodzaju na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że podatnicy którzy nie są uprawnieni do korzystania ze zwolnień przedmiotowych, jak to ma miejsce w przypadku usług fryzjerskich, mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego w sytuacji gdy spełniają warunki do korzystania z tego zwolnienia określone w rozporządzeniu. Stosownie do §3 ust.1 pkt 3 i ust.7 rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2005r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł. i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust.7. Zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w 2005r. przekroczenie obrotów w wysokości 40.000 zł., z działalności, o której mowa w art.111 ust.1 ustawy.

Oznacza to, że obowiązek rozpoczęcia z dniem 1 maja 2005r. ewidencjowania obrotu z tytułu sprzedaży usług fryzjerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych dotyczy wyłącznie tych podatników, u których wysokość obrotu w roku 2004 przekroczyła kwotę 40.000 zł. Zwolnienie stosuje się jeżeli wcześniej nie powstał wobec podatnika obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.

P. ................................. nie ma obowiązku instalacji kasy rejestrującej od dnia 1 maja 2005r., a to z tych przyczyn, że obrót przez nią osiągnięty ze sprzedaży usług fryzjerskich w roku 2004 wyniósł 7.914 zł., a także nie powstał u niej wcześniej obowiązek ewidencjonowania (usługi fryzjerskie zwolnione były przedmiotowo od ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2004r.). Należy jednak podkreślić, że zwolnienie podmiotowe traci moc, jeżeli w ciągu 2005r. obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych przekroczy kwotę 40.000 zł. Obowiązek ewidencjonowania powstanie po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym w trakcie roku wartość obrotu przekroczyła 40.000 zł.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu