Temat interpretacji
Podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie informacji odnośnie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej braku prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji programu Europejskiego Funduszu Społecznego - Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność w zakresie sprzedaży zwolnionej (70%) i opodatkowanej (30%). Umowa o realizację ww. projektu będzie zawarta po rozpatrzeniu i pozytywnym zakwalifikowaniu wniosku. Projekt będzie realizowany w okresie od stycznia 2006r. do września 2007r. Przy realizacji programu wystąpi odrębny rachunek bankowy i zostaną wyodrębnione koszty i przychody.
Zdaniem pytającego, w przedstawionej sytuacji, Podatnik nie będzie miał prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji ww. programu, gdyż działalność związana z realizacją przedmiotowego projektu, jako działalność oświatowa, jest zwolniona od VAT.
Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art.124 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo to nie jest bezwarunkowe. Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zakupy finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur jakie strona otrzyma realizując projekt w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w trybie art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.
W myśl regulacji §23 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.970 z późn. zm.) zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w §6 ust.3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust.1.
Zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów, są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w §6 ust.3 i 4, a w części z innych środków finansowych - §26 ust. 1 cyt. rozporządzenia.
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej stosownie do §6 ust.3 ww. rozporządzenia uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej zgodnie z §6 ust. 4 ww. rozporządzenia uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej;
2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Śodki finansowe, które otrzymane zostaną w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej o której mowa w § 6 ust.3 i 4 wyżej cytowanego rozporządzenia. Zatem podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących nabycia towarów i usług sfinansowanych ze środków tego projektu nie będzie podlegać zwrotowi na zasadach określonych w §23 i §26 ww. rozporządzenia.
Wobec powyższego stwierdzam, że stanowisko zajęte przez Podatnika we wniosku dotyczący braku prawa do dokonywania odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w ramach realizacji programu Europejskiego Funduszu Społecznego - Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich jest prawidłowe.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.