Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mikołowie stwierdza, że stanowisko Pani "X" - przedstawione we wniosku z dnia 7.03.2005 r., który wpłynął w dniu 7.03.2005 r. uzupełnione pismami z dnia 21.03.2005 r. i 12.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego odpowiednio: 21.03.2005 r. i 12.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wydania pacjentowi leku przygotowanego przez aptekę leków recepturowych w aptece leków gotowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mikołowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismami z dnia 15.03.2005 r. i 7.04.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku oraz uzupełnienia stanu faktycznego opisanego problemu. Braki te zostały uzupełnione pismami z dnia 21.03.2005 r. i 12.04.2005 r.
Jak stanowi art. 14 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę:
Wnioskodawca prowadzi aptekę leków gotowych. Ma zamiar zawrzeć umowę z apteką leków recepturowych, na podstawie której będzie przyjmować od pacjentów recepty na leki recepturowe aby następnie przekazać je aptece leków recepturowych do zrealizowania (wykonania leku). Po wykonaniu leku, apteka leków recepturowych ewidencjonuje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej. Lek wraz z paragonem fiskalnym przekazywany jest aptece leków gotowych, gdzie następuje wydanie pacjentowi leku wraz z paragonem fiskalnym apteki leków recepturowych oraz pobranie należności.
Apteka leków gotowych nie będzie otrzymywać żadnego wynagrodzenia. Czynności te będą jednak stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W związku z powyższym, wnioskodawca postawił pytanie: czy wydanie towaru (leku recepturowego) i pobranie opłaty od pacjenta w aptece wnioskodawcy z równoczesnym przekazaniem temu pacjentowi paragonu fiskalnego z innej apteki jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego?
Stanowisko wnioskodawcy:
Wnioskodawca uważa, że taka procedura rażąco narusza obowiązujące przepisy podatkowe, gdyż:
- zarówno apteka leków recepturowych, jak i apteka leków gotowych są odrębnymi podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
- obowiązek podatkowy dla apteki leków recepturowych, jak i apteki leków gotowych powstaje z chwilą wydania towaru - art. 19 cytowanej ustawy,
- zgodnie z art. 111 cytowanej ustawy, apteka leków gotowych dokonując sprzedaży na rzecz pacjenta jest zobowiązana do rejestracji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej,
- apteka leków gotowych pełniąc rolę swoistego "pośrednika" pomiędzy pacjentem, a apteką leków recepturowych narusza obowiązujące przepisy podatkowe i naraża się na sankcje karnoskarbowe.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:
Pod pojęciem sprzedaży, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 11.03.2005 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Czynności te, a także import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, na podstawie art. 5 ust. 1 cytowanej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przez dostawę towarów, o której w art. 5 ust. 1 pkt. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Obowiązek podatkowy w myśl art. 19 ust. 1 tej ustawy, powstaje z chwilą wydania towaru (leku) przez aptekę leków gotowych.
Przepis art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Natomiast z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), wynika że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Reasumując, stwierdzić należy, że klient zawiera umowę kupna-sprzedaży leku recepturowego z apteką wnioskodawcy, polegającą na wydaniu leku recepturowego oraz pobraniu należności od klienta. Powyższe wypełnia normę:
- art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towaru,
- art. 7 ust. 1 tejże ustawy, który stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W związku z tym, że wnioskodawca prowadzi ewidencję obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej obowiązany jest zaewidencjonować tą sprzedaż za pomocą własnej kasy rejestrującej i wydać paragon fiskalny wraz z lekiem. Wydanie paragonu fiskalnego apteki recepturowej klientowi w aptece leków gotowych, uznać należy za nieprawidłowe, ponieważ dostawy towaru dokonuje apteka leków gotowych i to ona zobowiązana jest do zaewidencjonowania sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i wydruku paragonu fiskalnego, zawierającego, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika,
- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP),
- numer kolejny wydruku,
- datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży,
- nazwę towaru lub usługi,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- ilość i wartość sprzedaży,
- wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek,
- wartość sprzedaży zwolnionej z podatku,
- łączną kwotę podatku,
- łączną kwotę należności,
- kolejny numer paragonu fiskalnego,
- kolejny numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym,
- logo fiskalne, zgodnie z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia, oraz numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy.
Dokumentowanie transakcji paragonem fiskalnym pomiędzy apteką leków recepturowych, a apteką leków gotowych, podmiotami będącymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należy również za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że transakcje pomiędzy podatnikami podatku od towarów i usług, polegające w przedmiotowej sprawie na wykonaniu usługi - sporządzenia leku recepturowego, winny być dokumentowane fakturami VAT, a nie paragonami fiskalnymi.
W ocenie tutejszego organu podatkowego, postępowanie przedstawione w stanie faktycznym wnioskodawcy uznać należy za niezgodne z ustawą o podatku od towarów i usług, w związku z czym wnioskodawca narażony będzie na sankcje karno-skarbowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.