Temat interpretacji
Na podstawie art.14a § 1,3,4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku-Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz.U. Nr 8 ,poz. 60 z dnia 14.01.2005 r.) po zapoznaniu się z treścią wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, złożonego w tutejszym urzędzie skarbowym w dniu 18.03.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wrześni stwierdza, że stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w ramach, której dokonuje remontów i robót konserwacyjnych w zakresie remontów cząstkowych dróg i ulic powiatowych zarządzanych i utrzymywanych przez PZD we Wrześni.
Zapytanie podatnika : Jaką stawkę VAT należy zastosować w przypadku remontu cząstkowego w/w dróg na terenie Powiatu Wrzesińskiego ?
Stanowisko podatnika: Wnioskodawca uważa, że stawka podatku VAT w odniesieniu do remontów dróg na terenie Powiatu Wrzesińskiego wynosi 7 % lub 22 % w zależności od rodzaju remontowanej drogi, czyli 7% dla robót remontowo-budowlanych dotyczących dróg należących do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, natomiast 22 % w przypadku remontu dróg publicznych.
Stanowisko organu podatkowego: Zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,poz.535 ze zmianami) do dnia 31.12.2007 roku stosuje się stawkę w wysokości 7 % w stosunku do robót budowlano -montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu ,o której mowa w art.146 ust.1 pkt 2a, zgodnie z art.146 ust.3 pkt 2 rozumie się min. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego ,w szczególności drogi , dojścia , dojazdy, zieleń i małą architekturę - jeżeli są związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Reasumując , warunkiem zastosowania stawki VAT w wysokości 7% w przypadku remontu dróg jest ich związek z budownictwem mieszkaniowym. W praktyce w/w infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu (poza nielicznymi przypadkami) może być związana zarówno z funkcjami gospodarczymi (lokale użytkowe w mieście i budynki gospodarcze na wsi ) a tylko w pewnej części związana jest ściśle z budownictwem mieszkaniowym.
W uchwalonej ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Sejm nie określił trybu i sposobu wydzielania tej infrastruktury z podstawy opodatkowania . Przepis art. 146 w/w ustawy o podatku od towarów i usług ,wyraźnie jednak wskazuje że stawka podatku 7 % odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym ,w przypadku gdy obiekty infrastrukury (np.drogi) dotyczą zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu , jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część ,która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego.Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej .
Jeżeli zatem wykonywane roboty dotyczyć będą w całości dróg publicznych ,którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne(art.2 ustawy z dnia 21 marca 1995 r. o drogach publicznych -Dz.U. z 2000 roku , Nr 71, poz. 838 z późniejszymi zmianami), wówczas budowa i remonty tych dróg będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22 %. Dotyczy to zatem remontu i budowy dróg powiatowych stanowiących element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie powiatu. Definicja oraz kategorie dróg publicznych są uregulowane w w/w ustawie o drogach publicznych.
Jeżeli natomiast czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych ,dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych ) tj. dróg wewnętrznych ,wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% (art.146 ust.1 pkt 2a w/w ustawy o podatku od towarów i usług).
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia .
Zgodnie z art.14b § 1,2 w/w Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , płatnika lub inkasenta ,wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.