Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - US.VI-/443-15/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. US.VI-/443-15/05, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.), § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 09.02.2005 r. nr F/31/312/14/2005, który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 10.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dzierżawy gruntów postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Powiat złożył w dniu 10.02.2005 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat wykonuje zadanie z zakresu administracji rządowej w przedmiocie wydzierżawiania i wynajmowania nieruchomości Skarbu Państwa. Dzierżawa lub najem nieruchomości odbywa się na podstawie umów cywilno - prawnych. Umowy te zostały zawarte przed dniem 01.05.2004 r. Przedmiotem dzierżawy lub najmu są nieruchomości rolne, nieruchomości przeznaczone pod działalność usługową lub przemysłową. Zdaniem podatnika dzierżawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolne na podstawie § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy jest zwolniona od podatku. Dzierżawa gruntów nie podlegających zwolnieniu od podatku VAT na podstawie w/w artykułu jest opodatkowana podstawową stawką 22% - stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Powiat stanem faktycznym wyjaśnia:Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.04.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 22%. Natomiast zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ) zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny i prawny, zdaniem tut. organu podatkowego od dnia 01.05.2005 r. dzierżawa gruntów jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze jest zwolniona od podatku, natomiast dzierżawa pozostałych gruntów opodatkowana jest - zgodnie z art. 41 ust. 1 w/w ustawy podstawową stawką podatku VAT tj. 22%.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwy dla wnioskodawcy organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy w drodze decyzji w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 14 a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Mielcu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Mielcu