P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP/443-20/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2005, sygn. PP/443-20/05, Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.02.2005r. (wpływ do tut. organu 15.02.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, w sytuacji dokonania odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej przez małżonków prowadzących działalność gospodarczą na imię obojga małżonków

p o s t a n a w i a

uznać jako nieprawidłowe stanowisko Państwa przedstawione w powyższym wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.02.2005r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Państwa z dnia 14.02.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie skutków w podatku VAT, w sytuacji dokonania odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej przez małżonków prowadzących działalność na imię obojga małżonków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.04.2005r.

Z przedstawionego w złożonych pismach stanu faktycznego wynika, iż od 1992r. prowadzicie Państwo działalność gospodarczą, która do dnia 27.05.2004r. była zarejestrowana w Urzędzie Miasta Torunia pod wspólnym numerem ewidencyjnym 13760 i (od dnia 24.09.1993r.) pod nazwą ....

Ze złożonego wniosku wynika, iż zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, uprawnionym do wystawiania faktur jest jeden z małżonków - Pan ..., który dokonuje rozliczenia podatku od towarów i usług składając wymagane przepisami ustawy o VAT, deklaracje VAT-7.

W analizowanym wniosku informujecie Państwo, iż z dniem 27.05.2004r. dokonaliście odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej otrzymując :

zaświadczenie o wpisie w dniu 27.05.2004r. do ewidencji działalności gospodarczej pod nr 6412-1-13760 przedsiębiorcy ... - ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności 17.06.1992r.

zaświadczenie o wpisie w dniu 27.05.2004r. do ewidencji działalności gospodarczej nr pod 6411-49127/04 przedsiębiorcy ... - ze wskazaniem daty rozpoczęcia działalności 27.05.2004r. oraz adnotacją, iż jest to kontynuacja działalności zarejestrowanej w Urzędzie Miasta Torunia pod nr ewidencyjnym 13760 i nazwą ... od dnia 24.09.1993r.

Na podstawie załączonych do wniosku kserokopii zaświadczeń ustalono, iż organ wydający przedmiotowe zaświadczenia wskazał, że wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Pani ... jako przedsiębiorcy dokonano w oparciu o art. 7b ustawy z dnia 19 listopada 1999r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. z 1999r. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), natomiast wpisu Pana ... jako przedsiębiorcy, w oparciu o art. 7b oraz art. 7d powołanej ustawy.

W związku z powyższym powstała u Państwa wątpliwość, czy po dokonaniu odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej należy dokonać odrębnej rejestracji w podatku od towarów i usług i w konsekwencji prowadzić odrębne ewidencje VAT-owskie.

W piśmie z dnia 20.04.2005r. wnosicie Państwo o udzielenie odpowiedzi wg stanu na dzień, kiedy nastąpiło dokonanie odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej t.j. na dzień 27.05.2004r.

Zdaniem Państwa, pomimo dokonania odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej, fakt ten nie powoduje konieczności odrębnej rejestracji w podatku od towarów i usług, ponieważ uważacie Państwo, iż ze względu na dalsze wspólne prowadzenie działalności gospodarczej forma organizacyjna nie uległa zmianie, a do wystawiania i otrzymywania faktur - jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług - w dalszym ciągu uprawniony jest Pan ... Nadto zdaniem Państwa po dokonaniu rozdziału wspólnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej, nie musicie Państwo zawierać spółki cywilnej.

W świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego tutejszy organ wyjaśnia co następuje :

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy o VAT, w myśl którego działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy Prawo działalności gospodarczej, (obowiązującej w dniu dokonania przez Państwo odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej) przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców , z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. Zasady wpisu do rejestru określają odrębne przepisy.

W art. 7 ust. 2 powołanej ustawy ustawodawca wskazał, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, zaś w art. 7b wskazał, że wpisu do ewidencji działalności gospodarczej dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, zwany dalej "organem ewidencyjnym". Ustawodawca określił ponadto jakie elementy winno zawierać zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej oraz tryb doręczenia zaświadczenia o wpisie przedsiębiorcy.

W kontekście powołanych wyżej przepisów należy również przywołać definicję przedsiębiorcy uregulowaną w art. 2 cytowanej ustawy Prawo działalności gospodarczej, zgodnie z którą przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz niemająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż po dokonaniu odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej, każdy z małżonków uzyskał status odrębnego przedsiębiorcy. Zatem w przypadku braku między nimi umowy spółki cywilnej (lub spółki prawa handlowego) każdy z małżonków ma prawo do prowadzenia odrębnej pozarolniczej działalności gospodarczej w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

W związku z powyższym wspólne prowadzenie działalności gospodarczej przez małżonków - po dokonaniu odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej - możliwe jest tylko w formie organizacyjnej przewidzianej prawem cywilnym (tj. spółki cywilnej), lub przepisami kodeksu spółek handlowych, np. spółki jawnej.

Mając na względzie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie ma podstaw prawnych aby dwóch odrębnych przedsiębiorców będących osobami fizycznymi - bez zawiązania spółki cywilnej lub spółki prawa handlowego - prowadziło jedną firmę i rozliczało podatek od towarów i usług z takiej wspólnej działalności, tylko poprzez jednego przedsiębiorcę, tj. tego który się zarejestrował jako podatnik podatku od towarów i usług.

Należy zatem podkreślić, że obowiązki w zakresie rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług regulują przepisy art. 96 - 98 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 96 ust. 1 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy o VAT złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług z zastrzeżeniem ust. 3. Jednakże, zgodnie z art. 96 ust. 3 w powiązaniu z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT podatnicy rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w trakcie roku podatkowego mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Wskazać należy, iż zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 1995r. Nr 142, poz. 702) podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4.

W świetle powołanych przepisów, w szczególności regulujących pojęcie podatnika podatku od towarów i usług, nie ma podstaw prawnych do rozliczania podatku od towarów i usług z działalności prowadzonej przez dwóch odrębnych przedsiębiorców tylko poprzez składanie deklaracji VAT-7 przez jednego z tych przedsiębiorców. Zatem od momentu dokonania odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej, brak jest możliwości kontynuowania wspólnej działalności gospodarczej małżonków na dotychczasowych zasadach (deklaracje VAT-7 z numerem NIP Pana ...).

W świetle powołanych przepisów stanowisko Państwa w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do statusu Pana ..., jako odrębnego przedsiębiorcy zarejestrowanego dla podatku od towarów i usług tutejszy organ informuje, że fakt rozdzielenia wspólnego z żoną wpisu do ewidencji działalności gospodarczej na dwa odrębne wpisy - nie wywołuje względem Pana ..., w sytuacji dalszego prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, żadnych skutków w podatku od towarów i usług.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w rozpatrywanym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie dokonania odrębnych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej oraz w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Państwa, jest wiążąca - do czasu zmiany lub uchylenia - dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej, właściwych dla Państwa.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu.

Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.

Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu