Temat interpretacji
Działając na podstawie art.14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 2 pkt 19, art. 43 ust. 1, pkt 3, art. 88 ust. 4, art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 01.06.2005r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 01.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym: czy rolnik ryczałtowy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim i czy ma możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nimi kwotę podatku od towarów i usług naliczoną przy nabyciu towarów i usług w ramach inwestycji finansowanych z Programu SAPARD należy uznać za koszt kwalifikowany postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.
W dniu 01.06.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy rolnik ryczałtowy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie tego podatku i poza nim i czy ma możliwość zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych w związku z realizowaną przez niego inwestycją finansowaną w ramach programu SAPARD. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik rolnikiem, prowadzi gospodarstwo rolne i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik oświadcza, że dotychczas nie korzystał ze zryczałtowanego zwrotu podatku VAT, nie sprzedaje produktów rolnych podmiotom będącym podatnikami podatku od towarów i usług i w związku z tym nie otrzymuje faktur VAT-RR. Rolnik podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na realizację przedsięwzięcia finansowanego z funduszy Unii Europejskiej Programu SAPARD. Wydatki poniesione zostały na przystosowanie pomieszczeń budynku mieszkalnego na potrzeby usług agroturystycznych.
Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe), ponieważ: Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) - zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Art. 2 pkt 19 cytowanej wyżej ustawy określa pojęcie rolnika ryczałtowego-jest nim rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W myśl art. 88 ust. 4 ustawy VAT- obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 20. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza, że Podatnik nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT w tut. Urzędzie. Zgodnie z art. 115 ust. 1 rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku VAT, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego podatku zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD w przypadkach:
- beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania tego podatku w jakikolwiek inny sposób,
- rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.
Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu oparte jest na oświadczeniu podatnika oraz przedstawionym przez niego stanie faktycznym, gdyż tut. Urząd nie ma możliwości sprawdzenia udokumentowania sprzedaży produktów rolnych na rzecz podmiotów będących podatnikami podatku VAT. Mając na uwadze ww. przepisy prawa oraz sytuację prawną, wynikającą z oświadczenia podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku stwierdza, że w świetle powyższego Podatnik jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia z VAT, który nie dokonuje sprzedaży na rzecz podatników podatku VAT, nie ma możliwości zryczałtowanego zwrotu podatku VAT od sprzedawanych nieprzetworzonych produktów rolnych w innej formie. Stanowisko Naczelnika tut. Urzędu jest zgodne ze stanowiskiem strony.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Zgodnie z art. 14b § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 wyżej wymienionej ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie Oddział Zamiejscowy w Krośnie za pośrednictwem tut. organu podatkowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 ze zm.), zażalenia i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5 zł od zażalenia, 50 gr od załącznika do zażalenia.