DECYZJA - Interpretacja - PP1-443-48/05

shutterstock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.06.2005, sygn. PP1-443-48/05, Izba Skarbowa w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

DECYZJA


Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia Urzędu Miasta i Gminy na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kam, znak: PP-443/5/2005 z dnia 10.03.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany udzielonej interpretacji.


UZASADNIENIE


Wnioskiem z dnia 25.01.2005 r. Urząd Miasta i Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kam. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej podstawy opodatkowania w przypadku opłat rocznych pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego gruntu i rozstrzygnięcie czy opłata za użytkowanie wieczyste pobierana po dniu 01.05.2005 r. jest kwotą netto (bez podatku VAT) czy brutto (zawierającą podatek).

W uzupełnieniu w/w wniosku w dniu 18.02.2005 r. (pismo z dnia 16.02.2005 r.) Strona przedstawiła własne stanowisko dotyczące w/w zagadnienia. Zdaniem wnioskodawcy oddanie nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu 22% stawką podatkową VAT. Podatek powinien zaś zostać doliczony do opłaty rocznej stanowiącej kwotę netto.

W dniu 10.03.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skarżysku-Kam. wydał postanowienie, znak: PP-443/5/2005, w którym stwierdził, iż przedstawione przez Stronę stanowisko nie jest właściwe. Bowiem, naliczona opłata za użytkowanie wieczyste podlegająca opodatkowaniu zawiera w sobie podatek od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie w sprawie udzielonej interpretacji Urząd Miasta i Gminy złożył zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach.

Wydanej interpretacji zarzucono, iż organ podatkowy nieprawidłowo utożsamia opłaty roczne z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości z pojęciem obrotu określonego na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) oraz pojęcie opłaty z pojęciem ceny w rozumieniu ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050).

Składając zażalenie Urząd Miasta i Gminy wniósł o uchylenie przedmiotowego postanowienia i wydania nowej opinii w sprawie.

Po przeanalizowaniu zgromadzonego w przedmiotowej sprawie materiału dowodowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach stwierdza:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ, oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu oraz nie stanowi dostawy towarów uznać należy, iż stanowi świadczenie usług w rozumieniu w/w przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT i jako takie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestionowanej przez Urząd Miasta i Gminy części postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego utożsamiającej opłaty roczne za użytkowanie wieczyste nieruchomości z pojęciem obrotu określonego w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stwierdza się nieprawidłowości.

W zakresie podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania reguluje przepis art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiący, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Stanowiącą zaś podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży, ustalają strony zawartej umowy.

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 261, poz. 2603) w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty. Zatem w przypadku użytkowania wieczystego, podstawę opodatkowania stanowią opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku. Oznacza to, że kwota pobranej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto. Obowiązek rozliczenia podatku spoczywa na jednostce oddającej grunt w użytkowanie wieczyste.

Unormowania dotyczące zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, terminu płatności tych opłat wynikają z przepisów w/w ustawy z dnia 21.08.1997 r. a nie z przepisów podatkowych. Zgodnie z przepisem art. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściwym w sprawach gospodarki nieruchomościami, regulowanych przepisami tej ustawy jest Minister Infrastruktury. W związku z tym kwestia możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu użytkowania wieczystego nie należy do kompetencji organów podatkowych.

Po przeanalizowaniu zaskarżonego postanowienia Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, iż należy uzupełnić wyjaśnienie Naczelnika w zakresie powstania obowiązku podatkowego w przypadku oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w wydanym postanowieniu stwierdził, iż zgodnie z przepisem § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat pobieranych z tego tytułu.

Zmiana do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) polegająca na dodaniu przepisu § 3a stanowiącego, iż w przypadku oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych rat pobieranych z tego tytułu obowiązuje dopiero od dnia ogłoszenia rozporządzenia zmieniającego w/w rozporządzenie, tj. od dnia 25 czerwca 2004 r.

W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 25.06.2004 r. oraz od dnia 15 lutego 2005 r. obowiązek podatkowy z tytułu użytkowania wieczystego wynika z przepisu art. 19 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług z chwilą otrzymania zapłaty (lub jej części).

Ponadto, zgodnie z przepisem § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 stycznia 2005 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 17, poz. 150) - w przypadku pobrania po dniu 24 czerwca 2004 r. a przed dniem wejścia w życie w/w rozporządzenia (15.02.2005 r.), całości lub części należności z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych - przed upływem terminu ich płatności - obowiązek podatkowy z tytułu pobrania tych należności powstaje z chwilą upływu terminu płatności poszczególnych opłat (wpłat).

Od dnia 15 lutego 2005 r., w związku z wykreśleniem przepisu § 3a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do czynności oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste mają zastosowanie ogólne reguły dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego, wynikające z art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Izba Skarbowa w Kielcach