P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/406/2005/D.Sz.

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2005, sygn. US40/VAT/I/406/2005/D.Sz., Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Strony znak 11/MD/2005 z dnia 11.01.2005 r. /data wpływu do U.S. 17.01.2005 r./ uzupełnionego pismem znak 42/MD/2005 z dnia 02.02.2005 r. /data wpływu do U.S. 04.02.2005 r./ w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług , Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące "refakturowania" kosztów biletu lotniczego za - częściowo prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 17.01.2005 r. Strona złożyła wniosek (uzupełniony w dniu 04.02.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika :
Stan faktyczny
Agencja Turystyczna wystawiła na rzecz podatnika w dniu 08.10.2004 r. Fakturę VAT , która m. in. dokumentuje sprzedaż biletu lotniczego dla X na przelot na trasie WAW-BRU-WAW w dniu 19.10.2004 r. PKWiU 62.10.1 podatek VAT 0% wartość łączna faktury 2.572,36 zł.
Jak wynika z pisma w związku z koniecznością przeniesienia kosztów zakupu w/w biletu z w/w faktury z dnia 08.10.2004 r. w części dotyczącej w/w p. X na inny podmiot podatnik w dniu 11.10.2004 r. wystawił fakturę VAT Nr 318/2004 r., w której dokonał przeniesienia tych kosztów - "refakturowanie kosztów" na kwotę 1.286,18 stosując PKWiU 62.10.1 i stawkę podatku VAT 0%.
Zapytanie
Czy właściwie podatnik zastosował w w/w fakturze stawkę podatku VAT w wysokości 0 %, bowiem nie jest instytucją świadczącą usługi związane ze sprzedażą biletów.
Stanowisko wnioskodawcy
Podatnik zastosował stawkę podatku VAT w wysokości 0 % do przedmiotowego refakturowania , w oparciu o przepis art.83 ust. 1 pkt. 23 , ust. 3 pkt. 2 a ustawy o podatku od towarów i usług.

Działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1, § 3 i § 4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte - za częściowo prawidłowe.
Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy
Powołany we wniosku przez podatnika przepis zawarty w art. 83 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535) nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania, bowiem przepis ten określa przypadki uprawniające do stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0 % dla podmiotów świadczących usługi wymienione w tym przepisie tj. usługi transportu międzynarodowego - art. 83 ust. 1 pkt. 23 , oraz przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju - art. 83 ust. 3 pkt. 2 a w/w ustawy. Tak więc stanowisko podatnika w zakresie powołania w/w przepisu w/w ustawy do zaistniałej sytuacji jest nie prawidłowe.
Natomiast zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 0% w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe bez wskazania przepisów podatkowych jednakże z uwzględnieniem ,iż podatnik posiada stosowną umowę z nabywcą refakturowanych kosztów.
W/w ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do niej nie posługują się pojęciem "refakturowanie". Jednakże "refakturowanie" usług jest możliwe, lecz wyłącznie wtedy , gdy strony zawarły ze sobą umowę przewidującą taką możliwość, a cena odsprzedawanej usługi nie zmieniła się w stosunku do kosztów jej zakupu.W takiej sytuacji można zastosować stawkę podatku VAT właściwą dla danej usługi.
Niespełnienie któregoś z tych warunków czyni "refakturowanie" niemożliwym.

P o u c z e n i e

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika , zgodnie z przepisem art. 14 b § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisem art. 14 b § 2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisem art. 14 a § 4 w/w ustawy ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie siedmiu dni od daty doręczenia, zgodnie z przepisem zawartym w art. 236 § 2 pkt. 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola