Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.... - Interpretacja - PP/448/15/2/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2005, sygn. PP/448/15/2/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 11 marca o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) oraz art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. , Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W dniu 24.02.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej, przedstawiając następujący stan faktyczny:
W roku 1998 wieczysty użytkownik sprzedał budynki wraz z prawem wieczystego użytkowania działek pod budynkami osobie fizycznej. Na jej wniosek dokonano przekształcenia wieczystego użytkowania w prawo własności oraz ustalono opłatę za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania płatną przez okres 15 lat w terminie do 31 marca każdego roku. Opłata roczna waloryzowana jest corocznie w oparciu o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Pytanie podatnika brzmi: Czy do waloryzowanej corocznie opłaty rocznej za przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności należy doliczać VAT czy jest on zawarty w zwaloryzowanej opłacie.
Zdaniem podatnika: nie powinno się doliczać podatku VAT do powyższych opłat.

Na podstawie wyżej opisanego, przyjętego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:
Z przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego wynika, że przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności jest dokonywane na podstawie ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299). Z art. 2 ust. 2 cyt. ustawy wynika, że przekształcenie takie następuje w drodze decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Zgodnie z art. 4 tej ustawy nabywca nieruchomości na własność (w efekcie przekształcenia) zobowiązany jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie. Czynność przekształcenia nie wynika, zatem z umowy cywilnoprawnej, lecz z jednostronnego aktu władczego o charakterze administracyjnym. Zobowiązanie organu gminy do wydania decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności w określonych ustawą przypadkach mieści się w pojęciu zadań własnych gminy (art. 6 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 141, poz. 1591). Ponieważ zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), przekształcenie to nie powinno zostać objęte podatkiem VAT. Do przekształcenia tego dochodzi, bowiem obligatoryjnie na podstawie decyzji administracyjnej. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja :

  1. Dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia , traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
  2. Nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej , do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa) .
  3. Pozostałe zagadnienia zostaną rozpatrzone w oddzielnym postanowieniu

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Jaśle