Temat interpretacji
zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, dla usługi wynajmu obiektu sportowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, dla usług usługi wynajmu obiektu sportowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla karnetów wstępu do klubu (siłowni i na zajęcia fitness), umożliwiające skorzystanie przez klientów z obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem;
- zwolnienia z podatku VAT usług udzielania konsultacji dietetycznych;
- zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy, dla usług usługi wynajmu obiektu sportowego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie siłowni i klubu fitness pod nazwą ..
FITNESS/SIŁOWNIA
W ramach działalności Wnioskodawca oferuje klientom treningi o różnorodnym charakterze, formie, działaniu oraz stopniu zaawansowania. Oferta jest szeroka. Klub prowadzi zajęcia takie jak np. spalanie tłuszczu, brzuch-pupa-uda BPU, płaski brzuch, step, TBC, Crossfit, Boks, zdrowy kręgosłup, joga, pilates, stretching, czy mental body.
Sale fitness - wyposażone są w sprzęt aerobowy taki, jak: hantelki sztangi, piłki, maty, gumy, trampoliny, czy taśmy treningowe, sprzęt grający, nagłośnienie, oświetlenie.
Siłownia - wyposażona jest w sprzęt do ćwiczeń siłowych, jak również do ćwiczeń aerobowych rowerki, bieżnie itp. , sprzęt grający, nagłośnienie, oświetlenie.
W obiekcie znajduje się również recepcja, szatnie i toalety.
W zależności od rodzaju zajęć Wnioskodawca zapewnia klientom obecność na sali instruktora, czyli tzw. opiekuna sali oraz ćwiczących. Do jego zadań należy dbanie o bezpieczeństwo ćwiczących, nadzór nad przestrzeganiem regulaminu obiektu, dobieranie odpowiedniego repertuaru muzycznego dla danego rodzaju zajęć oraz prezentowanych kroków czy układów choreograficznych. Instruktor służy również pomocą przy objaśnianiu sposobu wykonywania układów (np. rozgrzewka), jak również pokazuje kroki, figury i ćwiczenia, które później uczestnicy zajęć wykonują samodzielnie. Stopień uczestnictwa instruktora w wyżej wskazanych czynnościach zależy od rodzaju i poziomu zaawansowania zajęć. W ramach opłaconych karnetów możliwość korzystania z rad instruktora zawarta jest w cenie wejścia na salę. Uczestnicy nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych z obecnością instruktora na sali. Wniosek nie dotyczy treningów personalnych.
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest opłacenie karnetu wejścia, zgodnie z zamieszczonym na stronie internetowej klubu cennikiem. Wnioskodawca ma w swojej ofercie karnety open, które dają nieograniczony dostęp do zajęć fitness i siłowni. Istnieje możliwość wykupienia wejścia jednorazowego do obiektu, jak również wykupienie karnetów na 4, 8 czy 12 wejść. Wszystkie oferowane karnety są wyszczególnione w cenniku obiektu. Ceny karnetów różnią się, w zależności od ilości wejść i rodzaju karnetu. Podane w cenniku ceny karnetów są kwotami brutto. Cennik zamieszczony na stronie internetowej klubu i jednocześnie dostępny w obiekcie jest jedynym cennikiem, obowiązuje każdego klienta.
Do klubu mogą również wejść i korzystać z jego infrastruktury osoby korzystające z kart partnerskich takich, jak przykładowo Fit Profit czy Multisport plus. Wszyscy partnerzy Wnioskodawcy są wymienieni na stronie internetowej klubu. Wnioskodawca ma zawarte umowy z Partnerami udostępniającymi wskazane karty. Każda umowa zawiera odrębne uregulowania w kwestii płatności.
W stosunku do usług wejścia na siłownię Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 8%, natomiast w stosunku do wejścia na zajęcia fitness - stawkę 23%.
KONSULTACJE DIETETYCZNE
Wnioskodawca świadczy również usługi konsultacji dietetycznych, które udzielane są przez certyfikowanego instruktora i trenera posiadającego stosowne kwalifikacje, tj. zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania tego rodzaju świadczeń zdrowotnych potwierdzony stosownymi dyplomami, m.in. dyplomem Akademii Dietetyki (Placówka Oświatowa Kształcenia Ustawicznego) . potwierdzającym przygotowanie do zawodu dietetyka (kod 322001). W stosunku do wyżej wymienionych usług Wnioskodawca stosuje stawkę podatku VAT 23%.
WYNAJEM SAL SPORTOWYCH
Wnioskodawca zamierza świadczyć również usługi wynajmu obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem tego miejsca (rekreacja, sport). Świadczone usługi udostępniania Sali sportowej kwalifikowane są w opinii Wnioskodawcy, do grupowania PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
(we wniosku nr 3) Czy usługi wynajmu obiektu sportowego, jakim jest klub fitness prowadzony przez Wnioskodawcę - w celu korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem (rekreacja, uprawianie sportu) podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT wynoszącą 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.)?
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług wynajmu obiektu sportowego, jakim jest klub fitness oraz siłownia - w celu korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem (rekreacja, uprawianie sportu) - podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT wynoszącą 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.). Usługi te bowiem należy zakwalifikować, jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
W ustawie o podatku VAT nie znajdziemy definicji pojęcia usług związanych z działalnością obiektów sportowych. Zasadne zatem jest posłużenie się definicją słownikową.
Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych. W kategorii obiekty sportowe wyróżnione zostały takie podkategorie, jak np. korty, tory, sale gimnastyczne, siłownie... (źródło https://pl.....).
Nie ulega więc wątpliwości, iż sale gimnastyczne oraz siłownie stanowią obiekty sportowe. Natomiast odpłatne udostępnianie tych sal stanowi działalność związaną z obiektami sportowymi.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w odniesieniu do czynności odpłatnego udostępniania obiektu sportowego zastosowanie znajdzie obniżona stawka VAT w wysokości 8% określona w art. 41 ust. 2 w związku z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8% zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). W pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
Zdaniem Wnioskodawcy czynność odpłatnego udostępniania sali stanowi usługę związaną z działalnością obiektów sportowych. W konsekwencji, czynność ta powinna być opodatkowana obniżoną stawką VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 10 czerwca 2015 r nr ITPP1/4512-419/15/BS;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2013 r nr ITPP1/443-428a/13/DM;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 08 maja 2013 r nr ILPP1/443-89/13-4/AW;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 sierpnia 2012 r nr IPTPP1/443-387/12-5/AK.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
W tym miejscu należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia, przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku, w niektórych przypadkach odwołują się m.in. do grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) zwanej dalej: PKWiU obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.
Stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.
W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.
W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy figurują Usługi związane z działalnością obiektów sportowych sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.
Należy zauważyć, że z przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wynika, że w sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne.
W dziale 93 Usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:
- 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
- 93.12 Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
- 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
- 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.
W objaśnieniach do PKWiU wskazano, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Przez obiekt sportowy należy rozumieć zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych.
Zatem dla opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% istotne znaczenie ma klasyfikacja statystyczna, a mianowicie fakt zidentyfikowania przedmiotowych usług pod symbolem PKWiU 93.11.10.0. Stwierdzić należy, że poz. 179 załącznika nr 3, o którym mowa powyżej, wskazuje preferencyjną stawkę podatku w odniesieniu do usług związanych z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowanych w PKWiU 93.11.10.0. Zatem obniżoną stawką podatku VAT będą objęte usługi związane z udostępnianiem obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem obiektu, niezależnie od tego czy celem wstępu będzie rekreacja, czy uprawianie sportu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć również usługi wynajmu obiektu sportowego w celu korzystania zgodnie z charakterem tego miejsca (rekreacja, sport). Świadczone usługi udostępniania sali sportowej Wnioskodawca zakwalifikował do grupowania PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, jak też okoliczności przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że dla prawidłowego opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług obniżoną stawką podatku VAT 8% istotne znaczenie ma ich klasyfikacja statystyczna. Fakt zidentyfikowania przez Wnioskodawcę usług wynajmu obiektu sportowego, w celu korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem (rekreacja, uprawianie sportu) jako usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 powoduje, że usługa ta będzie opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego, nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0). Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi