Wnioskodawca (Miasto) nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu B... - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.175.2018.2.EN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2018, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.175.2018.2.EN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wnioskodawca (Miasto) nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola ()".

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2018 r. (data wpływu 26 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto A otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola (). Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, iż realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta A. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizacja projektu związana jest z realizacją zadań własnych Wnioskodawcy w zakresie edukacji art. 7 ust. 1 pkt 8) ustawy o samorządzie gminnym.

Jednym z warunków rozliczenia dofinansowania z Instytucją Zarządzającą RPO W() 2014-2020 jest dostarczenie interpretacji indywidualnej z Biura Krajowej Informacji podatkowej dotyczącej informacji, czy beneficjent (w tym przypadku przez beneficjenta należy rozumieć Wnioskodawcę) ma prawo czy też nie ma prawa odzyskać podatku VAT w ramach projektu. Jest to o tyle istotne, że według przepisów regulujących zasady dofinansowania ze środków UE, podatek VAT który jest możliwy do odzyskania nie może stanowić tzw. kosztu kwalifikowalnego.

Inwestycja jest realizowana w latach 2016-2018 z założeniem, że w 2016 wykonano dokumentację techniczną, zaś w 2018 r. zostaną wykonane roboty budowlane oraz elementy obowiązkowej promocji projektu. Z uwagi na fakt, że tylko koszty robót budowlanych oraz promocji są kosztami kwalifikowanymi, to właśnie one są przedmiotem zapytania w ramach niniejszej interpretacji.

Przedmiotem inwestycji jest budowa instalacji pompy ciepła o mocy 30kW, która będzie służyć do ogrzewania, chłodzenia i przygotowania c.w.u. wyłącznie w budynku Przedszkola. Nowa instalacja zastąpi jako źródło ciepła istniejący kocioł węglowy. Wszystkie usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT. Przedszkole działa jako jednostka budżetowa.

Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura pozostanie własnością Wnioskodawcy, jednocześnie będzie znajdować się w trwałym zarządzie Przedszkola. W obiekcie, który będzie ogrzewany za pomocą pomp ciepła prowadzone są wyłącznie działania niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne). Przedszkole jako jednostka budżetowa prowadzi co prawda również działalność opodatkowaną polegającą na wynajmie nieruchomości nie dotyczy ona jednak samego budynku Przedszkola, którego źródło ciepła i chłodu jest przedmiotem projektu. Od 1 stycznia 2017 r. po tzw. centralizacji Przedszkole tworzy z Wnioskodawcą jednego podatnika VAT. Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do projektu Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola () realizowanego przez Miasto A, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola () Wnioskodawca w świetle art. 86 ust.1 ustawy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części oraz nie ma możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, na powstałej infrastrukturze nie będą dokonywane czynności opodatkowane. Wykonywane przez Przedszkole () jednostkę budżetową gminy, czynności opodatkowane polegające na wynajmie nieruchomości, nie dotyczą bowiem budynku na potrzeby którego będzie budowana instalacja pompy ciepła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powyższej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Miasto) otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa B na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola (). Realizacją projektu zajmie się Urząd Miasta.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizacja projektu związana jest z realizacją zadań własnych Wnioskodawcy w zakresie edukacji art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.

Inwestycja jest realizowana w latach 2016-2018 z założeniem, że w 2016 wykonano dokumentację techniczną, zaś w 2018 r. zostaną wykonane roboty budowlane oraz elementy obowiązkowej promocji projektu.

Przedmiotem inwestycji jest budowa instalacji pompy ciepła o mocy 30kW, która będzie służyć do ogrzewania, chłodzenia i przygotowania c.w.u. wyłącznie w budynku Przedszkola. Nowa instalacja zastąpi jako źródło ciepła istniejący kocioł węglowy. Wszystkie usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT.

Po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura pozostanie własnością Wnioskodawcy, jednocześnie będzie znajdować się w trwałym zarządzie Przedszkola. W obiekcie, który będzie ogrzewany za pomocą pomp ciepła prowadzone są wyłącznie działania niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne). Wnioskodawca wskazał, że Przedszkole jako jednostka budżetowa prowadzi co prawda również działalność opodatkowaną polegającą na wynajmie nieruchomości nie dotyczy ona jednak samego budynku Przedszkola, którego źródło ciepła i chłodu jest przedmiotem projektu. Od 1 stycznia 2017 r. po tzw. centralizacji Przedszkole tworzy z Wnioskodawcą jednego podatnika VAT. Wszystkie faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy od wydatków dotyczących ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Wnioskodawca realizując projekt polegający na budowie instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola nr x nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Wnioskodawca realizować będzie opisany projekt w ramach zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w obiekcie, który będzie ogrzewany za pomocą pomp ciepła prowadzone są wyłącznie działania niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne).

Tym samym Wnioskodawca nie będzie ponosił wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

Uwzględniając zatem powołany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie tego przepisu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca (Miasto) nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu Budowa instalacji pomp ciepła dla budynku Przedszkola ().

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych (kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego). Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że w obiekcie, który będzie ogrzewany za pomocą pomp ciepła prowadzone są wyłącznie działania niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne). Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej