
Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Projekt realizowany jest na podstawie umowy o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Poddziałanie 7.2.3: Kształcenie kadr dla informatyki. Beneficjentem projektu jest Starostwo Powiatowe w D., a podmiotem realizującym Zespół Szkół. Całkowita wartość projektu stanowi kwotę 140.033,80 zł, a wartość wydatków kwalifikowanych 118.705,73 zł. Poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85%.
Przedmiotem projektu jest wyposażenie dwóch pracowni komputerowych w Zespole Szkół w sprzęt komputerowy i urządzenia peryferyjne spełniające wymogi podstawy programowej oraz umożliwiający jej realizację. W ramach projektu został zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie według wykazu zawartego we wniosku o dofinansowanie i o parametrach technicznych określonych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Dostawca został wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego przeprowadzonego na podstawie art. 39 ustawy Prawo zamówień publicznych.
W ramach wydatków kwalifikowanych zostały poniesione koszty promocji projektu i usługi związane z przeprowadzeniem obowiązkowego audytu projektu. Kosztem kwalifikowanym był również podatek od towarów i usług od zrealizowanych zakupów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Podmiot realizujący projekt - Zespół Szkół - ma możliwość odzyskania podatku VAT wykazanego na fakturach za zakup produktów i usług?
- Czy Zespół Szkół spełnia warunki zwrotu w jakiejkolwiek formie podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowanego projektu, podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym. Poprawność uznania podatku jako kosztu kwalifikowanego wynika z przepisów podatkowych unijnych i krajowych oraz wydanych na ich podstawie wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków stanowiących załącznik do regulaminu konkursu.
Zgodnie z tymi przepisami podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy został faktycznie poniesiony przez beneficjenta oraz beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.
Możliwość odzyskania podatku należy rozpatrywać na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.).
Biorąc pod uwagę, że usługi edukacyjne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku od towarów i usług, to zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ani też do jego zwrotu.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15 prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Żadne obowiązujące przepisy krajowe nie pozwalają Zespołowi Szkół odzyskać podatek od towarów i usług w jakiejkolwiek formie.
W przypadku dokonywania zakupów inwestycyjnych, a następnie wykorzystania ich do wykonywania czynności zwolnionych od VAT, należny podatek od towarów i usług nie wystąpi. Dlatego też podmiot korzystający z funduszy pomocowych w celu dokonywania tych zakupów inwestycyjnych, nie nabędzie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z tego powodu podatek od towarów i usług od tych zakupów, których celem jest dostarczanie towarów czy świadczenie usług zwolnionych z opodatkowania VAT, wyszczególnionych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) - zwalnia się od podatku usługi objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania - prawidłowo został uznany za koszt kwalifikowany.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabyte w ramach inwestycji nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Zespół Szkół nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego projektu. Ponadto, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.
Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Końcowo zastrzega się, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku czynności wykonywanych przez Zespół Szkół w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie. Dlatego też zwolnienie od podatku, z którego korzysta Wnioskodawca w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego sprawy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego
przedstawionego przez Wnioskodawcę
i stanu prawnego obowiązującego
w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy