Czy gmina // ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach projektu pn. //? - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.236.2018.2.BW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.05.2018, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.236.2018.2.BW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy gmina // ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach projektu pn. //?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 marca 2018r. (data wpływu 29 marca 2018r.), uzupełnionym pismem z 17 kwietnia 2018r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.), które zostało sprostowane pismem z 23 kwietnia 2018r. znak: RRP.042.11.2018 (data wpływu 24 kwietnia 2018r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach projektu pn. // jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach projektu pn. //.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 17 kwietnia 2018r. (data wpływu), sprostowanym pismem z 23 kwietnia 2018r. znak: RRP.042.11.2018 (data wpływu 24 kwietnia 2018r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 11 kwietnia 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.236.2018.1.BW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 5 października 2017 r. Wnioskodawca (Gmina) podpisał z Urzędem Marszałkowskim Województwa // umowę na dofinansowanie realizacji zadania pn.//. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, na której planowana jest inwestycja. Posiada wszelkie niezbędne decyzje i pozwolenia niezbędne do realizacji zadania. Zarządca nieruchomości, którym jest Dyrektor Szkoły Podstawowej w // (na podstawie decyzji ustanawiającej trwały zarząd nr WGP.6844.1.9.2016 z dnia 13.12.2016 r.) oświadczył, iż wyraża zgodę na realizację inwestycji. Przedmiotowe zadanie inwestycyjnie polega na budowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjnego w miejscowości //. W ramach operacji zostaną wykonane następujące działania: budowa boiska do piłki nożnej, budowa boiska do siatkówki, montaż trybun, stołów do gry w ping-ponga, ławek, wykonanie nawierzchni z kostki brukowej, montaż stołów do gier, koszy na śmieci, wykonanie drenażu, zbiornika na wodę deszczową oraz niezbędnych instalacji, ogrodzenia, nasadzenia drzew, montaż tablicy informacyjnej, piłkochwyty. Prace będą wykonane w ramach zamówienia publicznego, udzielonego przez gminę w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z umową WIT.272.3.32.2018 z dnia 11 stycznia 2018 r. Wykonawca prac to konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo A i B. Zgodnie z zapisami tejże umowy wykonawca zadania wystawi fakturę VAT, a Gmina zobowiązana zostanie do jej opłacenia w pełnej kwocie. Po zakończeniu realizacji inwestycji i otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, obiekt będzie ogólnodostępny, a korzystanie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z nowowybudowanej infrastruktury. Realizacja projekt pn. // dofinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Natomiast w piśmie z 23 kwietnia 2018r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy gmina // ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w ramach projektu pn. //?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina //, jako organ władzy publicznej (nieuznawany za podatnika VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług) realizując projekt // działała w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których została powołana i to na nią wystawiane będą faktury dokumentujące poniesienie kosztów. W ramach przedmiotowego projektu nie będą zachodziły czynności realizowane na podstawie zawartych przez Gminę // umów cywilno-prawnych, poza umowami związanymi z przygotowaniem i realizacją projektu, w których podatek VAT stanowił koszt kwalifikowany realizowanego przez gminę projektu. Przedmiotem projektu jest ogólnodostępna infrastruktura publiczna, z wykorzystaniem której nie będzie prowadzona żadna sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi w ramach projektu nie będą zatem służyć Gminie // do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Brak sprzedaży i wynikający z tego faktu brak wystąpienia podatku należnego, eliminuje możliwość obniżenia podatku naliczonego od kosztów inwestycyjnych i operacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), dalej jako ustawa lub ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego, na gruncie podatku od towarów i usług, występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina w 2018 roku będzie realizowała projekt pn.: //. Przedmiotowe zadanie inwestycyjnie polega na budowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjnego w miejscowości //. W ramach operacji zostaną wykonane następujące działania: budowa boiska do piłki nożnej, budowa boiska do siatkówki, montaż trybun, stołów do gry w ping-ponga, ławek, wykonanie nawierzchni z kostki brukowej, montaż stołów do gier, koszy na śmieci, wykonanie drenażu, zbiornika na wodę deszczową oraz niezbędnych instalacji, ogrodzenia, nasadzenia drzew, montaż tablicy informacyjnej, piłkochwyty.

Po zakończeniu realizacji inwestycji i otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, obiekt będzie ogólnodostępny, a korzystanie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z nowowybudowanej infrastruktury. Realizacja projektu dofinansowana jest ze środków Unii Europejskiej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od ponoszonych wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi, nabywane w związku z realizacją opisanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi w związku z realizacją opisanego projektu, nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. //.

Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej