Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z r... - Interpretacja - 0112-KDIL2-3.4012.106.2018.2.WB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.04.2018, sygn. 0112-KDIL2-3.4012.106.2018.2.WB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 9 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia. Wniosek uzupełniono w dniu 23 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej także jako: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt pn.: Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej () planowanego do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. Jest to projekt partnerski, którego liderem jest Gmina. Partnerem jest Gmina oraz Nadleśnictwo. Zakres projektu dla Gminy zawiera następujące działania: przebudowa i budowa ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonanie dokumentacji technicznej, wykonanie nasadzeń, opracowanie projektowe zieleni, wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej, w tym ornitologiczne, opracowanie wydawnictwa nt. bioróżnorodności zabytkowego parku. W projekcie założono wykonanie dokumentacji projektowej, która jest niezbędna do przeprowadzenia robót budowlanych i w konsekwencji przebudowy ścieżki pieszo-rowerowej na terenie parku miejskiego wraz z sięgaczami i małą architekturą. Przewiduje się wyposażenie w infrastrukturę towarzyszącą w postaci koszy na śmieci i ławek. Elementy te pozwolą na skanalizowanie ruchu w obrębie parku, przez co dodatkowo zabezpieczone zostaną siedliska zagrożonych gatunków przed presją ze strony człowieka oraz poprawi się bezpieczeństwo i komfort użytkowników parku. Przeprowadzona w trakcie realizacji projektu inwentaryzacja przyrodnicza pozwoli natomiast na pozyskanie szczegółowych danych, w oparciu o które możliwe będzie sporządzenie planu ochrony bioróżnorodności oraz opisów lokalizacji gatunków chronionych. To z kolei umożliwi zaplanowanie optymalnych działań ochronnych, które precyzyjnie odpowiadać będą na rozpoznane potrzeby. Wykonanie nasadzeń służyć będzie zwiększeniu bogactwa i różnorodności przyrodniczej Plant, uczytelnieniu struktury przestrzennej i komunikacyjnej oraz odbudowę wielofunkcyjnej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej parkowej, gdzie wartości przyrodnicze są chronione oraz eksponowane i promowane. W ramach zadania planowane są liczne prace nasadzeniowe. W ramach projektu planuje się też opracowanie merytoryczne, graficzne, wykonanie zdjęć, korektę językową i wydruk publikacji na temat bioróżnorodności zabytkowego parku. Teren ten będzie ogólnie dostępny, bezpłatnie. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 dotyczących kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz pkt 12 związanych z zadrzewieniami a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, Dz. U. z 2018 r., poz. 142, z późn. zm.).

W piśmie z dnia 20 marca 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:

Ad 1. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku będą wystawiane na Gminę.

Ad 2. Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego we wniosku projektu, tj. zawierającego działania polegające na przebudowie i budowie ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonaniu dokumentacji technicznej, wykonaniu nasadzeń, opracowaniu projektowym zieleni, wykonaniu inwentaryzacji przyrodniczej, w tym ornitologicznej, opracowywanie wydawnictwa nt. bioróżnorodności zabytkowego parku będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej()?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina zamierza prowadzić inwestycje polegające na: przebudowie i budowie ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonaniu dokumentacji technicznej, wykonaniu nasadzeń, opracowaniu projektowym zieleni, wykonaniu inwentaryzacji przyrodniczej, w wyniku których powstaną środki trwałe, które nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym) oraz zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt pn.: Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej () planowanego do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Poddziałanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. Jest to projekt partnerski, którego liderem jest Wnioskodawca. Partnerem jest Gmina oraz Nadleśnictwo. Zakres projektu dla Gminy zawiera następujące działania: przebudowa i budowa ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonanie dokumentacji technicznej, wykonanie nasadzeń, opracowanie projektowe zieleni, wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej, w tym ornitologiczne, opracowanie wydawnictwa nt. bioróżnorodności zabytkowego parku. W projekcie założono wykonanie dokumentacji projektowej, która jest niezbędna do przeprowadzenia robót budowlanych i w konsekwencji przebudowy ścieżki pieszo-rowerowej na terenie parku miejskiego wraz z sięgaczami i małą architekturą. Wnioskodawca przewiduje wyposażenie w infrastrukturę towarzyszącą w postaci koszy na śmieci i ławek. Elementy te pozwolą na skanalizowanie ruchu w obrębie parku, przez co dodatkowo zabezpieczone zostaną siedliska zagrożonych gatunków przed presją ze strony człowieka oraz poprawi się bezpieczeństwo i komfort użytkowników parku. Przeprowadzona w trakcie realizacji projektu inwentaryzacja przyrodnicza pozwoli natomiast na pozyskanie szczegółowych danych, w oparciu, o które możliwe będzie sporządzenie planu ochrony bioróżnorodności oraz opisów lokalizacji gatunków chronionych. To z kolei umożliwi zaplanowanie optymalnych działań ochronnych, które precyzyjnie odpowiadać będą na rozpoznane potrzeby. Wykonanie nasadzeń służyć będzie zwiększeniu bogactwa i różnorodności przyrodniczej Plant, uczytelnieniu struktury przestrzennej i komunikacyjnej oraz odbudowę wielofunkcyjnej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej parkowej, gdzie wartości przyrodnicze są chronione oraz eksponowane i promowane. W ramach zadania planowane są liczne prace nasadzeniowe. W ramach projektu planuje się też opracowanie merytoryczne, graficzne, wykonanie zdjęć, korektę językową i wydruk publikacji na temat bioróżnorodności zabytkowego parku. Teren ten będzie ogólnie dostępny, bezpłatnie. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku będą wystawiane na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego we wniosku projektu, tj. zawierającego działania polegające na przebudowie i budowie ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonaniu dokumentacji technicznej, wykonaniu nasadzeń, opracowaniu projektowym zieleni, wykonaniu inwentaryzacji przyrodniczej, w tym ornitologicznej, opracowywanie wydawnictwa nt. bioróżnorodności zabytkowego parku będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją opisanego przedsięwzięcia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. W analizowanym przypadku Gmina realizując ww. przedsięwzięcie polegające na: przebudowie i budowie ciągów pieszo-rowerowych na Plantach Miejskich, wykonaniu dokumentacji technicznej, wykonaniu nasadzeń, opracowaniu projektowym zieleni, wykonaniu inwentaryzacji przyrodniczej oraz opracowaniu wydawnictwa nt. bioróżnorodności zabytkowego parku jak wskazał Wnioskodawca nabywa on towary i usługi, które będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza niepodlegających opodatkowaniu.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując ww. projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanego przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją inwestycji pn.: Partnerstwo na rzecz ochrony różnorodności biologicznej (), Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT oraz wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Wyjaśnienia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ze wskazanej wyżej regulacji wynika, że z wnioskiem może wystąpić osoba, u której wystąpił lub może wystąpić określony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), który może rodzić określone konsekwencje w sferze prawa podatkowego. Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie Zainteresowanego, który złożył wniosek o jej wydanie i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów.

Mając powyższe na uwadze, wyjaśnić należy, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów niż dla Wnioskodawcy Gminy, np. dla Partnerów projektów, tj. Gminy X i Nadleśnictwa. Wymienione wyżej podmioty chcąc uzyskać interpretację indywidualną w przedmiotowym zakresie, powinny wystąpić z odrębnymi wnioskiem o jej wydanie.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej