Odzyskanie podatku naliczonego wykazanego w odniesieniu do realizowanych projektów. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.74.2018.2.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.04.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.74.2018.2.MR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego wykazanego w odniesieniu do realizowanych projektów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2018 r. (data wpływu 26 marca 2018 r.) oraz pismem z dnia 11 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wykazanego w odniesieniu do realizowanych projektów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego wykazanego w odniesieniu do realizowanych projektów. Wniosek uzupełniono w dniach 26 marca 2018 r. oraz 17 kwietnia 2018 r. o wskazanie przedmiotu wniosku oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa od lipca 2012 r. Zadaniem Stowarzyszenia jest kultywowanie tradycji regionalnych, inicjowanie i podejmowanie różnorodnych działań na rzecz poprawy warunków życia mieszkańców, ochrona środowiska naturalnego i zabytków przyrody, promowanie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury.

W dniu 12 kwietnia 2017 r. Stowarzyszenie złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD 2 wnioski o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. operacji objętych PROW na lata 2014-2020.

Złożone wnioski dotyczą przebudowy udostępnienia nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy odrestaurowania trzech obiektów stanowiących lokalne dziedzictwo kulturowe oraz drugi wniosek dotyczący stworzenia ogólnodostępnych miejsc rekreacji.

Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją ww. przedsięwzięć będą przedłożone do refundacji.

W ramach projektów przewiduje się (planuje) poniesienie kosztów związanych z:

  1. Odrestaurowaniem 3 obiektów: grobowiec, pomnik, nagrobek, w ramach przywrócenia dawnej świętości, odzyskaniem utraconych wartości estetycznych i artystycznych (roboty rozbiórkowe, wykończeniowe, konserwatorskie), ogrodzeniem pomnika, wymianą tablicy pamiątkowej.
  2. Budową placów zabaw (w tym zakup sprzętu i wyposażenia), wykonaniem robót ziemnych.

W piśmie z dnia 19 marca 2018 r. uzupełniono wniosek o poniższe informacje:

  1. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej.
  2. Nazwy projektów, które będzie realizowało Stowarzyszenie, to:
    1. Stworzenie ogólnodostępnych miejsc rekreacji ;
    2. Ochrona nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy .
  3. Wydatki ujęte w zestawieniach rzeczowo-finansowych zadań, projektów ww. obejmują wyłącznie realizację przez wykonawcę dwóch projektów a nabyte towary i usługi w ramach realizacji planowanych przedsięwzięć posłużą Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  4. Przyszłe poniesione wydatki przez Wnioskodawcę związane z realizacją projektów udokumentowane zostaną fakturami. Wszystkie faktury dokumentujące koszty poniesione w związku z realizacją zadań będą przedłożone do refundacji.

Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Z kolei, w piśmie z dnia 11 kwietnia 2018 r. sprostowano, że nabyte towary i usługi w ramach realizowanego zadań nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań, w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, w związku z przyszłymi wydatkami poniesionymi na realizację zadań, w ramach działania 19.2, objętych PROW na lata 2014-2020. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustaw, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 12 kwietnia 2017 r. Stowarzyszenie złożyło za pośrednictwem Stowarzyszenia LGD7 2 wnioski o przyznanie pomocy w ramach działania 19.2 Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, tj. operacji objętych PROW na lata 2014-2020 pn. Stworzenie ogólnodostępnych miejsc rekreacji oraz Ochrona nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy .... Złożone wnioski dotyczą przebudowy udostępnienia nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy odrestaurowanie trzech obiektów stanowiących lokalne dziedzictwo kulturowe oraz drugi wniosek dotyczący stworzenia ogólnodostępnych miejsc rekreacji.

W ramach projektów przewiduje się (planuje) poniesienie kosztów związanych z:

  1. Odrestaurowaniem 3 obiektów: grobowiec, pomnik, nagrobek, w ramach przywrócenia dawnej świętości, odzyskaniem utraconych wartości estetycznych i artystycznych (roboty rozbiórkowe, wykończeniowe, konserwatorskie), ogrodzeniem pomnika, wymianą tablicy pamiątkowej.
  2. Budową placów zabaw (w tym zakup sprzętu i wyposażenia), wykonaniem robót ziemnych.

Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej. Nabyte towary i usługi w ramach realizowanych projektów nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki poniesione przez Stowarzyszenie związane z realizacją wskazanych we wniosku projektów będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanych ww. projektów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane towary i usługi w ramach realizacji wskazanych we wniosku projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektów pn. Stworzenie ogólnodostępnych miejsc rekreacji oraz Ochrona nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy . Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Stowarzyszenie nie będzie miało również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanych projektów pn.: Stworzenie ogólnodostępnych miejsc rekreacji oraz Ochrona nielicznych symboli przeszłości na terenie Gminy .

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej