Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w związku z realizacją projektów oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w związku z realizacją projektów.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 31 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w związku z realizacją projektów;
- prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w związku z realizacją projektów
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w związku z realizacją projektów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług służących do wytworzenia kanałów teletechnicznych w związku z realizacją projektów.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Województwa zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2017, poz. 2096) z dnia 5 czerwca 1998 r. jako zadania własne, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb regionalnej wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców Województwa, prowadzona jest przez urząd marszałkowski.
Zgodnie z art. 45.1 ustawy o samorządzie województwa, Zarząd województwa wykonuje swoje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.
Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zespołów) wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym uchwałą Zarządu Województwa.
Urząd realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu zarządzania siecią wojewódzkich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego. Zadania w zakresie zarządzania drogami oraz obsługi inwestycji drogowych realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, będący jednostką organizacyjną Województwa.
W ramach czynności wykonywanych przez Województwo (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:
- czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach tej działalności Województwo funkcjonuje jako organ władzy publicznej wykonujący czynności w ramach zadań wynikających z ustawy,
- czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.
Województwo z dniem 1 stycznia 2017 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454) rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Zarządem Dróg Wojewódzkich, którego przedmiotowa sprawa dotyczy. Zgodnie ze specustawą dot. centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, Zarząd Dróg Wojewódzkich wyrejestrował się z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
W ramach Programu () na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działania 2.2. Infrastruktura Drogowa, Województwo realizuje projekty, tj.:
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr A na odcinku (), wartość projektu 133 173 436,6 PLN, w tym dofinansowanie 112 697 149,36 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr B na odcinku granica miasta (), wartość projektu 134 691 602,46 PLN, w tym dofinansowanie 102 021 157,45 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr C na odcinku (), szacowana wartość projektu 201 405 557,21 PLN, w tym dofinansowanie 171 194 723,59 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej () granica gminy (), szacowana wartość projektu 52 473 492,31 PLN, w tym dofinansowanie 44 602 468,44 PLN.
Zakres rzeczowy powyższych projektów dotyczy budowy i przebudowy infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną obejmującą budowę lub przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej, sieci teletechnicznej. W ramach infrastruktury drogowej zostaną wybudowane nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady. Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Na mocy art. 39 ust. 6-8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2016, poz. 1440) zarządca drogi, w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych i udostępnić kanał teletechniczny, jako organ władzy publicznej w ramach wykonywania zadań własnych pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia. Województwo zastosuje wyżej opisane procedury w odniesieniu do wybudowanych w ramach realizowanych projektów kanałów teletechnicznych i naliczy opłaty za ich udostępnienie zgodnie z zapisami zacytowanych przepisów ustawy. Podziemna infrastruktura techniczna kolidująca z planowanymi projektami, tj. sieci gazowe, sieci ciepłownicze, energetyczne, które będą przebudowywane przez Województwo na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci zostaną ich własnością bez ponoszenia odpłatności na rzecz Województwa. Wykonanie powyższych zadań zostało przekazane podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Beneficjentem projektów jest Województwo i Województwo będzie także właścicielem powstałej infrastruktury. Projekt realizowany będzie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Faktury z tytułu wydatków na wszystkie towary i usługi, nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Województwo, które jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.
Cała wybudowana infrastruktura drogowa (nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady) będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o Samorządzie Województwa.
Inwestycja nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem VAT, tym samym cała wybudowana infrastruktura techniczna obejmująca budowę i przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej oraz sieci teletechnicznej, nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie.
Powyższy stan faktyczny dotyczy wszystkich ujętych we wniosku projektów tj.:
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr A na odcinku (), wartość projektu 133 173 436,6 PLN, w tym dofinansowanie 112 697 149,36 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr B na odcinku granica miasta (), wartość projektu 134 691 602,46 PLN, w tym dofinansowanie 102 021 157,45 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr C na odcinku (), szacowana wartość projektu 201 405 557,21 PLN, w tym dofinansowanie 171 194 723,59 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej () granica gminy (), szacowana wartość projektu 52 473 492,31 PLN, w tym dofinansowanie 44 602 468,44 PLN.
Uzyskanie interpretacji jest niezbędne w celu przedłożenia do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jako Instytucji Pośredniczącej Programem () 2014-2020.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w odniesieniu do wybudowanej w ramach projektów infrastruktury (innej niż kanały teletechniczne) Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad.1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług poniesionego w związku z nabywaniem towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz.1221) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Wybudowana infrastruktura nie będzie służyła Województwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Województwo nie będzie wykonywało żadnych czynności opodatkowanych związanych z wybudowanymi drogami w ramach projektów. Nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych związanych z przyjmowaniem i rozliczaniem opłat za korzystanie z dróg wojewódzkich. W tej sytuacji Województwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionego wydatku, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym. Stanowisko powyższe odnosi się do każdego wymienionego w niniejszym wniosku projektu.
Ad.2
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z wytworzeniem kanałów teletechnicznych. Z uwagi na fakt, że udostępnianie kanałów teletechnicznych odbywać się będzie na podstawie decyzji administracyjnej, określającej warunki udostępnienia, która nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu. Województwo będzie występowało w związku z ww. czynnościami w roli organu władzy publicznej wykonującego zadania własne pozostające poza zakresem działalności gospodarczej. Efekt projektu nie będzie generował dla Województwa sprzedaży opodatkowanej.
Stanowisko powyższe odnosi się do każdego wymienionego w niniejszym wniosku projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 2096, z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.
Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.
Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.
Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r.o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2222, z późn. zm.), zgodnie z którym, drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
W świetle art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o drogach publicznych, drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej, dzielą się na następujące kategorie:
- drogi krajowe;
- drogi wojewódzkie;
- drogi powiatowe;
- drogi gminne.
Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1, należą do tej samej kategorii co te drogi.
W art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych, wskazuje, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.
W myśl art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych, zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:
- krajowych Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
- wojewódzkich zarząd województwa;
- powiatowych zarząd powiatu;
- gminnych wójt (burmistrz, prezydent miasta).
Stosownie do zapisu art. 20 ustawy o drogach publicznych, do zarządcy drogi należy między innymi:
- opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (pkt 1);
- opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich (pkt 2);
- pełnienie funkcji inwestora (pkt 3);
- utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2 (pkt 4);
- wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających (pkt 11).
Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy o drogach publicznych, zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi jest obowiązany zlokalizować kanał technologiczny w pasie drogowym:
- dróg krajowych;
- pozostałych dróg publicznych, chyba że w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia informacji, o której mowa w ust. 6a, nie zgłoszono zainteresowania udostępnieniem kanału technologicznego.
Zarządca drogi udostępnia kanał technologiczny na pisemny wniosek podmiotu, który zgłosił zainteresowanie jego udostępnieniem, w drodze decyzji, w której określa warunki udostępnienia tego kanału art. 39 ust. 7 ustawy o drogach publicznych.
W przypadku gdy funkcję zarządcy autostrady płatnej pełni spółka, o której mowa w art. 19 ust. 3, albo funkcję zarządcy drogi pełni drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, o której mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, kanały technologiczne udostępnia się za opłatą, w drodze umowy dzierżawy lub najmu. Przepisy ust. 7h i 7i stosuje się odpowiednio art. 39 ust. 7a ustawy o drogach publicznych.
Zgodnie z art. 39 ust. 8 ustawy o drogach publicznicach, wykonywanie zadań związanych z zarządzaniem i utrzymywaniem kanałów technologicznych, o których mowa w ust. 6, zarządca drogi może powierzyć, w drodze umowy, podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu, z zachowaniem przepisów o zamówieniach publicznych lub w trybie określonym w ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Województwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Województwa zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy o samorządzie województwa jako zadania własne, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb regionalnej wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców Województwa, prowadzona jest przez urząd marszałkowski.
Urząd realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu zarządzania siecią wojewódzkich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego. Zadania w zakresie zarządzania drogami oraz obsługi inwestycji drogowych realizuje Zarząd Dróg Wojewódzkich, będący jednostką organizacyjną Województwa. W ramach czynności wykonywanych przez Województwo (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić: czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w ramach tej działalności Województwo funkcjonuje jako organ władzy publicznej wykonujący czynności w ramach zadań wynikających z ustawy oraz czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.
Województwo z dniem 1 stycznia 2017 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym Zarządem Dróg Wojewódzkich.
W ramach Programu () na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działania 2.2. Infrastruktura Drogowa, Województwo realizuje projekty, tj.:
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr A na odcinku (), wartość projektu 133 173 436,6 PLN, w tym dofinansowanie 112 697 149,36 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr B na odcinku granica miasta (), wartość projektu 134 691 602,46 PLN, w tym dofinansowanie 102 021 157,45 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej Nr C na odcinku (), szacowana wartość projektu 201 405 557,21 PLN, w tym dofinansowanie 171 194 723,59 PLN,
- Przebudowa drogi wojewódzkiej () granica gminy (), szacowana wartość projektu 52 473 492,31 PLN, w tym dofinansowanie 44 602 468,44 PLN.
Zakres rzeczowy powyższych projektów dotyczy budowy i przebudowy infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną obejmującą budowę lub przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej, sieci teletechnicznej. W ramach infrastruktury drogowej zostaną wybudowane nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady. Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Zainteresowany wskazał, że na mocy art. 39 ust. 6-8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zarządca drogi, w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych i udostępnić kanał teletechniczny, jako organ władzy publicznej w ramach wykonywania zadań własnych pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia. Wnioskodawca wskazał, że zastosuje wyżej opisane procedury w odniesieniu do wybudowanych w ramach realizowanych projektów kanałów teletechnicznych i naliczy opłaty za ich udostępnienie zgodnie z zapisami zacytowanych przepisów ustawy o drogach publicznych. Podziemna infrastruktura techniczna kolidująca z planowanymi projektami, tj. sieci gazowe, sieci ciepłownicze, energetyczne, które będą przebudowywane przez Województwo na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci zostaną ich własnością bez ponoszenia odpłatności na rzecz Województwa. Wykonanie powyższych zadań zostało przekazane podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
Beneficjentem projektów jest Województwo, które będzie także właścicielem powstałej infrastruktury. Projekt realizowany będzie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich. Faktury z tytułu wydatków na wszystkie towary i usługi, nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Województwo, które jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.
Cała wybudowana infrastruktura drogowa (nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady) będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o Samorządzie Województwa.
Inwestycja nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem VAT, tym samym cała wybudowana infrastruktura techniczna obejmująca budowę i przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej oraz sieci teletechnicznej, nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w odniesieniu do wybudowanej w ramach ww. projektów infrastruktury, również kanałów teletechnicznych Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego nie zostaną spełnione, gdyż jak wynika z wniosku nabyte towary i usługi w ramach realizowanych projektów nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą generowały obrotu opodatkowanego tym podatkiem. Natomiast udostępnienie kanału teletechnicznego nastąpi w drodze decyzji administracyjnej wydanej na pisemny wniosek podmiotu zainteresowanego udostępnieniem tego kanału. Jak wskazał Wnioskodawca, zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych udostępnić kanał teletechniczny, jako organ władzy publicznej w ramach wykonywania zadań własnych pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia. Województwo zastosuje wyżej opisane procedury w odniesieniu do wybudowanych w ramach realizowanych projektów kanałów teletechnicznych i naliczy opłaty za ich udostępnienie zgodnie z zapisami zacytowanych przepisów ustawy o drogach publicznych. Cała wybudowana infrastruktura drogowa (nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady) będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o Samorządzie Województwa. Ponadto, inwestycja nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem VAT, tym samym cała wybudowana infrastruktura techniczna obejmująca budowę i przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej oraz sieci teletechnicznej, nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.
Zatem Wnioskodawca realizując opisane projekty polegające na przebudowie dróg wojewódzkich, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tych projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z tym Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowych projektów.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w odniesieniu do wybudowanej w ramach projektów infrastruktury (innej niż kanały teletechniczne) nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem. Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury technicznej, tj. kanałów teletechnicznych. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanych przypadkach nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik podatku VAT, a wydatki związane z realizacją projektów nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Zauważa się, że organ podatkowy jest ściśle związany opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją ww. projektów nie będą wykorzystywane przez Województwo do dokonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz na stwierdzeniu, że udostępniając kanał teletechnicznego Województwo występuje w związku z tą czynnością w roli organu władzy publicznej, wykonującego zadania własne poza zakresem działalności gospodarczej.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej