Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Fundację usług nauki tańca oraz stworzenia i wystawienia u siebie przedstawienia teatralnego na zamówienie Teatru (Zleceniodawcy).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 11 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 12 marca 2018 r. (data wpływu 16 marca 2018 r.) oraz 20 marca 2018 r. (data wpływu 23 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Fundację usług:
- nauki tańca jest prawidłowe;
- stworzenia i wystawienia u siebie przedstawienia teatralnego na zamówienie Teatru (Zleceniodawcy) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Fundację usług nauki tańca oraz stworzenia i wystawienia u siebie przedstawienia teatralnego na zamówienie Teatru (Zleceniodawcy). Wniosek uzupełniono w dniach 16 marca 2018 r. oraz 23 marca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zgodnie ze statutem. Zakres działań Fundacji polega na:
- wspieraniu i promocji działalności kulturalnej w kraju i za granicą,
- działaniu na rzecz wzbogacania życia kulturalnego,
- popularyzacji edukacji i kultury jako środków do budowy społeczeństwa obywatelskiego,
- rozwijaniu i umacnianiu postaw nastawionych na uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta przez mieszkańców,
- promocji miasta jako europejskiego ośrodka kultury.
Działalność Fundacji ma charakter działalności pożytku publicznego. Wykonuje ona zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr narodowych. Jednym z działań Fundacji jest prowadzenie studium musicalowego, które jest wpisane do wykazu szkół i placówek oświatowych. Słuchacze studium wnoszą opłaty za każdy semestr, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 są zwolnione z podatku VAT.
Oprócz studium musicalowego Fundacja prowadzi działalność zarobkową polegającą na nauczaniu tańca. Działalność ta nie jest wpisana do wykazu szkół i placówek oświatowych. Za każdą lekcję tańca uczestnik ponosi opłaty na podstawie zawartej wcześniej umowy. Każda opłata opodatkowana jest 23% stawką podatku VAT.
Ponadto Fundacja (Zleceniobiorca) tworzy i organizuje przedstawienia teatralne na zamówienie Teatrów (Zleceniodawcy). W przedstawieniach biorą udział słuchacze studium oraz inni aktorzy niezbędni do zrealizowania sztuki przedstawienia teatralnego. Fundacja za stworzenie sztuki teatralnej i wystawienie przedstawienia pobiera opłatę na podstawie wystawionej faktury. Usługa jest opodatkowana 23% stawką podatku VAT. Zyski z ww. usługi są przeznaczone na kontynuację lub na doskonalenie świadczonych usług oraz na cele statutowe Fundacji.
W piśmie z dnia 12 marca 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że:
Ad 1.
Wnioskodawca jest podmiotem wymienionym w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność pożytku publicznego.
Podmiot jest organizacją pozarządową (fundacją) i działa w sferze zadań publicznych, obejmującym w szczególności art. 4 ust. 1:
- pkt 4 podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- pkt 14 nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- pkt 15 działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- pkt 16 kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- pkt 17 wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
Szczegółowe cele Fundacji:
- wspieranie i promocja działalności kulturalnej w kraju i za granicą,
- działanie na rzecz wzbogacania życia kulturalnego,
- popularyzacja edukacji i kultury jako środków do budowy społeczeństwa obywatelskiego,
- rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta przez mieszkańców,
- promocja miasta jako europejskiego ośrodka kultury.
Ad 2.
Fundacja za naukę tańca pobiera opłatę w systemie miesięcznym, czyli systematycznie i przeznacza w całości zysk z tej działalności na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Natomiast z tytułu tworzenia i organizacji przedstawień teatralnych Fundacja nie osiąga systematycznych zysków, gdyż nie ma podpisanych umów z góry na cały rok kalendarzowy ze Zleceniodawcą. Fundacja organizuje przedstawienia na konkretne zamówienie Zleceniodawcy i nie jest w stanie z góry zaplanować ile takich przedstawień odbędzie się w ciągu roku. Wobec tego Fundacja nie osiąga systematycznych zysków z tego rodzaju działalności, natomiast, gdyby osiągała systematyczne zyski z organizacji przedstawień teatralnych to cały zysk przeznaczyłaby na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
Ad 3.
Opiekun prawny dziecka dokonuje opłaty po miesiącu, w którym odbywały się zajęcia. Opłata jest pobierana na podstawie umowy zawartej między Fundacją a opiekunami uczniów w formie pisemnej. Umowa jest zawarta na okres 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku. W miesiącach lipiec, sierpień nie jest pobierana opłata od rodziców, gdyż w tym okresie Fundacja nie osiąga zysków z działalności nauki tańca.
Ad 4.
Nauka tańca polega na poznaniu podstawowych kroków następujących tańców:
- narodowego (polonez, krakowiak, mazur, oberek, kujawiak),
- standardowego (walc, tango),
- nowoczesnego (disco, swing, hip-hop),
- towarzyskiego (quickstep, samba, cza-cza, rumba, jive, samba),
- klasyczny (balet).
Cele nauki tańca:
- szerzenie, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej,
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej,
- pielęgnowanie polskości i rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz dóbr narodowych i dziedzictwa narodowego kultury i sztuki.
Szczegółowe cele nauki tańca polegają na sferach:
- Poznawczej:
- rozbudzaniu twórczej postawy wobec siebie i świata,
- rozwijaniu muzykalności,
- rozwijaniu i doskonaleniu sprawności ruchowej,
- wspomaganiu harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
- wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności muzyczno-ruchowe oraz taneczne,
- poznaniu polskich tańców narodowych,
- poznaniu polskich tańców i zabaw ludowych, tradycji kulturowych i tańców własnego regionu,
- poznaniu tradycji kulturowych i tańców innych narodów,
- poznaniu tańców towarzyskich,
- poznaniu zasad, obyczajów i sposobów kulturalnego zachowania,
- Emocjonalnej:
- rozwijaniu ogólnej wrażliwości dziecka,
- rozwijaniu zainteresowań i zamiłowań tanecznych,
- rozbudzeniu motywacji do poznania różnych form tanecznych,
- budzeniu i rozwijanie szacunku do twórczości człowieka,
- kształceniu właściwej postawy wobec własnej kultury i tożsamości narodowej,
- kształtowaniu tolerancji dla twórczości różnych ras, narodowości, kultur,
- uczeniu kultury odbioru i kultury bycia oraz kształtowaniu wrażliwości na kulturę,
- kształtowaniu poczucia więzi i dyscypliny w pracy zespołowej,
- rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych,
- kształtowaniu asertywności i poczucia własnej wartości,
- Działania:
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze,
Ad 5.
Umowa zawarta pomiędzy Fundacją (Zleceniobiorcą), a Teatrem (Zleceniodawcą) zobowiązuje do:
- wystawienia spektaklu na podstawie wcześniej napisanej sztuki,
- ponoszenia pełnej odpowiedzialności za kształt artystyczny spektaklu wobec publiczności,
- przeprowadzenia na własny koszt i ryzyko, montażu i demontażu dekoracji zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp,
- zapewnienia na swój koszt pełnej obsługi artystycznej, obsługi oświetleniowej i technicznej, niezbędnej do przygotowania i wystawienia spektaklu,
- pokrycia kosztów związanych z wystawieniem spektaklu,
- uregulowania zobowiązań wynikających z tytułu praw autorskich i pokrewnych osób, których prawa zostały wykorzystane w spektaklu, a także wobec właściwych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi,
- dopełnienia wszelkich formalności niezbędnych do wystawienia spektaklu, a wynikających z obowiązujących przepisów,
- pokrycia kosztów związanych z transportem artystycznego i technicznego, scenografii, a także jednorazowych rekwizytów, łącznie z kosztami ubezpieczenia.
Ad 6.
Organizacja przedstawienia teatralnego na zamówienie Zleceniodawcy polega na:
- przygotowaniu i publicznym wystawieniu spektaklu przez Zleceniobiorcę (Fundację),
- Zleceniobiorca odpowiedzialny jest za przygotowanie i wystawienie sztuki teatralnej, tj. zapewnienie obsady aktorskiej, sprzętu technicznego,
- Zleceniobiorca odpowiada za organizację prób do przedstawień,
- Fundacja oświadcza w umowach, że jest producentem spektaklu i w zakresie umożliwiającym jego wystawienie na scenie, dysponuje autorskimi prawami majątkowymi i prawami zależnymi autorów i twórców spektaklu, a także prawami do artystycznych wykonań, które nie są obciążone prawami na rzecz osób trzecich i w zakresie tych praw nie toczą się jakiekolwiek postępowania sądowe.
Ad 7.
Fundacja (Zleceniobiorca) nie sprzedaje biletów za wstępy na daną sztukę teatralną. Opłaty za bilety pobiera Teatr (Zleceniodawca) na własny rachunek i we własnym imieniu.
Ad 8.
Zrealizowanie przedstawienia przez Fundację (Zleceniobiorcę) nie jest uzależnione od ilości sprzedanych biletów przez Teatr (Zleceniobiorcę). Przedstawienie zorganizowane przez Fundację (Zleceniodawcę) zostanie wystawione, bez względu na to, czy Teatr (Zleceniodawca) sprzedał wszystkie bilety czy też nie. Fundacja (Zleceniobiorca) za dane przedstawienie otrzyma wynagrodzenie, które wcześniej zostało ustalone zgodnie z umową.
Ad 9.
Przy kalkulacji wynagrodzenia/opłaty dla Zleceniodawcy (Fundacji) za dany spektakl bierze się pod uwagę następujące elementy:
- wynagrodzenia aktorów, muzyków, reżyserów, scenografów, inspicjenta oraz wszystkich innych osób które przyczyniają się do artystycznego przygotowania Spektaklu;
- koszty poniesione na opłaty praw autorskich i pokrewnych;
- koszty transportu związane z transportem zespołu artystycznego i technicznego, jednorazowych rekwizytów łącznie z kosztami ubezpieczenia;
- koszty zapewnienia obsługi oświetleniowej, akustycznej, technicznej niezbędnej do przygotowania i wystawienia Spektaklu;
- koszty scenografii;
- koszty montażu i demontażu dekoracji do Spektaklu;
- ponoszenie pełnej odpowiedzialności za kształt artystyczny Spektaklu wobec publiczności i Zleceniodawcy.
W piśmie z dnia 20 marca 2018 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał, że opłata pobierana za naukę tańca ma formę opłaty za udział w zajęciach.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Jaką stawkę VAT powinna stosować Fundacja w przypadku świadczenia usług prowadzenia zajęć nauki tańca w celach zarobkowych?
Zdaniem Wnioskodawcy:
- jego działalność ma charakter działalności pożytku publicznego,
- w statucie Fundacji mieszczą się zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (takie zadania wypełnia poprzez wystawianie i tworzenie przedstawień teatralnych, jak również przez naukę tańca, a zyski z działalności są przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług).
W związku z tym, że Fundacja jest uznawana za instytucję o charakterze kulturalnym, przysługuje jej prawo do stosowania przy ww. usługach stawki zw, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 oraz zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 17 kwietnia 2015 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym w myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie jednak z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. 8%), pod poz. 182 zostały wymienione bez względu na symbol PKWiU Usługi kulturalne i rozrywkowe wyłącznie w zakresie wstępu:
- na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
- do obiektów kulturalnych.
Należy jednakże zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% usługi kulturalne i rozrywkowe, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii wstępu, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.
Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś. Zatem pod pojęciem wstępu w rozumieniu poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty).
Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3 ustawy, wykaz towarów i usług objętych tym załącznikiem nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka 8%.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
- podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
- indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Przepis ten stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. n cyt. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) który stanowi, że państwa członkowskie zwalniają od podatku od towarów i usług świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.
Z powyższego wynika, że ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, korzystać mogą świadczące usługi kulturalne:
- podmioty prawa publicznego,
- podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,
- podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
- indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Zgodnie z powołanym wyżej art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).
Ponadto, zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
A zatem, usługi kulturalne świadczone przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, są zwolnione od podatku VAT pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy). Ponadto, zwolnieniu od podatku podlegać będzie jak wskazano powyżej również dostawa towarów ściśle związana z usługami kulturalnymi, dokonywana przez wskazane wyżej podmioty, przy czym zwolnieniu nie będzie podlegała dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia (art. 43 ust. 17 ustawy). Jednocześnie zwolnienie, o którym mowa wyżej, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).
Ponadto, na mocy art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:
- usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
- wstępu:
- na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
- do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
- do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
- działalności agencji informacyjnych;
- usług wydawniczych;
- usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
- usług ochrony praw.
Z opisu sprawy wynika, że Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zgodnie ze statutem. Zakres działań Fundacji polega na wspieraniu i promocji działalności kulturalnej w kraju i za granicą, działaniu na rzecz wzbogacania życia kulturalnego, popularyzacji edukacji i kultury jako środków do budowy społeczeństwa obywatelskiego, rozwijaniu i umacnianiu postaw nastawionych na uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta przez mieszkańców, promocji miasta jako europejskiego ośrodka kultury. Działalność Fundacji ma charakter działalności pożytku publicznego. Wykonuje ona zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr narodowych. Wnioskodawca jest podmiotem wymienionym w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność pożytku publicznego. Podmiot jest organizacją pozarządową (Fundacją) i działa w sferze zadań publicznych, obejmującym w szczególności art. 4 ust. 1:
- pkt 4 podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- pkt 14 nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- pkt 15 działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
- pkt 16 kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- pkt 17 wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
Szczegółowe cele Fundacji to: wspieranie i promocja działalności kulturalnej w kraju i za granicą, działanie na rzecz wzbogacania życia kulturalnego, popularyzacja edukacji i kultury jako środków do budowy społeczeństwa obywatelskiego, rozwijanie i umacnianie postaw nastawionych na uczestniczenie w życiu kulturalnym miasta przez mieszkańców, promocja miasta jako europejskiego ośrodka kultury. Fundacja prowadzi działalność zarobkową polegającą na nauczaniu tańca. Działalność ta nie jest wpisana do wykazu szkół i placówek oświatowych. Za każdą lekcję tańca uczestnik ponosi opłaty na podstawie zawartej wcześniej umowy. Każda opłata opodatkowana jest 23% stawką podatku VAT. Fundacja za naukę tańca pobiera opłatę w systemie miesięcznym, czyli systematycznie i przeznacza w całości zysk z tej działalności na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Opiekun prawny dziecka dokonuje opłaty po miesiącu, w którym odbywały się zajęcia. Opłata jest pobierana na podstawie umowy zawartej między Fundacją a opiekunami uczniów w formie pisemnej. Umowa jest zawarta na okres 10 miesięcy od września do czerwca następnego roku. W miesiącach lipiec, sierpień nie jest pobierana opłata od rodziców, gdyż w tym okresie Fundacja nie osiąga zysków z działalności nauki tańca. Nauka tańca polega na poznaniu podstawowych kroków następujących tańców: narodowego (polonez, krakowiak, mazur, oberek, kujawiak), standardowego (walc, tango), nowoczesnego (disco, swing, hip-hop), towarzyskiego (quickstep, samba, cza-cza, rumba, jive, samba), klasyczny (balet). Cele nauki tańca to: szerzenie, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości i rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej oraz dóbr narodowych i dziedzictwa narodowego kultury i sztuki.
Ponadto Fundacja (zleceniobiorca) tworzy i organizuje przedstawienia teatralne na zamówienie teatrów (zleceniodawcy). W przedstawieniach biorą udział słuchacze studium oraz inni aktorzy niezbędni do zrealizowania sztuki przedstawienia teatralnego. Fundacja za stworzenie sztuki teatralnej i wystawienie przedstawienia pobiera opłatę na podstawie wystawionej faktury. Usługa jest opodatkowana 23% stawką podatku VAT. Zyski z ww. usługi są przeznaczone na kontynuację lub na doskonalenie świadczonych usług oraz na cele statutowe Fundacji. Z tytułu tworzenia i organizacji przedstawień teatralnych Fundacja nie osiąga systematycznych zysków, gdyż nie ma podpisanych umów z góry na cały rok kalendarzowy ze Zleceniodawcą. Fundacja organizuje przedstawienia na konkretne zamówienie Zleceniodawcy i nie jest w stanie z góry zaplanować ile takich przedstawień odbędzie się w ciągu roku. Wobec tego Fundacja nie osiąga systematycznych zysków z tego rodzaju działalności, natomiast, gdyby osiągała systematyczne zyski z organizacji przedstawień teatralnych to cały zysk przeznaczyłaby na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Umowa zawarta pomiędzy Fundacją (Zleceniobiorcą), a Teatrem (Zleceniodawcą) zobowiązuje do wystawienia spektaklu na podstawie wcześniej napisanej sztuki, ponoszenia pełnej odpowiedzialności za kształt artystyczny spektaklu wobec publiczności, przeprowadzenia na własny koszt i ryzyko, montażu i demontażu dekoracji zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp, zapewnienia na swój koszt pełnej obsługi artystycznej, obsługi oświetleniowej i technicznej, niezbędnej do przygotowania i wystawienia spektaklu, pokrycia kosztów związanych z wystawieniem spektaklu, uregulowania zobowiązań wynikających z tytułu praw autorskich i pokrewnych osób, których prawa zostały wykorzystane w spektaklu, a także wobec właściwych organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi, dopełnienia wszelkich formalności niezbędnych do wystawienia spektaklu, a wynikających z obowiązujących przepisów, pokrycia kosztów związanych z transportem artystycznego i technicznego, scenografii, a także jednorazowych rekwizytów, łącznie z kosztami ubezpieczenia. Organizacja przedstawienia teatralnego na zamówienie Zleceniodawcy polega na:
- przygotowaniu i publicznym wystawieniu spektaklu przez Zleceniobiorcę (Fundację),
- Zleceniobiorca odpowiedzialny jest za przygotowanie i wystawienie sztuki teatralnej, tj. zapewnienie obsady aktorskiej, sprzętu technicznego,
- Zleceniobiorca odpowiada za organizację prób do przedstawień,
- Fundacja oświadcza w umowach, że jest producentem spektaklu i w zakresie umożliwiającym jego wystawienie na scenie, dysponuje autorskimi prawami majątkowymi i prawami zależnymi autorów i twórców spektaklu, a także prawami do artystycznych wykonań, które nie są obciążone prawami na rzecz osób trzecich i w zakresie tych praw nie toczą się jakiekolwiek postępowania sądowe.
Fundacja (Zleceniobiorca) nie sprzedaje biletów za wstępy na daną sztukę teatralną. Opłaty za bilety pobiera Teatr (Zleceniodawca) na własny rachunek i we własnym imieniu. Zrealizowanie przedstawienia przez Fundację (Zleceniobiorcę) nie jest uzależnione od ilości sprzedanych biletów przez Teatr (Zleceniobiorcę). Przedstawienie zorganizowane przez Fundację (Zleceniodawcę) zostanie wystawione, bez względu na to, czy Teatr (Zleceniodawca) sprzedał wszystkie bilety czy też nie. Fundacja (Zleceniobiorca) za dane przedstawienie otrzyma wynagrodzenie, które wcześniej zostało ustalone zgodnie z umową. Przy kalkulacji wynagrodzenia/opłaty dla Zleceniodawcy (Fundacji) za dany spektakl bierze się pod uwagę następujące elementy: wynagrodzenia aktorów, muzyków, reżyserów, scenografów, inspicjenta oraz wszystkich innych osób które przyczyniają się od artystycznego przygotowania Spektaklu; koszty poniesione na opłaty praw autorskich i pokrewnych; koszty transportu związane z transportem zespołu artystycznego i technicznego, jednorazowych rekwizytów łącznie z kosztami ubezpieczenia; koszty zapewnienia obsługi oświetleniowej, akustycznej, technicznej niezbędnej do przygotowania i wystawienia Spektaklu; koszty scenografii; koszty montażu i demontażu dekoracji do Spektaklu; ponoszenie pełnej odpowiedzialności za kształt artystyczny Spektaklu wobec publiczności i Zleceniodawcy.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od opodatkowania dla świadczonych przez Fundację usług prowadzenia zajęć nauki tańca oraz usługi stworzenia a następnie wystawienia przedstawienia przez artystów Fundacji, gdzie zamawiającym (Zleceniodawcą) usługi jest Teatr.
Rozstrzygając wątpliwości Wnioskodawcy należy zwrócić uwagę, że jak wskazano wyżej, zastosowanie 8% stawki VAT dla usług kulturalnych i rozrywkowych wymienionych pod poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, przewidziane zostało wyłącznie w zakresie wstępu.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że opłata pobierana za naukę tańca ma formę opłaty za udział w zajęciach. Ponadto, w analizowanym przypadku jak wskazał Wnioskodawca Fundacja (Zleceniobiorca) nie sprzedaje biletów za wstępy na daną sztukę teatralną. Opłaty za bilety pobiera Teatr (Zleceniodawca) na własny rachunek i we własnym imieniu. A zatem świadczenie wyszczególnione pod poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy realizowane będzie na rzecz nabywców biletów przez Zleceniodawcę a nie Wnioskodawcę (Zleceniobiorcę).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzenia zajęć nauki tańca oraz usługi stworzenia a następnie wystawienia przedstawienia przez artystów Fundacji, gdzie zamawiającym (Zleceniodawcą) usługi jest Teatr nie znajdzie zastosowania stawka VAT w wysokości 8% w oparciu o przepis art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy.
Zatem, w analizowanej sprawie w dalszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi, będą mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.
Analizując powołane wyżej regulacje dotyczące ww. zwolnienia od podatku VAT w zakresie usług kultury zauważyć należy, że warunkiem zastosowania ww. zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym, dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Należy podkreślić, że ustawodawca zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez ściśle określone grupy podmiotów. Polski prawodawca określił te podmioty, wymieniając je w ww. przepisie, jako: podmioty prawa publicznego; podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym; wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej; indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40, z późn. zm.), fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Ponadto, zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450) ustawa reguluje zasady:
- prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych oraz współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi;
- uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;
- sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;
- tworzenia i funkcjonowania rad działalności pożytku publicznego.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Stosownie do art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:
- niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
- niedziałające w celu osiągnięcia zysku
osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Jak stanowi art. 3 ust. 3 cyt. ustawy, działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
- spółdzielnie socjalne;
- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej (pkt 4);
- nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (pkt 14);
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży (pkt 15);
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego (pkt 16);
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej (pkt 17).
Mając na uwadze charakter działalności pożytku publicznego (obejmujący m.in. zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego) należy uznać, że działalność określona w ww. ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzona przez takie podmioty wpisuje się w przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniające do zwolnienia od podatku od towarów i usług.
A zatem, pod pojęciem innych podmiotów uznanych na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług uznaje się również podmioty wymienione w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność pożytku publicznego, tj. działalność w sferze zadań publicznych mieszczących się w pojęciu usług kulturalnych pod warunkiem, że podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.
W zakresie przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy usługi kulturalnej, stwierdzić należy, że warunek ten w przedmiotowej sprawie jest spełniony, gdyż jak wskazał Zainteresowany jest on podmiotem wymienionym w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność pożytku publicznego. Podmiot ten jest organizacją pozarządową (fundacją) i działa w sferze zadań publicznych. Fundacja wykonuje zadania z zakresu kultury, sztuki, ochrony dóbr narodowych. Zatem, stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
W następnej kolejności należy zbadać, czy przedmiotowe odpłatne usługi świadczone przez Wnioskodawcę (usługi prowadzenia zajęć nauki tańca oraz usługi stworzenia a następnie wystawienia przedstawienia przez artystów Fundacji, gdzie Zleceniodawcą jest Teatr), wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne ().
Ustawa nie podaje definicji pojęcia usług kulturalnych. Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu usługi kulturalne w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury, itp.
Natomiast kultura to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle kultura podaje, że jest to całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia kultura możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia kultura, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.
W sytuacji, gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgnięcie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. W tym celu należy sięgnąć do ustaw wprost lub pośrednio odnoszących się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, np. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r., poz. 862, z późn. zm.), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Zgodnie natomiast z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że świadczone przez Zainteresowanego opisane we wniosku usługi nauki tańca oraz usługi polegające na stworzeniu i wystawieniu przedstawienia teatralnego na zamówienie Teatru (Zleceniodawcy), są działalnością kulturalną (usługi kulturalne) wykonywaną przez Fundację. A zatem w niniejszej sprawie spełniony jest również warunek przedmiotowy warunkujący skorzystanie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.
W analizowanej sprawie należy zbadać też, czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług (prowadzenia zajęć nauki tańca oraz stworzenia a następnie wystawienia przedstawienia przez artystów Fundacji, gdzie Zleceniodawcą jest Teatr) nie znajdą zastosowania wyłączenia od zwolnienia z opodatkowania VAT określone w art. 43 ust. 17-19 ustawy.
Wyłączenia przewidziane w art. 43 ust. 17-17a ustawy, dotyczą towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdują one zastosowania.
W przedmiotowej sprawie, nie znajduje również zastosowania wyłączenie przewidziane w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak Wnioskodawca sam wskazał w opisie sprawy Fundacja za naukę tańca pobiera opłatę w systemie miesięcznym, czyli systematycznie i przeznacza w całości zysk z tej działalności na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Natomiast z tytułu tworzenia i organizacji przedstawień teatralnych fundacja nie osiąga systematycznych zysków, gdyż nie ma podpisanych umów z góry na cały rok kalendarzowy ze Zleceniodawcą. Fundacja organizuje przedstawienia na konkretne zamówienie Zleceniodawcy i nie jest w stanie z góry zaplanować ile takich przedstawień odbędzie się w ciągu roku. Wobec tego Fundacja nie osiąga systematycznych zysków z tego rodzaju działalności, natomiast, gdyby osiągała systematyczne zyski z organizacji przedstawień teatralnych to cały zysk przeznaczyłaby na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. (podkreślenia tutejszego organu). Wobec powyższego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie znajduje zastosowania wyłączenie od zwolnienia z opodatkowania przewidziane w art. 43 ust. 18 ustawy.
Odnosząc się natomiast do wyłączenia przewidzianego w art. 43 ust. 19 ustawy, zauważyć należy, że i ono nie występuje w analizowanym przypadku. Jak rozstrzygnięto bowiem wyżej, Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie wstępu na naukę tańca lub przedstawienie teatralne tworzone i organizowane na zamówienie Teatru (Zleceniodawcy), tylko świadczy usługi kulturalne na rzecz podmiotu trzeciego opiekunów prawnych dzieci korzystających z lekcji nauki tańca lub Teatru (Zleceniodawcy).
Mając zatem na uwadze dokonaną powyżej analizę przepisów prawa w kontekście przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę:
- usługi prowadzenia zajęć nauki tańca oraz
- usługi stworzenia a następnie wystawienia przedstawienia przez artystów Fundacji, gdzie zamawiającym (Zleceniodawcą) usługi jest Teatr
korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, bowiem Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową jest podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym, oraz przesłankę przedmiotową świadczone ww. usługi stanowią usługi kulturalne.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z tym, tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy dla świadczenia usługi prowadzenia studium musicalowego, gdyż w tym zakresie nie sformułowano pytania oraz nie przedstawiono własnego stanowiska.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej