Temat interpretacji
zastosowanie 8% stawki podatku VAT do prac budowlanych w odniesieniu do całości budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i 14s ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02 lutego 2018 r. (data wpływu 05 lutego 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 07 marca 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do prac budowlanych w odniesieniu do całości budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT do prac budowlanych w odniesieniu do całości budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 07 marca 2018 r. (data wpływu) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawca zamierza ogłosić postępowanie na wyłonienie wykonawcy zamówienia publicznego, którego przedmiotem będą prace budowlane polegające na: wymianie lub naprawie okien i drzwi zewnętrznych, wymianie pokrycia dachu i obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, dociepleniu dachu/poddasza z ew. wymianą uszkodzonych elementów więźby, renowacji i konserwacji elewacji budynków, iluminacji elewacji frontowej, naprawie izolacji pionowej.
Wskazane prace budowlane będą realizowane w odniesieniu do budynku o łącznej powierzchni użytkowej 500,08 m 2, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i lokale użytkowe.
W przedmiotowym budynku znajdują się:
- sień - 8,75 m2,
- schody - 10,95 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 1 - 24,90 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 2 - 20,36 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 3 - 35,45 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 4 - 32,85 m2,
- spocznik (hol) - 8,37 m2,
- schody - 8 m2,
- spocznik (hol) - 2,48 m2,
- schody - 8 m2,
- sień - 9,83 m2,
- klatka - 9,83 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 5 - 40,80 m2,
- pomieszczenie mieszkalne nr 6 - 30,65 m2,
- klatka - 9,83 m2,
- poddasze - 149,55 m2 (215,16 m2 wraz z powierzchnią rozumianą jako powierzchnia nieużytkowa w rozumieniu przepisów prawa budowlanego),
- lokal użytkowy nr I - 100,06 m2, - w którym prowadzona jest działalność handlowa sklep,
- lokal użytkowy nr II - 65,46 m2 - w którym prowadzona jest działalność handlowa, ale bez pobierania czynszu, gdyż wynajmowana jest przez NGO na działalność statutową charytatywną.
Na łączną powierzchnię użytkową budynku (500,08 m2) składa się suma powierzchni pomieszczeń mieszkalnych nr 1 do 6, poddasza oraz pomieszczeń użytkowych nr I oraz II.
Do łącznej powierzchni użytkowej budynku nie włącza się natomiast powierzchni sieni, klatki, spoczników oraz schodów.
Część mieszkaniowa zajmuje łącznie 334,56 m2 (pomieszczenia mieszkalne nr 1-6 oraz poddasze) natomiast część niemieszkalna obejmuje łącznie 165,52 m2 (pomieszczenie użytkowe nr I oraz pomieszczenie użytkowe nr II).
Tym samym część mieszkalna stanowi ponad 67% łącznej powierzchni użytkowej budynku. Z uwagi na powyższe, budynek jest sklasyfikowany zgodnie z PKOB w sekcji 1, dziale 11, w grupie 112 w klasie 1122 czyli jako budynek mieszkalny (budynki o trzech i więcej mieszkaniach).
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 lutego 2018 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.99.2018.1 Wnioskodawca przedstawił uzupełnienie dotyczące opisu sprawy (poz. 74 wniosku ORD-IN):
Ad. 1. Wnioskodawca, tj. Gmina Miasto w zakresie prac budowlanych w budynku będącym przedmiotem wniosku ORD-IN z dnia 02 lutego 2018 r. jest zamawiającym w rozumieniu Ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.).
Ad. 2. Budynek, w którym będą wykonywane przedmiotowe prace budowlane zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.). Budynek jest sklasyfikowany zgodnie z PKOB w sekcji 1, dziale 11, w grupie 112, w klasie 1122 czyli jako budynek mieszkalny (budynki o trzech i więcej mieszkaniach). Powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza limitu 150 m2 określonego w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ad. 3. Budynek zalicza się do obiektów budownictwa mieszkalnego - budynek mieszkalny stałego zamieszkania. W obiekcie znajdują się lokale mieszkalne (mieszkania komunalne nie socjalne) i lokale użytkowe.
Ad. 4. Prace budowlane będące przedmiotem wniosku dotyczyć będą remontu, termomodernizacji i modernizacji tj. wymiana i naprawa okien i drzwi zewnętrznych, wymiana pokrycia dachu docieplenie dachu (poddasza) i wymiana uszkodzonych elementów więźby, renowacja i konserwacja elewacji budynku, iluminacja elewacji frontowej w obiekcie budowlanym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Ad. 5. Umowa na wykonanie prac budowlanych dotyczyć będzie całości budynku. Zaplanowano jedno zamówienie = 1 umowa z Wykonawcą na wykonanie w trybie zaprojektuj i wybuduj dokumentacji projektowej i prac budowlanych obejmujących całość budynku obejmujących następujące prace: wymiana i naprawa drzwi i okien zewnętrznych, wymiana pokrycia dachu i obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, docieplenie dachu/poddasza z ewentualną wymianą uszkodzonych elementów więźby, renowacja i konserwacja elewacji budynku, iluminacja elewacji frontowej, naprawa izolacji pionowej.
Ad. 6. Zaplanowane prace budowlane będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy całość planowanych prac budowlanych w odniesieniu do całości opisanego budynku będzie objęta 8% stawką podatku VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r, poz. 1221 tj., dalej: ustawa), stawka VAT powinna wynosić 8% do całości wykonywanych usług budowlanych w opisanym budynku.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, 8% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).
Zgodnie z § 6 ust 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów r usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% również w odniesieniu do:
- robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
- obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,
-w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
W myśl przepisu art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Z unormowań w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nie objętym tym programem.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, to między innymi budynki o trzech i więcej mieszkaniach (grupa 112, klasa 1122), do których to budynków zalicza się budynek opisany w zdarzeniu przyszłym).
Ponadto zgodnie z objaśnieniami do powyższego rozporządzenia, budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Z kolei budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek sklasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.
Całkowita powierzchnia użytkowa budynku obejmuje całą powierzchnię budynku z wyjątkiem:
- powierzchni elementów budowlanych m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;
- powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;
- powierzchni komunikacji, np. klatki schodowe, dźwigi, przenośniki.
Część mieszkaniowa budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie), pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie suszarnie).
Jak wynika z przywołanych przepisów prawa. tj. art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług oraz z przepisów wykonawczych, tj. w § 6 ust 2 rozporządzenia, stawka podatku VAT w wysokości 8% jest stosowana do dostawy, budowy, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy a także robot budowlano-montażowych, remontów oraz robót konserwacyjnych związanych z budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanymi w PKOB 11.
Planowane do realizacji w ramach zamówienia prace budowlane obejmują wymianę lub naprawę okien i drzwi zewnętrznych, wymianę pokrycia dachu i obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych docieplenie dachu/poddasza z ew. wymianą uszkodzonych elementów więźby, renowację i konserwację elewacji budynków, iluminację elewacji frontowej, naprawę izolacji pionowej, a zatem prace te mieszczą się w wyżej wymienionej modernizacji, termomodernizacji, przebudowy, robotach budowlano-montażowych, remontach oraz robotach konserwacyjnych. Planowane prace budowlane wykonywane będą na budynku mieszkalnym (część mieszkaniowa stanowi ponad 67% łącznej powierzchni użytkowej budynku) sklasyfikowanym w PKOB 11 i dotyczą budynku jako całości.
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie robot budowlanych dotyczących całego budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, opodatkowane jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT bez względu na to, iż w budynku tym usytuowane są również lokale użytkowe. Planowane prace budowlane wykonywane będą w budynku mieszkalnym i dotyczyć będą bryły budynku - budynku jako całości. Natomiast nie będą prowadzone takie prace budowlane, które dotyczą wyłącznie tych części budynku mieszkalnego, które stanowią lokale użytkowe.
Co więcej, powyższe prace budowlane będą wykonywane w ramach jednego zamówienia publicznego oraz w ramach jednej umowy, a zatem będą wykonywane jako całość. Ponadto ponad połowa powierzchni użytkowej budynku stanowi część mieszkaniową.
Przedstawione stanowisko wnioskodawcy wskazujące na możliwość stosowania stawki obniżonej prezentowane jest przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych np.;
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 13 lutego 2013 r. IPPP1/443-1165/12-4/EK,
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 stycznia 2013 r. IPPP3/443-1128/12-2/LK,
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 marca 2012 r. IBPP2/443-1366/12/BW.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, spełnione są przesłanki do objęcia całości opisanych prac w stosunku do całości budynku 8% stawką podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca został uznany za podmiot zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie opodatkowania nabywanych usług z uwagi na przesłanki wynikające z art. 14s ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu 41, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się w myśl art. 41 ust. 12 ustawy do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się w myśl art. 41 ust. 12a ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Jak wynika z ww. przepisu, ustawa o podatku od towarów i usług poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, ze zm.).
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.
Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.
Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:
- Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
- Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.
W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m. in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, itp.
Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 i pkt 2).
Z powołanych przepisów wynika, że w celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje mieszkalne czy użytkowe. Należy przy tym podkreślić, że z preferencyjnej stawki podatku w oparciu o powołany wyżej art. 41 ust. 12 ustawy korzystać mogą tylko czynności wymienione w tym przepisie, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma zatem fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a także zaklasyfikowanie obiektu, którego dotyczą te prace, do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, Wnioskodawca winien uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wskazać należy, że przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego oraz powszechnego rozumienia.
Zgodnie z art. 3 pkt 6 ww. ustawy Prawo budowlane, przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
W myśl art. 3 pkt 7 ww. ustawy, przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Przez przebudowę, zgodnie z pkt 7a tego artykułu, należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.
Z kolei definicja remontu została zawarta w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Modernizacja w rozumieniu przyjętym w języku polskim powszechnie oznacza ulepszenie, podwyższenie wartości technicznej, czy też użytkowej, podwyższenie standardu, unowocześnienie obiektu budowlanego lub jego części.
Natomiast w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2017 r., poz. 130), znajduje się określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (art. 2 pkt 2), przedsięwzięcia, którym jest między innymi ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.
Co prawda, ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym, to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu, jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, jak i na gruncie prawa podatkowego.
Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.
Nadmienić należy, że w ww. definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie usługi w zakresie budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza ogłosić postępowanie na wyłonienie wykonawcy zamówienia publicznego, którego przedmiotem będą prace budowlane polegające na: wymianie lub naprawie okien i drzwi zewnętrznych, wymianie pokrycia dachu i obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, dociepleniu dachu/poddasza z ew. wymianą uszkodzonych elementów więźby, renowacji i konserwacji elewacji budynków, iluminacji elewacji frontowej, naprawie izolacji pionowej. Wnioskodawca w zakresie prac budowlanych w budynku będącym przedmiotem wniosku jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych.
Wskazane prace budowlane będą realizowane w odniesieniu do budynku o łącznej powierzchni użytkowej 500,08 m2, w którym znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i lokale użytkowe. Część mieszkaniowa zajmuje łącznie 334,56 m2 (pomieszczenia mieszkalne nr 1-6 oraz poddasze) natomiast część niemieszkalna obejmuje łącznie 165,52 m2 (pomieszczenie użytkowe nr I oraz pomieszczenie użytkowe nr II). Tym samym część mieszkalna stanowi ponad 67% łącznej powierzchni użytkowej budynku.
Budynek zalicza się do obiektów budownictwa mieszkalnego - budynek mieszkalny stałego zamieszkania. W obiekcie znajdują się lokale mieszkalne (mieszkania komunalne nie socjalne) i lokale użytkowe. Budynek, w którym będą wykonywane przedmiotowe prace budowlane zaliczany jest do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynek jest sklasyfikowany zgodnie z PKOB w sekcji 1, dziale 11, w grupie 112, w klasie 1122 jako budynek mieszkalny (budynki o trzech i więcej mieszkaniach). Powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza limitu 150 m2 określonego w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Prace budowlane będące przedmiotem wniosku dotyczyć będą remontu, termomodernizacji i modernizacji tj. wymiana i naprawa okien i drzwi zewnętrznych, wymiana pokrycia dachu docieplenie dachu (poddasza) i wymiana uszkodzonych elementów więźby, renowacja i konserwacja elewacji budynku, iluminacja elewacji frontowej w obiekcie budowlanym zaliczanym do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Umowa na wykonanie prac budowlanych dotyczyć będzie całości budynku. Zaplanowano jedno zamówienie jedną umowę z Wykonawcą na wykonanie w trybie zaprojektuj i wybuduj dokumentacji projektowej i prac budowlanych obejmujących całość budynku. Zaplanowane prace budowlane będą wykonywane wyłącznie w obrębie bryły budynku.
Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii jaką stawkę należy zastosować do prac budowlanych w odniesieniu do całości przedmiotowego budynku.
Obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Zauważyć należy, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.
Z przywołanych wyżej przepisów, a w szczególności art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką podatku w wysokości 8% jedynie czynności wymienionych w tym przepisie i to tylko takich, które dotyczą obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami.
Odnosząc wskazany stan prawny do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, iż do całości świadczonych przez Wnioskodawcę prac budowlanych, które będą dotyczyły remontu, termomodernizacji i modernizacji budynku objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować preferencyjną stawkę podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 12 ustawy. Bowiem zgodnie z umową usługi będą wykonywane w budynku (jako całości) objętym społecznym programem mieszkaniowym. Tym samym stawką właściwą dla usług wykonywanych w takim obiekcie będzie preferencyjna stawka podatku 8%.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, że wykonanie robót budowlanych dotyczących całego budynku sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, opodatkowane jest preferencyjną 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy VAT bez względu na to, iż w budynku tym usytuowane są również lokale użytkowe należało uznać za prawidłowe.
Natomiast odnośnie pytania nr 2 i 3 które Wnioskodawca postawił warunkowo W przypadku udzielenia odpowiedzi negatywnej na pytanie pierwsze a Organ udzielił odpowiedzi twierdzącej, brak jest podstaw do udzielenia na pytanie nr 2 i 3 odpowiedzi, w trybie rozdziału 1a Działu II Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, niniejsza interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej