Temat interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 19 lutego 2018 r. oraz pismem z dnia 19 lutego 2018 r. (data wpływu 20 lutego 2018r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 19 lutego 2018 r. o brakującą opłatę oraz w dniu 20 lutego 2018 r. o numer rachunku na jaki należałoby dokonać ewentualnego zwrotu wpłaconej opłaty za wniosek.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
W związku z realizacją projektu współpracy w ramach poddziałania Stowarzyszenie zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (jako podatku naliczonego przy realizacji tego zadania). Operacja polega na współpracy czterech lokalnych grup działania. Podmioty te współpracować będą dla osiągnięcia celu projektu, jakim jest zwiększenie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości wśród młodzieży poprzez organizację działań o charakterze edukacyjnym z naciskiem na kreowanie postaw przedsiębiorczych, by w przyszłości mogli sami sprawnie i bez obaw zakładać przedsiębiorstwa i tworzyć nowe miejsca pracy.
W ramach operacji przewiduje się organizację następujących działań (dla ok. 200 osób młodzieży z klas 2 i 3 gimnazjum):
- Organizacja warsztatów na temat zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym tworzenia biznesplanów;
- Wyjazdy studyjne wizyty u lokalnych przedsiębiorców (zwiedzanie zakładu);
- Opracowanie gry ekonomicznej planszowej oraz internetowej gry ekonomicznej;
- Wyjazd integracyjny pobyt w hotelu, warsztaty, udział w działaniu animacyjnym;
- Promocja projektu zakup gadżetów, stworzenie filmu dokumentującego postępy w realizacji projektu;
- Zatrudnienie personelu projektu w ramach umowy o pracę;
- Inne wynagrodzenia osób pracujących w ramach projektu (prowadzący warsztaty, opracowanie gry internetowej) w ramach umowy o świadczenie usług działalność gospodarcza, lub umowy cywilnoprawnej (opracowanie gry planszowej).
W trakcie realizacji zadania faktury będą wystawiane na Stowarzyszenie, jako jednego z beneficjentów projektu. Stowarzyszenie nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy wymienionej w poz. 61 niniejszego wniosku. Nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7. W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy materiałów i usług. Zakupione materiały to m.in. gadżety, nagrody w konkursach. Zakupione usługi to wynagrodzenie osób prowadzących warsztaty i weryfikujących biznesplany, przewóz osób, wyżywienie (katering), pobyt w zagrodzie edukacyjnej/gospodarstwie, nocleg, ubezpieczenie, działanie animacyjne, wynagrodzenie konferansjera, zespołu, opracowanie merytoryczne gry planszowej, wydruk gry, stworzenie internetowej gry, opracowanie logotypu, stworzenie filmu promocyjnego. Ponadto wynagrodzenie personelu projektu zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, że w związku z realizacją projektu współpracy w ramach poddziałania Stowarzyszenie zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług (jako podatku naliczonego przy realizacji tego zadania). Operacja polega na współpracy czterech lokalnych grup działania. Podmioty te współpracować będą dla osiągnięcia celu projektu, jakim jest zwiększenie wiedzy z zakresu przedsiębiorczości wśród młodzieży poprzez organizację działań o charakterze edukacyjnym z naciskiem na kreowanie postaw przedsiębiorczych, by w przyszłości mogli sami sprawnie i bez obaw zakładać przedsiębiorstwa i tworzyć nowe miejsca pracy.
W ramach operacji przewiduje się organizację następujących działań (dla ok. 200 osób młodzieży z klas 2 i 3 gimnazjum):
- Organizacja warsztatów na temat zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej, w tym tworzenia biznesplanów;
- Wyjazdy studyjne wizyty u lokalnych przedsiębiorców (zwiedzanie zakładu);
- Opracowanie gry ekonomicznej planszowej oraz internetowej gry ekonomicznej;
- Wyjazd integracyjny pobyt w hotelu, warsztaty, udział w działaniu animacyjnym;
- Promocja projektu zakup gadżetów, stworzenie filmu dokumentującego postępy w realizacji projektu;
- Zatrudnienie personelu projektu w ramach umowy o pracę;
- Inne wynagrodzenia osób pracujących w ramach projektu (prowadzący warsztaty, opracowanie gry internetowej) w ramach umowy o świadczenie usług działalność gospodarcza, lub umowy cywilnoprawnej (opracowanie gry planszowej).
W trakcie realizacji zadania faktury będą wystawiane na Stowarzyszenie, jako jednego z beneficjentów projektu. Stowarzyszenie nie zajmuje się sprzedażą towarów i usług w rozumieniu ustawy. Nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT7. W związku z realizacją projektu będą dokonywane zakupy materiałów i usług. Zakupione materiały to m.in. gadżety, nagrody w konkursach. Zakupione usługi to wynagrodzenie osób prowadzących warsztaty i weryfikujących biznesplany, przewóz osób, wyżywienie (katering), pobyt w zagrodzie edukacyjnej/gospodarstwie, nocleg, ubezpieczenie, działanie animacyjne, wynagrodzenie konferansjera, zespołu, opracowanie merytoryczne gry planszowej, wydruk gry, stworzenie internetowej gry, opracowanie logotypu, stworzenie filmu promocyjnego. Ponadto wynagrodzenie personelu projektu zatrudnionego na podstawie umowy o pracę. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji operacji nie są związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy ma on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej