W zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja inwestycji pn. . - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.652.2017.1.AR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.652.2017.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja inwestycji pn. .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja inwestycji pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja inwestycji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2017 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwanym dalej VAT) od dnia 6 kwietnia 2005 r. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz.1875) Gmina posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne, określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym samodzielnie lub poprzez powołane przez siebie gminne jednostki organizacyjne. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych składając jedną zbiorczą deklarację VAT-7. Wobec powyższego na fakturach sprzedażowych sprzedawcą jest Gmina z NIP-em Wnioskodawcy, a wystawcą dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem, natomiast na fakturach zakupowych nabywcą jest także Gmina, a odbiorcą dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem.

W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe: Publiczne Szkoły Podstawowe, Zespoły Szkół, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Urząd Gminy (jako jednostka budżetowa obsługująca jednostkę samorządu terytorialnego) oraz samorządowy Zakład Budżetowy. Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W Gminie gospodarka komunalna prowadzona jest przez samorządowy zakład budżetowy jakim jest Gminnym Zakład Gospodarki Komunalnej (zwany dalej GZGK). GZGK wykonuje zadania polegające między innymi na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych oraz urządzeń sanitarnych.

Po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT, GZGK prowadzi opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu VAT sprzedaż w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków. Sprzedaż opodatkowana (dokumentowana fakturą) dotyczy zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków komunalnych dla gospodarstw domowych, jednostek organizacyjnych Gminy posiadających osobowość prawną oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu VAT( dokumentowana notą księgową) dotyczy zaopatrzenia w wodę na rzecz jednostek budżetowych Gminy.

W 2016 r., Gmina rozpoczęła inwestycję pn. ( umowa nr .../2016 z dnia 15 listopada 2016 r.). Część prac została wykonana w 2016 r., część jest wykonywana w bieżącym roku. W 2017 r. na realizację tej inwestycji Gmina zaplanowała kwotę 1 500 000 zł. Inwestycja będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Zadnie polega na budowie kanalizacji grawitacyjnej i tłoczonej na odcinku ok. 1,5 km. Jej celem jest przejęcie ścieków bytowo-gospodarczych z budynków mieszkalnych i gospodarczych. Zgromadzone ścieki sanitarne zostaną w systemie grawitacyjnym odprowadzone za pomocą rurociągu tłoczonego kanalizacji sanitarnej do istniejącego już odcinka kanalizacji sanitarnej w miejscowości R., a następnie systemem grawitacyjno-tłoczonym dostarczone do oczyszczalni ścieków. Ponoszone na realizację tego zadania wydatki są dokumentowane przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego wystawionymi na Gminę.

Dotychczas, w zakresie realizacji tego zadnia Gmina poniosła wydatki związane z zapłatą faktur za część robót. Gmina nie dokonała odliczenia z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki, bowiem w pierwszej kolejności zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej czy i w jakim zakresie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia. Niniejszy wniosek dotyczy części 5 etapu II, w ramach tego etapu zakres budowy sieci kanalizacyjnej obejmie wykonanie:

  • kanalizacji sanitarnej DN 200 (na działkach ewidencyjnych nr A, B,C);
  • kanalizacji sanitarnej DN 200 ( numery domów mieszkańców od 496 do 592);
  • pompowni P 9 ( zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 10 (zlewnia plus montaż);
  • pompowni P11 ( zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 12 (zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 7 (remont);
  • kanalizacji sanitarnej DN 200 ( numery domów mieszkańców od 496 do 592);
  • pompowni P 9 ( zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 10 ( zlewnia plus montaż);
  • pompowni P11 ( zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 12 (zlewnia plus montaż);
  • pompowni P 7 (remont);

Inwestycja w całości realizowana jest ze środków własnych Gminy. Powstałą w wyniku realizacji inwestycji infrastrukturę Gmina zamierza wykorzystać w prowadzonej działalności w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, z tytułu której jest podatnikiem VAT. Odbiorcami usług będą osoby fizyczne zamieszkałe na posesjach zlokalizowanych od nr domu 496 do 592, które z tego tytułu będą otrzymywały faktury VAT, a także przyszli przedsiębiorcy, jeżeli rozpoczną na tym obszarze prowadzenie działalności gospodarczej. Powstałą w wyniku realizacji infrastrukturę tj. sieć kanalizacyjną Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać (w drodze protokołu grudzień 2017 r.) do GZGK na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, z tytułu której podatnikiem VAT jest Gmina. GZGK przy pomocy udostępnionej mu infrastruktury będzie realizował w imieniu i na rzecz Gminy zadania własne w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Powstały odcinek sieci kanalizacyjnej nie będzie wykorzystywany do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

W uzupełnieniu wniosku podano, że: Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez jednostkę organizacyjną Gminy (Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu poniesionych w 2017 r. wydatków na budowę kanalizacji sanitarnej pn. . Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?

  • Czy Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w 2017 r., na realizację zadania pn. czy też powinna w odniesieniu do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na tę inwestycję zastosować pre-współczynnik jednostki, która będzie wykorzystywała wybudowaną infrastrukturę, w Wnioskodawcy wypadku będzie to Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej?

  • Stanowisko Wnioskodawcy:

    Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach związanych z inwestycja pn. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Zgodnie bowiem z art. 86. ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Zdaniem Wnioskodawcy Gmina spełnia warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w związku z wykonywaniem czynności z zakresu odprowadzania ścieków prowadzi i będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym działa i będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT. Środki pochodzące z tytułu usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych stanowią przychody Gminy. Efekty realizacji zadań są i będą wykorzystywane do celów zarobkowych. Wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez jednostkę organizacyjną Gminy ( GZGK), która od 1 stycznia 2017 r. nie jest już samodzielnym podatnikiem podatku VAT.

    Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu poniesionych wydatków na budowę kanalizacji sanitarnej pn. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

    Ad. 2.

    Jednocześnie powołując się na wspomniany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w ocenie Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

    W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie nr 1 była negatywna, zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie powinna być traktowana inaczej, mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w zawiązku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, to powinna mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość realizacji tego świadczenia.

    Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin. Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2012 r. o sygn. ILPP1/443-1556/11-3/NS, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że z z uwagi na związek poniesionych wydatków na budowę infrastruktury kanalizacyjnej z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie umów cywilnoprawnych, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Przykładem może być także interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2017 r. o syg. 0111-KDIB3-2.4012.20.2017.2.MN, w której to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podobnej sprawie uznał, że zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w at. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnej dostawy wody i odprowadzania ścieków od mieszkańców. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki na budowę przedmiotowej infrastruktury.

    Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził również w interpretacji z dnia 13 maja 2017 r. o syg. 0113-KDIPT1-2.4012.133.2017.WL oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2017 r. o sygn.0113-KDIPT1-1.4012.79.2017.2.JD.

    Gmina zdaje sobie sprawę, że przywołane interpretacje indywidualne wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy, jednakże przywołane interpretacje i opisany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe ze względu na charakter i sposób działania wszystkich Gmin jest oparty na przepisach prawa tj. ustawy o samorządzie gminnym a co za tym idzie stan faktyczny w wielu Gminach jest taki sam. Również ze względu na charakter działań Gminy linia interpretacyjna powinna być jednakowa dla wszystkich podatników.

    Reasumując Gmina uważa, że jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacja inwestycji pn. .

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

    Stosownie do art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosowanie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Należy też zważyć, że Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1875), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

    Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT. Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

    Należy pokreślić, że wyrażoną w cytowanym art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

    Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji.

    Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

    Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

    1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
    2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

    Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

    Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

    Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

    Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w 2016 r., Gmina rozpoczęła inwestycję pn. . Inwestycja będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków.

    Odbiorcami usług będą osoby fizyczne, które z tego tytułu będą otrzymywały faktury VAT, a także przyszli przedsiębiorcy, jeżeli rozpoczną na tym obszarze prowadzenie działalności gospodarczej. Powstałą w wyniku realizacji infrastrukturę tj. sieć kanalizacyjną Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać do GZGK na potrzeby prowadzonej przez niego działalności, z tytułu której podatnikiem VAT jest Gmina. GZGK przy pomocy udostępnionej mu infrastruktury będzie realizował w imieniu i na rzecz Gminy zadania własne w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. Wnioskodawca wskazał, że powstały odcinek sieci kanalizacyjnej nie będzie wykorzystywany do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez jednostkę organizacyjną Gminy (GZGK).

    Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

    W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że powstały odcinek sieci kanalizacyjnej nie będzie wykorzystywany do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

    Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie infrastruktury kanalizacyjnej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

    Odnosząc się do kwestii możliwości zastosowania prewspółczynnika zakładu budżetowego, przy obliczeniu kwoty podatku naliczonego przy realizacji opisanej we wniosku inwestycji należy wskazać, że powołane przepisy art. 86 ust. 2a-2h ustawy mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

    W okolicznościach niniejszej sprawy towary i usługi związane z inwestycją dotyczącą budowy infrastruktury kanalizacyjnej wykorzystywane będą wyłącznie co jednoznacznie wskazał Wnioskodawca do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawcy w odniesieniu do planowanych wydatków inwestycyjnych, w związku z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji przysługuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego i nie będzie konieczności stosowania regulacji art. 86 ust. 2a ustawy w odniesieniu do zakupów dokonywanych w ramach inwestycji pn. .

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności gdy do będącej przedmiotem wniosku sieci kanalizacyjnej podłączone będą budynki gminnych jednostek organizacyjnych i w związku z tym służyła ona będzie też czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej