Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 20 maja 2005 r. w sprawie dokumentowania
transakcji dla celów podatku od towarów i usług stosowane przed dniem 1 czerwca 2005 r. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 30 maja 2005 r. ( złożonym w tut. Urzędzie dnia 30 maja 2005 r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka w miesiącu maju 2005 r. rozpoczęła współpracę z dostawcą usług kurierskich. Ze względu na "drobnotowarowy" charakter przesyłek dostawy te nie są potwierdzane przez list przewozowy tzw. CMR, ale poprzez potwierdzenie dostawy otrzymywanym od przewoźnika . Przesyłki te są bowiem "zbierane" w większe partie i przesyłane razem z innymi towarami od innych kontrahentów. Spółka do wniosku dołączyła przykładowe potwierdzenie dostawy w którym powołany jest numer przesyłki, odbiorca, oraz data odbioru towaru przez odbiorcę, ponadto Spółka do każdej zrealizowanej dostawy posiada fakturę wystawioną przez przewoźnika w na której znajduje się numer przesyłki, waga oraz data dostawy. Jednocześnie Spółka posiada w swojej dokumentacji kopie faktury oraz specyfikację poszczególnych sztuk ładunku.
Spółka zadała pytanie czy ww. dokumenty w dostateczny sposób potwierdzają dostarczenie towarów do klienta w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i spełniają tym samym wymogi stawiane przez art. 42 ust. 3 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 maja 2005 r. - zwanej dalej "ustawą".
W opinii Podatnika ww. dokumenty spełniają wymogi powołanego art. 42 ust. 3 pkt 1 i pkt 4 ustawy.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 3 pkt 1 do pkt 4 ustawy, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury dostawy,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
- dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju
-z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego oraz dołączonych do wniosku dokumentów wynika, iż Spółka posiada dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika, bowiem żaden przepis ustawy nie definiuje pojęcia "dokument przewozowy", należy zatem uznać, iż dokumenty otrzymane od przewoźnika potwierdzające wykonanie usługi przewozowej spełniają wymogi art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy. Jednocześnie potwierdzenie przez przewoźnika dostarczenia towaru do odbiorcy należy uznać, za potwierdzenie o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 4 ustawy. Z uwagi na powyższe należy uznać, iż posiadane przez Spółkę dokumenty spełniają wymogi art. 42 ust. 3 ustawy.
Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku.
Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.