P O S T A N O W I E N I ENa podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r.,... - Interpretacja - PP 443/1/135/101/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2005, sygn. PP 443/1/135/101/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza, że stanowisko Radia - przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej bez pobrania należności, jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 12.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 15 kwietnia 2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 27.05.2005 r.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedmiotowego pisma wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w dziedzinie kultury, m. in. usługi radia PKWiU - 92.20 oraz usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych -PKWiU 92.32. Podatnik zwrócił się z zapytaniem jaką stawką podatku VAT opodatkowane są świadczone przez niego czynności w zakresie udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej bez pobrania należności.
Według opinii strony, udostępnianie sali koncertowej bez pobrania należności pod rządami ustawy od 1 maja 2004 r. nie rodzi obowiązku podatkowego.
Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki stwierdza co następuje:
W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Ponadto w myśl z art. 8 ust. 2 - opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
A zatem odpłatny lub nieodpłatny charakter usługi nie decyduje jeszcze o tym, czy podlega ona, czy też nie, opodatkowaniu. Niemniej w przypadku usług świadczonych nieodpłatnie, aby podlegały one opodatkowaniu, dodatkowo wymagane jest aby:
- nie były związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika; w szczególności za takie uważa się w myśl ustawy świadczone na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszeń,
- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.
Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług wymaga łącznego spełnienia podanych powyżej warunków.
Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług w dziedzinie kultury jak również świadczenie usługi wynajmu sali koncertowej.
Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że powyższe usługi są świadczone nieodpłatnie na rzecz kontrahentów. W konsekwencji należy uznać, że wymienione usługi są bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością. Nie można zatem powyższych czynności utożsamiać z czynnościami niezwiązanymi z prowadzonym przedsiębiorstwem, o których mowa w art. 8 ust. 2.
Niemniej jednak, mając na uwadze, że konstrukcja opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnych świadczeń w nowej ustawie o PTU jest uzależniona od faktu odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami, należy uznać, że opodatkowanie wskazanych przez Spółkę czynności będzie zależało od przysługującego jej prawa do odliczenia podatku naliczonego.
A zatem, dokonanie odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z tymi czynnościami (nieodpłatnymi świadczeniami) będzie przesądzało o konieczności opodatkowania omawianych czynności.
Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki nie podziela Państwa stanowiska, iż świadczone przez Państwa usługi udostępnienia kontrahentowi sali koncertowej bez pobrania należności w każdym przypadku nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki