Temat interpretacji
Rozpatrując wniosek podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego, opierając się na przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego w sprawie, stwierdza, iż stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług, należy rozumieć stosownie do brzmienia art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie się do powstrzymania od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Ustawodawca w przepisie art. 8 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy z odpłatnym świadczeniem usług zrównał:
- nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (w tym byłych pracowników), wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz
- wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług
- jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Z cytowanego przepisu art. 8 ust. 2 ustawy wynika zatem, że wyżej wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Zakład Katastralny jest zakładem budżetowym Powiatu i realizuje część jego zadań z zakresu geodezji, kartografii, katastru i nieruchomości. Zakład utworzono na mocy Uchwały Nr VI/41/99 Rady Powiatu z dnia 08.06.1999 r. na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 100 poz. 1086 ze zm.). Ponadto, zgodnie z § 7 pkt b Statutu PZK, za techniczne prowadzenia zasobu, obejmujące bieżące administrowanie zasobem geodezyjnym i kartograficznym i jego aktualizację, zakład otrzymuje wynagrodzenie ryczałtowe płacone przez Starostwo Powiatowe ze środków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.
Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę pomiędzy Powiatem a powołaną, przez organ stanowiący Powiatu, jednostką budżetową nie występuje czynność świadczenia usług, gdyż na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) samorządowe jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, iż powiatowa jednostka budżetowa działa na rzecz samorządu terytorialnego i w ramach budżetu tej jednostki. Nie jest zatem możliwe, aby Powiat świadczył usługi na własną rzecz. Zatem "wynagrodzenie" ryczałtowe otrzymywane przez Podatnika jest w rzeczywistości kwotą zapewniającą funkcjonowanie PZK, i nie powinno być dokumentowane fakturą VAT.