W dniu 10 czerwca 2005r. Strona złożyła wniosek uzupełniony pismem z dnia 05 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie:... - Interpretacja - NP/443-18/RS/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.07.2005, sygn. NP/443-18/RS/05, Urząd Skarbowy w Krotoszynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 10 czerwca 2005r. Strona złożyła wniosek uzupełniony pismem z dnia 05 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie:1) Czy prawidłowo postępuję uważając, że usługi świadczone na rzecz Totalizatora Sportowego podlegają przedmiotowo zwolnieniu od podatku od towarów i usług?2) Czy usługi (PKWiU 92.71) wykonywane na rzecz Totalizatora Sportowego przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu, a dodatkowo posiadającego kolekturę LOTTO (umowa agencyjna) podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług począwszy od 2002 roku do dnia dzisiejszego?

Z przedstawionego stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie wynika, iż zdaniem Strony usługi świadczone na rzecz Totalizatora Sportowego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług mimo prowadzenia działalności jeszcze w innym zakresie.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie stwierdza, iż zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), jej przepisów nie stosuje się do "działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie". Wyłączenie to dotyczy jednak tylko tej działalności, która jest objęta podatkiem od gier.

Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie podlega podatkowi od gier, więc nie korzysta z tego wyłączenia. W związku z tym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych jest objęte VAT.

Usługi zaliczone do grupowania PKWiU 92.71 - usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów należące do grupy 92.7 - usługi rekreacyjne pozostałe do 31 maja 2005r. korzystały ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT, stanowiący "Wykaz usług zwolnionych od podatku" a mianowicie - "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) (...)".

Objaśnienie do powyższej pozycji załącznika zawierało następującą treść, "1) dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług".

Z uwagi na to, że usługi pośrednictwa w sprzedaży gier liczbowych, loterii pieniężnych i zakładów wzajemnych są klasyfikowane jako "usługi rekreacyjne pozostałe", zastrzeżenie to nie miało do nich zastosowania, zatem świadczący te usługi nie musieli płacić podatku VAT.

W wyniku ostatniej nowelizacji z dnia 21 kwietnia 2005r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z dnia 23 maja 2005r. Nr 90, poz. 756) obowiązującej od 01 czerwca 2005r. zmieniła się treść objaśnienia do załącznika. Dodano słowa "i rekreacją", wobec czego także zwolnienie usług związanych z rekreacją zawężono do usług świadczonych wyłącznie przez te podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego czy też zakładów wzajemnych od 01 czerwca 2005r. nie korzystają więc już ze zwolnienia przedmiotowego. Świadczone są bowiem w ramach działalności gospodarczej, która ma za cel, co do zasady, systematyczne dążenie do osiągania zysków. Usługi te są opodatkowane VAT według stawki 22%.

interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień wydania i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów.

Urząd Skarbowy w Krotoszynie