POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-116B/83276/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.08.2005, sygn. PP/443-116B/83276/05, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2005 r. (uzupełnionym w dniu 10.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym sposobu przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych, zawartych w fakturach korygujących.

UZASADNIENIE

W dniu 06.06.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, który uzupełniony pismem z dnia 10.06.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1 następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny:

Podatnik - dnia 16.05.2005 r. - wystawił fakturę korygującą na rzecz kontrahenta ze Szwecji, która zawiera kwoty wyrażone w walucie obcej. Podstawą wystawienia korekty faktury był zwrot towaru przez nabywcę. W związku z tym, w złożonym wniosku Podatnik podniósł problem dotyczący przeliczania kwot wyrażonych w walutach obcych przy wystawianiu korekt.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku faktury korygującej, zawarte w niej kwoty wyrażone w walucie obcej, należy przeliczyć na złote według średniego kursu NBP dla danej waluty z dnia wystawienia faktury korygującej, a nie z dnia wystawienia faktury podlegającej korekcie.

Ocena prawna:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W myśl natomiast uregulowań § 19 ust. 3 pkt 1 w związku z ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 97, poz. 971, (obowiązującego do dnia 31.05.2005 r.) w przypadku zwrotu towaru przez nabywcę, sprzedawca jest uprawniony do wystawienia faktury korygującej na zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego. W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005 r. uprawnienie to wynika z przepisu 16 § ust. 3 pkt 1 w związku z ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 31.05.2005 r. Nr 95, poz. 798). Natomiast sposób przeliczania kwot wykazywanych na fakturach, w sytuacji, gdy kwoty te wykazywane są w walutach obcych uregulowano w przepisach § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z ust. 1 kwoty wyrażone w walucie obcej wykazywane w fakturze przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu waluty obcej na dzień wystawienia faktury, jeżeli faktura wystawiona jest w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia z zastrzeżeniem ust. 2 i 3. W przypadku nie wystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. W przypadku gdy na dzień wystawienia faktury (dzień powstania obowiązku podatkowego) bieżący kurs średni waluty obcej nie został wyliczony i ogłoszony, do przeliczenia stosuje się kurs wymiany ostatnio wyliczony i ogłoszony. Korekta faktury wystawiona w oparciu o ww. przepisy jedynie modyfikuje dane wskazane w fakturze pierwotnej, a zatem brak jest podstaw do ponownego przeliczania waluty obcej na złote w stosunku do faktury pierwotnej. Wobec powyższego Podatnik jest obowiązany do przeliczenia kwot wykazanych w wyżej wymienionej fakturze korygującej z dnia 16.05.2005 r., w walucie obcej na złote, w oparciu o kurs zastosowany dla faktury pierwotnej, według zasad określonych w cyt. przepisach § 37 rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Przyjęcie stanowiska Wnioskodawcy mogłoby skutkować powstaniem różnic w wartości sprzedaży, co byłoby sprzeczne z zasadami dot. określania i korygowania obrotu, wynikającymi z przepisów art. 29 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. W przypadku faktury korygującej wystawionej w związku ze zwrotem towaru przez nabywcę, powinna bowiem nastąpić korekta obrotu, odpowiadająca kwotom wykazanym w fakturze pierwotnej, dokumentującej daną sprzedaż. Wobec powyższego tut. organ nie może podzielić stanowiska Podatnika, przedstawionego we wniosku z dnia 06.06.2005 r. w pkt II.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cytowanej ustawy interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach