Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60), art.2 pkt 9, art.5 ust.1, art.7 ust.1, art.8 ust.1 pkt 1, art.17 ust.1 pkt 4, art.27 ust.1, art.27 ust.3, art.27 ust.4 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.07.2005r (data wpływu 12.07.2005r) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, uzupełnionego pismem z dnia 27.07.2005r (data wpływu 28.07.2005r), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące sprzedaży licencji i traktowania jej jako import usług za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 12.07.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 08.07.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 27.07.2005r /data wpływu 28.07.2005r/.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
Firma prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na projektowaniu i wytwarzaniu oprogramowania do nawigacji. Sprzedaż prowadzona jest na zasadzie dostarczania użytkownikowi licencji na użytkowanie oprogramowania na jednym wybranym przez użytkownika komputerze. Po zakupie licencji użytkownik otrzymuje unikalny numer
licencji, który służy do dokonania rejestracji. Numer ten dostarczany jest zazwyczaj w zaklejonej kopercie wewnątrz pudełka DVD. W pudełku znajduje się również płyta instalacyjna CD oraz skrócona instrukcja. Płyta i pudełko nie są istotnymi elementami ponieważ każdy użytkownik posiadający ważny numer licencji może w każdej chwili pobrać wszystkie niezbędne do instalacji pliki programu i map ze stron internetowych firmy. Jedynym istotnym elementem dostarczanym użytkownikowi jest więc unikalny numer jego licencji. Płyta CD bez tego numeru jest bezużyteczna. Pudełko i płyta są elementami marketingowymi ułatwiającymi prezentację w punktach sprzedaży. Obecnie firma rozpoczęła sprzedaż do odbiorców zagranicznych. Przekazanie licencji następuje poprzez przewiezienie pudełek opisanych powyżej lub poprzez przesłanie odbiorcy hurtowemu jedynie samych numerów licencji w formie zakodowanej przesyłki elektronicznej.
Zapytanie
Jak traktować przekazanie pudełka wraz z licencją i płytą
CD za granicę ? do kraju członkowskiego UE w wykonaniu umowy sprzedaży licencji? Czy jest to import usług?
Stanowisko wnioskodawcy
Czynność sprzedaży licencji stanowi usługę w rozumieniu ustawy o VAT. Jej świadczenie stanowi dla składającego zapytanie import usług.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w art.5 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
-eksport towarów,
-import towarów,
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art.7 ust.1
ww. ustawy o podatku od towarów i usług ? przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie zaś z art.8 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT ? przez świadczenie usług, o których mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Mając na uwadze powyższe przepisy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdził, iż czynność sprzedaży licencji ? stanowi świadczenie usługi w rozumieniu ustawy o VAT. Dotyczy ona bowiem przekazania prawa do korzystania z programu komputerowego, które stanowi jedno z praw niematerialnych.
Należy jednakże zauważyć, iż
stosownie do treści obowiązujących przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. A zatem o tym czy wykonywana przez podatnika czynność stanowi usługę czy też mamy do czynienia z dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja. Jak wspomniano powyżej opodatkowaniu VAT podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, które identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności.
Jeżeli więc w przedmiotowej sprawie podatnik wykonuje wyłącznie usługę sprzedaży licencji uznaną za usługę w myśl przepisów ustawy o VAT, wykorzystując do jej wykonania pewne towary i materiały (pudełko, płyta CD), nie dokonuje zaś ich dostawy, w myśl przepisów o statystyce publicznej - ma
prawo do potraktowania całości sprzedaży (numer licencji, pudełko, płyta) jako jedną transakcję sprzedaży usługi.
Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsca świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art.27 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi -
miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust.2-6 i art.28.
Od tej ogólnej zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego przewidziano w ustawie o podatku od towarów i usług szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia dotyczą między innymi wymienionych w art.27 ust.4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw - w przypadku, gdy usługi te są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na
terytorium państwa trzeciego lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.W tym przypadku miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
W związku z faktem, że usługi sprzedaży licencji świadczone przez składającego zapytanie zawierają się w wyżej wspomnianym przepisie należy zaliczyć je do usług, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. W związku z tym usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że opodatkowanie usług sprzedaży licencji świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta z kraju członkowskiego winno
odbywać się na zasadach określonych w wyżej cytowanym art.27 ust.3 tj. w kraju, w którym usługobiorca posiada siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności).
Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola nie podziela stanowiska podatnika, iż świadczona przez niego usługa stanowi import usług, bowiem:
Zgodnie z art.2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług ? za import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art.17 ust.1 pkt 4.
Ww. przepis art.17 ust.1 pkt 4 stanowi, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Zgodnie więc z cytowanymi wyżej przepisami należy stwierdzić, iż import usług wystąpiłby wówczas, gdy Spółka byłaby jako usługobiorca zobowiązana do odprowadzenia podatku należnego od
zakupionych usług. W przedmiotowej sprawie Spółka jest usługodawcą wykonywanych usług, nie zaś ich usługobiorcą.
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej sprzedaży licencji na rzecz kontrahenta z kraju trzeciego oraz dotyczącej sprzedaży polegającej na dostarczeniu samego tylko numeru licencji w postaci elektronicznej (email) i sprzedaży licencji w postaci pudełka w płytą CD i kopertą z wydrukowanym numerem licencji - zostanie przedstawiona w odrębnych postanowieniach.
P O U C Z E N I E
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i
organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.