Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10.06.2005 r. (wpływ do organu podatkowego 13.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co od zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 13.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Ośrodka Kultury w N. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji. Podmiot informuje we wniosku, że uchwałą Rady Miejskiej w N. została przyznana mu dotacja na dofinansowanie działalności w wysokości 267.000 zł., w tym:
- na remont budynku filii Ośrodka Kultury w W. - 35.000 zł.
- na malowanie dachu filii Ośrodka Kultury w Ł. - 5.000 zł.
Obydwie filie nie prowadzą żadnej działalności gospodarczej, jedynie w filii w Ł. część pomieszczeń wydzierżawiona jest dla potrzeb Poczty Polskiej. Wynajęta, zgodnie z umową powierzchnia stanowi 14,5% całości powierzchni pomieszczenia. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku w oparciu o obowiązujący stan prawny udziela następującej interpretacji.
Podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług, zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z powyższej regulacji wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu (w niniejszej sprawie od Urzędu Miasta i Gminy w N.) dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi, to tego rodzaju dofinansowanie jest obok ceny uzupełniającym ją elementem podstawy opodatkowania. Aby jednak tak było, dofinansowanie takie musi być bezpośrednio związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Nie stanowi natomiast elementu podstawy opodatkowania dotacja, która przekazywana jest podatnikowi ogólnie, na pokrycie kosztów jego działalności (w tym inwestycyjnej). Warunkiem objęcia dotacji opodatkowaniem, niezbędnym jest stwierdzenie jej bezpośredniego związku z konkretną dostawą lub świadczeniem usług.
Zgodnie z powyższym dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze są tylko wtedy opodatkowane podatkiem od towarów i usług, kiedy będą związane z przedmiotem opodatkowania, czyli dostawą towarów bądź świadczeniem usług. Jeżeli bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług nie występuje, a dofinansowanie ma charakter ogólny, na pokrycie niezdefiniowanych kosztów działalności, wtedy dotacja nie podlega opodatkowaniu. Dla rozstrzygnięcia, czy dana dotacja podlega opodatkowaniu, ważnym jest wyjaśnienie szczegółowych warunków jej przyznania, tj. czy jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W przedstawionej sytuacji otrzymana dotacja na przedmiotowe inwestycje, stanowi ogólne dofinansowanie do ponoszonych kosztów związanych z prowadzoną działalnością przez Ośrodek. W rozumieniu wyżej cytowanego przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dofinansowanie to, nie jest bezpośrednio związane z dostawą towarów lub też świadczeniem usług oraz nie stanowi dopłaty do ich ceny, zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.