Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2... - Interpretacja - U.S.V-443/34/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2005, sygn. U.S.V-443/34/2005, Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), porozpatrzeniu wniosku z dnia 06.07.2005 r. w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług postanawia uznać, że stanowisko przedstawione przez Pana w powyższym wniosku jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 6.07.2005 r. zwrócił się Pan o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Wniosek dotyczy sprawy, w której nie toczy się postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa ani też postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej m. in. świadczy Pan usługi na rzecz Totalizatora Sportowego polegające na :

  • stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek tej Spółki,
  • stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek tej Spółki, z tytułu których otrzymuje Pan wynagrodzenie prowizyjne od wartości dokonanej sprzedaży.

W związku z powyższym zwraca się Pan z zapytaniem czy świadczenie usług agencyjnych na rzecz Totalizatora Sportowego tj. Spółki wykonującej Monopol Państwa w zakresie sprzedaży gier losowych, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też jest od tego podatku zwolnione. W złożonym wniosku podnosi Pan, iż w/w usługi klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.71 tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów jako usługi rekreacyjne zawarte w branży 92 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem winny podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Powołuje Pan przepis art.43 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zgodnie z którym w Pana ocenie zwalnia się z opodatkowania usługi wymienione w załączniku nr 4 do ww. ustawy, gdzie pod poz. 11 wymienione zostały usługi związane z kulturą, rekreacją i sportem (PKWiU 92).

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawione przez Pana stanowisko jest nieprawidłowe. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4... Pod pozycją 11 tego załącznika o symbolu PKWiU ex 92 zostały wymienione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  6. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
  7. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  8. działalności agencji informacyjnych,
  9. usług wydawniczych,
  10. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zastosowanie tego zwolnienia wymaga jednak uwzględnienia wszelkich przewidzianych w tej pozycji wyłączeń i objaśnień. Zgodnie zaś z objaśnieniami zamieszczonym pod przedmiotowym załącznikiem zwolnienie to dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego z tytułu prowadzonej działalności otrzymuje Pan od Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. wynagrodzenie prowizyjne uzależnione od wysokości osiągniętej sprzedaży ze świadczonych usług. W związku z powyższym świadczone przez Pana usługi na rzecz Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. polegające na stałym zawieraniu umów sprzedaży zakładów w imieniu i na rachunek Totalizatora Sportowego Sp. z o.o. oraz stałym zawieraniu umów sprzedaży losów loterii pieniężnych we własnym imieniu i na rachunek ww. Spółki, za które pobierana jest prowizja, stanowiąca dla Pana zysk nie korzystają za zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług i podlegają zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług wg stawki 22%.

Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.Udzielona interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku przez podatnika i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów prawnych.Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu