Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.600.2017.1

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.600.2017.1, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 4 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 13 października 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. xxx.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina będzie realizowała zadanie w postaci remontu i modernizacji zaplecza świetlicy przy Ochotniczej Straży Pożarnej w miejscowości G. Inwestycja ta uzyska dofinansowanie ze środków UE w ramach poddziałania xxx w ramach działania xxx objętego programem w zakresie: 4.6. Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Wymienione zadanie jest uzupełnieniem wcześniej realizowanych remontów. Istniejąca i działająca świetlica w miejscowości G. została częściowo wyremontowana w ramach operacji xxx współfinansowanej z PROW 2007-2014. Wykonano termomodemizację obiektu oraz naprawę zniszczonego centralnego ogrzewania, a także remont sali widowiskowej. Obiekt nie może być optymalnie wykorzystany, bowiem zaplecze socjalno-sanitarne świetlicy nie spełnia podstawowych standardów. Wykonanie drugiego etapu remontu świetlicy i modernizacji jej zaplecza pozwoli na wykorzystanie obiektu na prowadzenie zajęć kulturalnych, integracyjnych oraz o charakterze rekreacyjno-sportowym. W ramach zaplanowanych robót nastąpi przebudowanie istniejących pomieszczeń sanitarno-socjalnych pod kątem poprawy ich funkcjonalności i dostosowania do aktualnych wymagań tych obiektów. Obiekt zostanie wyposażony w dwa pomieszczenia WC (damski i męski), pomieszczenie WC dla osób niepełnosprawnych, zaplecze kuchenne oraz szatnię. Po zakończeniu drugiego etapu modernizacji świetlicy przy OSP w miejscowości G., obiekt będzie spełniał aktualnie obowiązujące wymogi i normy przewidziane dla obiektów o takim charakterze.

Przewidywany okres realizacji inwestycji to sierpień-grudzień 2017 r.

Realizując powyższą inwestycję, Gmina będzie wykonywała zadanie własne, nałożone przepisami art. 7 ust. 1, pkt 9, 10, 15 i 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W trakcie realizacji zadania, faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związane z realizacją inwestycji, zostaną wystawione na Gminę. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Załącznikiem do wniosku Gminy o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa będzie interpretacja indywidualna dotyczącą podatku od towarów i usług VAT. Ponieważ Gmina chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości lub części zarówno podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizowaną inwestycją: xxx, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od ponoszonych wydatków na przedmiotową inwestycję?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w związku z realizowaną inwestycją xxx nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, stanowiących koszty inwestycji. Wskazana inwestycja wykonana będzie przez Gminę jako organ władzy publicznej w zakresie zadań nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla których został powołany. Do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy kultury, rekreacji i sportu, utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej, wspierania i tworzenia warunków aktywności obywatelskiej. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gmina jest podatnikiem tego podatku w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 20 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki. Odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, faktury są wystawione na tego podatnika oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Realizowana inwestycja należy do zadań własnych Gminy. Działalność Gminy związana z remontem i modernizacją zaplecza sanitarno-socjalnego świetlicy nie generuje dochodów opodatkowanych VAT. Zakupy związane z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej