Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.575.2017.2.KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.575.2017.2.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJAINDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2017 r. (data wpływu 22 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację zadania inwestycyjnego pn. .

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest miastem na prawach powiatu, posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446).

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi. Oznacza to, że od tej daty jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestają jednak istnieć, zmienia się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestają one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stają się częścią jednego podatnika, tj. Gminy.

Gmina realizuje projekt pn. , który podlega dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach . Beneficjentem środków z Unii Europejskiej jest Gmina. Wydatki związane z realizacją projektu ponoszone są na podstawie faktur VAT wystawionych na Gminę (adres i NIP) jako nabywcę towaru/usługi, a ewidencjonowane w księgach rachunkowych prowadzonych w Urzędzie Miasta ... (UM) oraz w Zarządzie Dróg Zieleni i Transportu w ... (ZDZiT) - jednostce budżetowej Gminy. W ramach powyższego projektu realizowane będzie jedno z pięciu zadań inwestycyjnych, tj: obejmującego roboty budowlane w zakresie:

  1. robót drogowych - przebudowa ul. P. i wydzielenie buspasów w każdym kierunku;
  2. budowy urządzeń do obsługi komunikacji miejskiej - (pasy dla autobusów, przystanki autobusowe) - wzdłuż ul. P., dla każdego kierunku ruchu zaprojektowano wyodrębnione pasy dla autobusów. W ramach inwestycji wydzielonych zostanie 20 miejsc postojowych przy ul. ... (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych) oraz 55 miejsc postojowych przy ul. P. (w tym 5 dla osób niepełnosprawnych);
  3. budowy ciągów pieszo-rowerowych - budowa chodników wraz z drogą dla rowerów (niezależny ciąg ścieżki rowerowej lub ciąg pieszo-rowerowy), zlokalizowanych wzdłuż nowego przebiegu jezdni z buspasami;
  4. przebudowy (oświetlenia ulicznego) związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - na całej modernizowanej ul. P. oraz na odcinku ul. ... (od ul. P. do tunelu pod torami P.), a także na ul. K. (od ul. P. do ul. D.) projektuje się całkowicie nowe oświetlenie uliczne dla nowego zagospodarowania terenu w wersji energooszczędnej;
  5. prac w zakresie zieleni związanych z budową układu drogowego i powstałą kolizją - ze względu na to, że inwestycja jest w większości prowadzona istniejącym śladem, lecz rozbudowywana jest towarzysząca jej infrastruktura, przewiduje się wycinki istniejącej roślinności kolidującej z projektowaną inwestycją oraz nowe nasadzenia kompensujące i dostosowane do nowego położenia jezdni oraz ciągów pieszych i rowerowych;
  6. przebudowy kanalizacji deszczowej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - zgodnie z dokumentacją projektową cała kanalizacja deszczowa w ul. P. zostanie wymieniona i dostosowana do nowego przebiegu i nowej niwelety jezdni;
  7. przebudowy kanalizacji sanitarnej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - w ramach przebudowy ul. P. przewiduje się jedynie przebudowę sieci kanalizacji sanitarnej wynikającą z kolizji z projektowanym uzbrojeniem i regulację wysokościową studni dostosowaną do rzędnych zaprojektowanej drogi;
  8. przebudowy sieci wodociągowej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - z uwagi na liczne kolizje oraz ilości przyłączy do wykonania, istniejąca sieć wodociągowa zostanie przebudowana na całym odcinku planowanej inwestycji, zostaną również wymienione istniejące przyłącza w granicach pasa drogowego;
  9. przebudowy sieci gazowej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją z uwagi na zmianę geometrii jezdni kolidujące odcinki sieci gazowej zostaną przebudowane;
  10. przebudowy sieci ciepłowniczej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - likwidacji podlegają kolizje sieci cieplnej z projektowaną jezdnią, zakres przebudowy wynika z warunków wydanych przez M. w ..., w celu utrzymania standardów technicznych istniejących sieci;
  11. budowy i przebudowy sygnalizacji świetlnej związanej z budową układu drogowego i powstałą kolizją - planuje się przebudowę istniejącej sygnalizacji świetlnej skrzyżowania ul. P. i ul. ..., a także budowę nowej sygnalizacji na skrzyżowaniu ul. P. i ul. K., z włączeniem do systemu miejskiego umożliwiającego nadanie priorytetu komunikacji miejskiej.

Gmina nie prowadzi działalności na przebudowywanej infrastrukturze, realizują to odrębne podmioty. Przebudowa obcej infrastruktury (będącej własnością spółek) następuje w związku z jej kolizją z realizowaną przebudową układu drogowego, na podstawie wydanych warunków technicznych i uzgodnień z gestorami sieci oraz w oparciu o zawarte umowy lub porozumienia. Umowy na przebudowy kolizji są bezpłatne, a przebudowywane na ich podstawie fragmenty sieci pozostają własnością poszczególnych spółek dotychczas nimi zarządzających. Zgodnie z art. 32 ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, ze zm.). Gmina realizując roboty drogowe jest zobowiązana do przebudowy na własny koszt sieci kolidujących z powstającą infrastrukturą drogową.

W ramach inwestycji polegającej na przebudowie i budowie układu ulicznego w Centrum ... budowie ulicy P. od ul. ... do Placu B, nie powstają nowe sieci, a przebudowie podlegają istniejące i tylko w zakresie w jakim kolidują z infrastrukturą drogową powstającą w pasie drogowym.

W związku z powyższym po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie zawierała w tym zakresie żadnych umów cywilnoprawnych z odrębnymi podmiotami.

Roboty związane z przebudową czyli usunięciem kolizji infrastruktury nie powodują zmiany zakresu usług i podmiotu je świadczącego. Zasięg i rodzaj usług pozostaje bez zmian u dotychczasowego dostawcy, tj.:

  • sieć kanalizacji sanitarnej P.
  • sieć wodociągowa P.
  • sieć gazowa P.
  • sieć ciepłownicza M.
  • sieć elektroenergetyczna E.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie, w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie robót budowlanych wymienionych w pkt 1-11?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji zadania związanego z projektem w zakresie robót budowlanych wymienionych w pkt 1-11, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu związanych z realizacją ww. zadania inwestycyjnego.

Przedstawiona we wniosku inwestycja, której celem jest przebudowa i budowa układu ulicznego w Centrum ... - budowa ul. P. od ul. ... do Placu B., obejmuje budowę i przebudowę dróg oraz realizowana jest, aby wypełnić jedno z zadań własnych gminy, jakim jest prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Tego typu zadania, realizowane w oparciu o wyżej cytowaną ustawę, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Co więcej, nie są one również czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Są one jedynie realizacją zadań nałożonych na Gminę za pośrednictwem ustaw o samorządzie gminnym, o drogach publicznych oraz przepisów normujących finansowanie drogi ze środków publicznych.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Gmina zaspokajając zbiorowe potrzeby określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym realizuje obowiązek ustawowy, a taka działalność nie stanowi czynności opodatkowanych podatkiem VAT, więc realizacja przedmiotowej inwestycji nie jest w żaden sposób związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w związku z czym będą wyłączone z systemu podatku VAT i z tego względu stanowią one czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na budowę: dróg, ulic, pasów dla autobusów, przystanków autobusowych, ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia ulicznego, budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej oraz prac związanych z zielenią miejską, a także wydatków poniesionych w związku z występującymi przy budowie układu drogowego kolizjami, tj. w zakresie kanalizacji sanitarnej, wodociągowej, gazowej, ciepłowniczej i sygnalizacji świetlnej. Kolizje są inwestycjami towarzyszącymi infrastrukturze drogowej oraz służą jej realizacji. Bez tej fazy prac nie będzie możliwe ukończenie inwestycji jaką jest budowa układu drogowego. Prace budowlane obejmujące kolizje stanowią jeden projekt (zadanie) i jako całość służyć będą czynnościom nieopodatkowanym. Zdaniem Gminy nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z wydatkami. Gmina będzie ponosiła wydatki związane z budową, rozbudową, przebudową infrastruktury drogowej, która służy realizacji zadań własnych Gminy i służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeby wspólnoty samorządowej w sferze działań publicznoprawnych, obejmujących sprawy dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego czy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, która nie ma cech działalności gospodarczej lecz ze swojej istoty zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej