prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. oraz do zwrotu podatku VAT - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.296.2017.2.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.08.2017, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.296.2017.2.SR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. oraz do zwrotu podatku VAT

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. oraz do zwrotu podatku VAT jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. oraz do zwrotu podatku VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 lipca 2017 r. (data wpływu 13 lipca 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 lipca 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.296.2017.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 12 lipca 2017 r., przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Powiat realizuje w latach 2016-2017 inwestycję pn. . Inwestycja ta jest drugim etapem zadania zrealizowanego w 2015 r., w wyniku którego wybudowana została kryta ujeżdżalnia dla koni oraz padok ogrodzona ujeżdżalnia zewnętrzna.

W ramach drugiego etapu rozbudowy w części szatniowo-socjalnej powstaną: szatnia damska i męska wraz z umywalniami, WC dla osób niepełnosprawnych, kotłownia, dyżurka dla personelu wraz z węzłem sanitarnym. W stajni przewidziano 7 boksów dla koni, izolatkę, myjkę i pomieszczenie do czyszczenia koni, siodlarnię, magazyn paszy i pomieszczenie porządkowe. Przedmiotowy budynek będzie przylegał do budynku maneżu i oba będą połączone bezpośrednim przejściem. Ponadto w ramach niezbędnej infrastruktury zewnętrznej zadanie obejmuje przyłącz kanalizacji sanitarnej, przyłącza sanitarne ze stajni do zbiornika bezodpływowego na ścieki, przyłącz kanalizacji deszczowej, przebudowę odcinka linii napowietrznej NN oraz utwardzenie terenu wokół budynku i ciągi komunikacyjne z kostki pomiędzy stajnią i maneżem a padokiem.

Celem realizacji II etapu jest rozszerzenie zakresu użytkowanego obiektu poprzez uzupełnienie powstałych ujeżdżalni krytej i odkrytej o zaplecze socjalno-higieniczne oraz zapewnienie warunków stajennych odpowiadających standardom. Budynek szatniowo-socjalny i stajnia zaprojektowane są jako obiekty bez barier architektonicznych wewnątrz budynku i wokół niego, umożliwiający korzystanie z niego osobom niepełnosprawnym.

Faktury na zakup materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji są wystawiane na: nabywca: Powiat, odbiorca Starostwo Powiatowe.

Po zakończonej inwestycji wybudowany budynek wraz z zewnętrzną infrastrukturą zostanie przekazany do Zespołu Szkół (jednostce budżetowej Powiatu) w trwały zarząd. ZS jest jednostką oświatową realizującą zadania dydaktyczno-oświatowe w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Kształci młodzież m.in. w zawodzie technik weterynarii specjalność hipoterapia, technik hodowca koni specjalność jeździectwo. W szkole funkcjonuje szkolny klub jeździecki. Przedmiotowy budynek powiększy bazę dydaktyczną szkoły i służyć będzie uczniom do nabycia i doskonalenia umiejętności jeździeckich na obiekcie do tego przystosowanym. Nowo wybudowany obiekt pozwoli również na korzystanie z rehabilitacji w formie hipoterapii przez m.in. podopiecznych Specjalnego Ośrodka . Jest to również jednostka budżetowa Powiatu, która zajmuje się dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.

Z możliwości jazdy konnej korzystają również osoby fizyczne i inne podmioty. Są one obciążane przez szkołę za wynajem koni wraz z instruktorem w zakresie specjalistycznej jazdy konnej w szkolnej ujeżdżalni bądź wynajem maneżu. Nie przewiduje się odrębnych płatności za korzystanie z części szatniowo-socjalnej i stajni. Wybudowana część socjalno-szatniowa poprawi znacznie warunki higieniczne dla korzystających z obiektu. Nowa stajnia przeznaczona będzie tylko dla koni będących własnością szkoły, wynajmowanych jednakże na potrzeby nauki jazdy. Nie przewiduje się wynajmu boksów w stajni dla koni niebędących własnością szkoły.

Towary i usługi kupowane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą mieć bezpośredniego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powiat dokonał centralizacji rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2017 r., obejmując centralizacją m.in. Zespół Szkół i Specjalny Ośrodek .

Umowa na wykonanie robót budowlanych została podpisana 7 czerwca 2016 r. Pierwsza faktura częściowa za roboty budowlane została zapłacona 27 września 2016 r. Termin realizacji zadania upływa 20 października 2017 r. Również umowy o nadzór autorski i inwestorski kończą się w 2017 r. W budżecie Starostwa Powiatowego zadanie zaplanowane jest do zakończenia w 2017 r., więc wszystkie faktury za przedmiotowe zadanie winny być zapłacone do końca bieżącego roku.

Inwestycja pn. nie była finansowana ze środków budżetu Unii Europejskiej. W związku z powyższym Wnioskodawca nie dokonywał zwrotu środków budżetu Unii Europejskiej.

Uczniowie Zespołu Szkół korzystać będą z części socjalno-szatniowej bezpłatnie. Podopieczni Specjalnego Ośrodka będą korzystać z części socjalno-szatniowej bezpłatnie. Osoby fizyczne i inne podmioty również będą mogły korzystać z części socjalno-szatniowej bez dodatkowej opłaty.

Od dnia 1 stycznia 2017 r. (data wprowadzenia centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług Powiatu ze swoimi jednostkami organizacyjnymi) wynajem koni wraz z instruktorem

oraz wynajem maneżu na rzecz osób fizycznych są czynnościami generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

Nowo wybudowany obiekt pośrednio związany będzie z:

  • czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wynajem koni, wynajem maneżu,
  • czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT hipoterapia dla podopiecznych Specjalnego Ośrodka (za wynajem maneżu SO.. obciążany jest notą obciążeniową w związku z rozliczeniami pomiędzy jednostkami scentralizowanymi w obrębie jednej jednostki samorządu terytorialnego), zajęcia szkolne dla uczniów Zespołu Szkół .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując w latach 2016-2017 inwestycję pn. , Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrot podatku VAT zapłaconego w 2017 roku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Sposób i termin zwrotu podatku VAT określony został w przepisach art. 87 ust. 2-10a ustawy.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. jeśli zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Jeżeli więc istnieje chociażby pośredni związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, podatnik ma możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Są to zatem wszelkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje w latach 2016-2017 inwestycję pn. . Inwestycja ta jest drugim etapem zadania zrealizowanego w 2015 r., w wyniku którego wybudowana została kryta ujeżdżalnia dla koni oraz padok ogrodzona ujeżdżalnia zewnętrzna. Celem realizacji inwestycji jest rozszerzenie zakresu użytkowanego obiektu poprzez uzupełnienie powstałych ujeżdżalni krytej i odkrytej o zaplecze socjalno-higieniczne oraz zapewnienie warunków stajennych odpowiadających standardom. Przedmiotowy budynek powiększy bazę dydaktyczną szkoły i służyć będzie uczniom do nabycia i doskonalenia umiejętności jeździeckich na obiekcie do tego przystosowanym. Nowo wybudowany obiekt pozwoli również na korzystanie z rehabilitacji w formie hipoterapii przez m.in. podopiecznych Specjalnego Ośrodka . Uczniowie Zespołu Szkół oraz podopieczni Specjalnego Ośrodka będą korzystać z części socjalno-szatniowej bezpłatnie. Z możliwości jazdy konnej korzystają również osoby fizyczne i inne podmioty. Są one obciążane przez szkołę za wynajem koni wraz z instruktorem w zakresie specjalistycznej jazdy konnej w szkolnej ujeżdżalni bądź wynajem maneżu. Wynajem koni wraz z instruktorem oraz wynajem maneżu na rzecz osób fizycznych są czynnościami generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny. Osoby fizyczne i inne podmioty również będą mogły korzystać z części socjalno-szatniowej. Nie przewiduje się odrębnych płatności za korzystanie z części szatniowo-socjalnej i stajni. Wybudowana część socjalno-szatniowa poprawi znacznie warunki higieniczne dla korzystających z obiektu. Nowa stajnia przeznaczona będzie tylko dla koni będących własnością szkoły, wynajmowanych jednakże na potrzeby nauki jazdy. Nie przewiduje się wynajmu boksów w stajni dla koni niebędących własnością szkoły.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy, w pierwszej kolejności wyjaśnić należy, że nie można traktować drugiego etapu realizowanej inwestycji, polegającego na rozbudowie maneżu o część szatniowo-socjalną i stajnię, w oddzieleniu od zadania zrealizowanego w 2015 r., w wyniku którego wybudowana została kryta ujeżdżalnia dla koni oraz padok.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na rozbudowę maneżu o część szatniowo-socjalną oraz stajnię należy mieć na uwadze jakim czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę będzie służył obiekt jako całość.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że ww. obiekt będzie wykorzystywany nie tylko w celu realizacji zajęć szkolnych dla uczniów Zespołu Szkół oraz rehabilitacji w formie hipoterapii dla podopiecznych Specjalnego Ośrodka , ale będzie służył także osobom fizycznym i innym podmiotom, które są obciążane przez szkołę za wynajem koni wraz z instruktorem w zakresie specjalistycznej jazdy konnej w szkolnej ujeżdżalni bądź wynajem maneżu, należy stwierdzić, że obiekt ten niewątpliwie będzie związany zarówno z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, generującymi po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją inwestycji polegającej na rozbudowie maneżu o część szatniowo-socjalną i stajnię w zakresie w jakim zakupy te związane będą z czynnościami opodatkowanymi.

Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT. Tym samym w przypadku, gdy w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku VAT, jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej