Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Po... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.57.2017.1.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.05.2017, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.57.2017.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa stanu zdrowia seniorów poprzez kompleksową usługę geriatryczną.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa stanu zdrowia seniorów poprzez kompleksową usługę geriatryczną jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Poprawa stanu zdrowia seniorów poprzez kompleksową usługę geriatryczną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowana w Sądzie Rejonowym (...) oraz w rejestrze podmiotów leczniczych prowadzonym przez wojewodę.

100% udziałów Spółki posiada Gmina. Podmiot wnioskujący nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT).

Podstawowym przedmiotem działalności jednostki jest działalność lecznicza w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1638, ze zm.), a więc świadczenia zdrowotne służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także na promocji zdrowia (art. 3).

Spółka działa na obszarze miasta i 14 sołectw zamieszkiwanych przez ok. 16 tys. osób. Obejmuje opieką ponad 8000 pacjentów, w tym grupę docelową, do której skierowany jest projekt.

Spółka udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, które obejmują świadczenia podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej, udzielane w warunkach niewymagających ich udzielania w trybie stacjonarnym i całodobowym. Udzielanie tych świadczeń może odbywać się w pomieszczeniach zakładu leczniczego lub w miejscu przebywania pacjenta. Działalność lecznicza w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne, obejmuje także udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie badań diagnostycznych wykonywanych w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego (art. 11). Działalność lecznicza jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1829, ze zm.) (art. 16).

Główna działalność Spółki jest związana z realizacją umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Przychody z Narodowego Funduszu Zdrowia stanowią 93,68% przychodów operacyjnych (podstawowa opieka zdrowotna 87,86%, ambulatoryjna opieka specjalistyczna 5,82%). Inne przychody ze świadczeń zdrowotnych (sprzedaż niezakontraktowanych usług zdrowotnych w zakresie: medycyny pracy i badań kierowców, badań diagnostycznych, laboratoryjnych, szczepień profilaktycznych) 4,77% przychodów. Usługi niezdrowotne (najem, dzierżawa, kopiowanie dokumentacji medycznej) stanowią 1,55% przychodów ze sprzedaży.

Spółka prowadzi działalność w ramach jednego przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą 4 zakłady lecznicze: Przychodnia Rejonowo - Specjalistyczna w Ł, Wiejski Ośrodek Zdrowia w C, Wiejski Ośrodek Zdrowia w N, i Wiejski Ośrodek Zdrowia w W.

Podmiot działa na całym obszarze Gminy, w tym w placówkach szkolnych. Spółka nie posiada własnych nieruchomości. Działalność prowadzona jest w obiektach Gminy, które wykorzystywane są na podstawie umowy dzierżawy i umowy użyczenia. Usługi medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej świadczone są w poradni ogólnej i dziecięcej w Przychodni Rejonowo - Specjalistycznej w Ł oraz wiejskich ośrodkach zdrowia w C, N i W oraz w miejscu przebywania pacjenta. Poza umową z Narodowym Funduszem Zdrowia, Spółka oferuje świadczenia komercyjne w zakresie medycyny pracy, diagnostyki obrazowej, gabinetu geriatry, kardiologa, neurologa i psychologa.

Sp. z o.o. będzie realizować projekt pod nazwą Poprawa stanu zdrowia seniorów poprzez kompleksową usługę geriatryczną. Zadanie będzie realizowane w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i ze środków własnych Spółki. Podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej (art. 114.1.4 ustawy o działalności leczniczej).

Zakres projektu będzie obejmował 3 zadania:

  1. kompleksową usługę geriatryczną w miejscu przebywania pacjenta,
  2. szkolenia dla opiekunów,
  3. instruktaż dla zespołu specjalistów.

Kompleksowa usługa geriatryczna w miejscu przebywania pacjenta będzie przeprowadzona przez zespół w składzie: lekarz geriatra, pielęgniarka, psycholog, fizjoterapeuta, pracownik socjalny. Zakres usług lekarza geriatry obejmie: wywiad, badanie fizykalne, analizę, ocenę, interpretację wyników badań, wnioski, zalecenia, kontakt z rodziną, opiekunami chorego i przekazanie zaleceń. Zakres usług pielęgniarki: VES 13, pomiar masy ciała, wzrostu, BMI, obwodu ramienia, podudzia i talii, ocenę odleżyn (skala Norton, skala Torrancea), ADL, IADL, MNA, pobranie krwi. Zakres usług fizjoterapeuty: test Tinetti, próba ortostatyczna, ocena otoczenia pacjenta pod względem ewentualnych zagrożeń, propozycja rehabilitacji. Zakres usług psychologa: Geriatryczna Skala Depresji, Mini Mental, test rysowania zegara. Pracownik socjalny dokona oceny socjalno-środowiskowej. Osoby zakwalifikowane do projektu będą miały przeprowadzone następujące badania laboratoryjne: jonogram, poziom albumin, morfologię, CRP, GFR, glukozę, TSH, poziom vit. B12. Usługi rehabilitanta będą polegać na leczeniu ruchem. Ćwiczenia będą odbywać się indywidualnie, w domu pacjenta.

Szkolenia dla opiekunów bezpośrednio zaangażowanych w opiekę nad osobą objętą projektem (współmałżonkowie, dzieci, wnuki, inni) przeprowadzone będą w dwóch blokach: przez lekarza pielęgniarkę oraz przez psychologa i dietetyka.

Instruktaż dla zespołu specjalistów dokonujących kompleksowej oceny geriatrycznej przeprowadzi lekarz geriatra (wiodący) w zakresie narzędzi badawczych stosowanych w projekcie. Fizjoterapeuta przeprowadzi instruktaż używanych w projekcie narzędzi badawczych dla pozostałych fizjoterapeutów. W skład zespołu projektowego wejdą wyłącznie osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia.

Pozostały personel zaangażowany do projektu będzie wykonywał działania pomocnicze, takie jak: koordynacja projektem, rejestracja pacjenta, obsługa biura projektu, księgowość, usługi informatyczne. Materiały i towary (w tym media) zakupione w ramach projektu będą ściśle z nim związane i przeznaczone tylko do wykorzystania w projekcie. Nie będą zakupione środki trwałe. W celu realizacji kompleksowej usługi geriatrycznej, projektodawca zawrze umowy: z lekarzami geriatrami, pielęgniarkami, fizjoterapeutami, pracownikami socjalnymi, rehabilitantami i psychologiem, a także umowy z koordynatorem projektu, kierownikiem merytorycznym, na obsługę księgową, obsługę biura projektu, z rejestratorką medyczną, z osobą realizującą zamówienia publiczne. Umowy będą realizować osoby niezatrudnione w Spółce oraz pracownicy Spółki (zatrudnienie w ramach dodatkowych umów - poza podstawową umową o pracę). Do zakresu projektu wchodzi też koszt kampanii informacyjno-promocyjnej (m.in. strona www, tablica informacyjna).

Projekt będzie realizowany w okresie 01.07.2017-31.08.2018 roku i w tym okresie będą ponoszone wydatki na zakup towarów i usług. Spółka jest jedynym realizatorem projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawna możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Poprawa stanu zdrowia seniorów w Gminie poprzez kompleksową usługę geriatryczną?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do rozliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu (zakup towarów i usług), gdyż Wnioskodawca, jako podmiot leczniczy, nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.), usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są zwolnione z VAT.

Ustawodawca stwarza podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT (obniżenia VAT należnego o VAT naliczony) pod warunkiem, że jego zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zakupy realizowane w ramach projektu będą służyły czynnościom wykonywanym w ramach działalności leczniczej przez podmiot leczniczy, który jest zwolnionym z VAT, gdyż będą to usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany w rejestrze podmiotów leczniczych prowadzonym przez wojewodę. 100% udziałów Spółki posiada Gmina. Podmiot wnioskujący nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Podstawowym przedmiotem działalności jednostki jest działalność lecznicza w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, a więc świadczenia zdrowotne służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, a także na promocji zdrowia. Spółka udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, które obejmują świadczenia podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej oraz świadczenia z zakresu rehabilitacji leczniczej, udzielane w warunkach niewymagających ich udzielania w trybie stacjonarnym i całodobowym.

Udzielanie tych świadczeń może odbywać się w pomieszczeniach zakładu leczniczego lub w miejscu przebywania pacjenta. Działalność lecznicza w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne, obejmuje także udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie badań diagnostycznych wykonywanych w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego. Główna działalność Spółki jest związana z realizacją umów zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia. Spółka prowadzi działalność w ramach jednego przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą 4 zakłady lecznicze. Podmiot działa na całym obszarze Gminy, w tym w placówkach szkolnych. Spółka nie posiada własnych nieruchomości. Działalność prowadzona jest w obiektach Gminy, które wykorzystywane są na podstawie umowy dzierżawy i umowy użyczenia. Usługi medyczne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej świadczone są w poradni ogólnej i dziecięcej w Przychodni Rejonowo Specjalistycznej, wiejskich ośrodkach zdrowia oraz w miejscu przebywania pacjenta. Poza umową z Narodowym Funduszem Zdrowia, Spółka oferuje świadczenia komercyjne w zakresie medycyny pracy, diagnostyki obrazowej, gabinetu geriatry, kardiologa, neurologa i psychologa. Wnioskodawca będzie realizować projekt pod nazwą Poprawa stanu zdrowia seniorów poprzez kompleksową usługę geriatryczną. Zadanie będzie realizowane w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i ze środków własnych Spółki. Podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymać środki publiczne z przeznaczeniem na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Zakres projektu będzie obejmował 3 zadania: kompleksową usługę geriatryczną w miejscu przebywania pacjenta, szkolenia dla opiekunów oraz instruktaż dla zespołu specjalistów. Kompleksowa usługa geriatryczna w miejscu przebywania pacjenta będzie przeprowadzona przez zespół w składzie: lekarz geriatra, pielęgniarka, psycholog, fizjoterapeuta, pracownik socjalny. Szkolenia dla opiekunów bezpośrednio zaangażowanych w opiekę nad osobą objętą projektem (współmałżonkowie, dzieci, wnuki, inni) przeprowadzone będą w dwóch blokach: przez lekarza pielęgniarkę oraz przez psychologa i dietetyka. Instruktaż dla zespołu specjalistów dokonujących kompleksowej oceny geriatrycznej przeprowadzi lekarz geriatra w zakresie narzędzi badawczych stosowanych w projekcie. Fizjoterapeuta przeprowadzi instruktaż używanych w projekcie narzędzi badawczych dla pozostałych fizjoterapeutów. W skład zespołu projektowego wejdą wyłącznie osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia. Pozostały personel zaangażowany do projektu będzie wykonywał działania pomocnicze, takie jak: koordynacja projektem, rejestracja pacjenta, obsługa biura projektu, księgowość, usługi informatyczne. Materiały i towary (w tym media) zakupione w ramach projektu będą ściśle z nim związane i przeznaczone tylko do wykorzystania w projekcie. Nie będą zakupione środki trwałe. W celu realizacji kompleksowej usługi geriatrycznej, projektodawca zawrze umowy: z lekarzami geriatrami, pielęgniarkami, fizjoterapeutami, pracownikami socjalnymi, rehabilitantami i psychologiem, a także umowy z koordynatorem projektu, kierownikiem merytorycznym, na obsługę księgową, obsługę biura projektu, z rejestratorką medyczną, z osobą realizującą zamówienia publiczne. Umowy będą realizować osoby niezatrudnione w Spółce oraz pracownicy Spółki (zatrudnienie w ramach dodatkowych umów - poza podstawową umową o pracę). Do zakresu projektu wchodzi też koszt kampanii informacyjno-promocyjnej (m.in. strona www, tablica informacyjna). Projekt będzie realizowany w okresie 01.07.2017-31.08.2018 roku i w tym okresie będą ponoszone wydatki na zakup towarów i usług. Spółka jest jedynym realizatorem projektu.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją powyższego projektu.

Jak wskazano wyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca, materiały i towary (w tym media), zakupione w ramach projektu, będą ściśle z nim związane i przeznaczone tylko do wykorzystania w projekcie, a więc do działań polegających na udzielaniu świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, czyli do działań, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Nadto Wnioskodawca wskazał, że jako podmiot leczniczy, nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu. W analizowanej sprawie nie zostaną bowiem spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Należy zatem zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji Organ nie oceniał zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Zainteresowanego, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej