Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0461-ITPP3.4512.179.2017.1.AB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10.04.2017, sygn. 0461-ITPP3.4512.179.2017.1.AB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016, poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. R.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 8 czerwca 2006 r. Potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012 r.

W świetle art. 2. ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika podatku VAT art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina realizuje swoje zadani poprzez jednostki organizacyjne.

Gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła rozliczanie podatku VAT w sposób scentralizowany tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Zakład . (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:

  1. Zadania gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm 8%, zakręcenie wody 23%, instalacja wodomierza 8% ( mieszkalny), 23% (inny), plombowanie wodomierza 8%, przebudowa instalacji wodociągowej 23%, wywóz nieczystości płynnych (domowe) 8%, udrażnianie kanalizacji 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego 23%, zbieranie odpadów segregowanych(Zambrów) 8%.
  2. Zadania gminy poza ustawą o VAT: koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w S., układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy.

Gmina poza czynnościami niepodlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług wykonuje również czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez urząd wykonuje m.in.: zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym poza ustawą o VAT. Najem lokali mieszkalnych zwolnione, najem lokali użytkowych 23%, sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych 8%, dzierżawa autobusu 23%, sprzedaż monografii Gminy S.. 5%, sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP 23%, refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług 23%, wieczyste użytkowanie po 2004 r. 22%,usługi promocyjne (dożynki gminne) 23%, sprzedaż złomu (sporadycznie) VAT odwrotne obciążenie, sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) zwolnione, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) 23%, sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) zwolnione.

Poza powyższymi w ramach podatnika wykonywane są jeszcze czynności opodatkowane i zwolnione przez pozostałe jednostki organizacyjne:

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w S. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym, dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne), o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci poza ustawą o VAT, usługi opiekuńcze zwolnione.

Publiczne Gimnazjum im. X. X. w S.. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i sprzedaż obiadów dla MGOPS (dożywianie uczniów) poza ustawą o VAT, sprzedaż obiadów dla uczniów nauczycieli zwolnione, osób z zewnątrz 8%, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) 23%, wydawanie duplikatów dokumentów zwolnione.

Szkoła Podstawowa w S. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty poza ustawą o VAT, korzystanie z wychowania przedszkolnego zwolnione, korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego zwolnione, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) 23%, wydawanie duplikatów dokumentów zwolnione.

Szkoła Podstawowa w D. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty poza ustawą o VAT, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) 23%, wydawanie duplikatów dokumentów zwolnione.

Szkoła Podstawowa w W. (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty poza ustawą o VAT, najem lokali mieszkalnych zwolnione, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) 23%, odsprzedaż energii elektrycznej, energii cieplnej (refaktury) 23%, odsprzedaż wody 8%, wydawanie duplikatów dokumentów zwolnione.

Gmina będzie realizowała projekt pn. R z dofinansowaniem z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Osi priorytetowej VIII Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działania 8.3. Ochrona dziedzictwa kulturowego.

Projekt dotyczy rewitalizacji Pomnika (Pomnik ) (wpisany do rejestru zabytków ruchomych) i zabytkowego Kolportażu (wpisany do rejestru zabytków nieruchomych) oraz ukształtowanie w ich otoczeniu przestrzeni publicznej placu w miejscowości D. Zakres inwestycji obejmuje następujące elementy:

  1. Studium wykonalności projektu,
  2. Dokumentacja techniczna,
  3. Nadzór inwestorską budowlany i konserwatorski),
  4. Roboty budowlane, obejmujące elementy:


    1. rewitalizacja pomnika P i odnowienie jego cokołu,
    2. remont dachu obiektu zabytkowego - Kolportaż i zabezpieczenie przeciwpożarowe,
    3. przebudowa nawierzchni, posadzek i schodów terenowych otaczającego placu (zagospodarowanie terenu),
    4. elementy małej architektury (ławki, kosze, słupki, tablice informacyjne),
    5. zieleń (uporządkowanie zieleni w otoczeniu pomnika, kolportażu i placu),
    6. modernizacja instalacji elektrycznej,
    7. montaż infokiosku multimedialnego na ścianie kolportażu ..., z wizualizacja miejsc pożaru, dający również możliwość sterowania oświetlenie LED pod dachem kolportażu. Urządzenie będzie zabezpieczone przed wandalizmem.
  5. Promocja projektu.

Beneficjentami ostatecznymi projektu będą wszyscy mieszkańcy gminy, osoby przejezdne, turyści. Celem ogólnym projektu jest rozwój społeczno-gospodarczy poprzez ochronę i wykorzystanie dziedzictwa kulturowego regionu do wzrostu aktywności społecznej i rozwój turystyki.

Burmistrz posiada prawo do dysponowania nieruchomością oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr 188/4, 188/5, 206/1,206/3, 206/4 w obrębie geodezyjnym Nr D. na cele realizacji projektu, wynikające z tytułu:

  1. własności działki nr 206/4, 206/1,
  2. stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienie do wykonywania robót i obiektów budowlanych.

Część działek nr 188/4,188/5 trwały zarząd: Zarząd Dróg Wojewódzkich w B. Część działki 206/3 trwały zarząd: Zarząd Dróg Powiatowych w W., wynikające z następujących dokumentów potwierdzających powyższe prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu: część działek nr 188/4, 188/5 prawo do dysponowania gruntem pismo Zarządu Dróg Wojewódzkich w B. Nr z dnia 4 czerwca 2014 r., część działki 206/3 - prawo do dysponowania gruntem pismo Zarządu Dróg Powiatowych w W. Nr z dnia 4 czerwca 2014 r., działki 206/4, 206/1 Księga wieczysta Sąd Rejonowy w W., Decyzja Starosty W. z dnia 12 listopada 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując wyżej opisany projekt Gmina będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wartości zrealizowanych robót?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w przypadku realizacji ww. inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, wykonywanych przez gminę, należą m.in. zadania w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż z treści wniosku nie wynika, aby efekty realizacji przedmiotowego projektu wykorzystywane były do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej