brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.200.2017.2.JS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.06.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.200.2017.2.JS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 9 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 20 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina . jest czynnym podatnikiem VAT. W czerwcu 2017 r. zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pozakonkursowego realizowanego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych . Obszaru Funkcjonalnego pn. ... Celem inwestycji jest zmniejszenie zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej w Gminie oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, pyłów i innych spalin szkodliwych dla środowiska na terenie Gminy. Zakres projektu będzie obejmować termomodernizację niżej wymienionych budynków użyteczności publicznej, tj: budynek Gimnazjum im. . w . wraz z salą gimnastyczną oraz łącznikiem ( Zadanie 1); budynek Samorządowego Przedszkola .. (Zadanie 2), budynek Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnych intelektualnie . (Zadanie 3), budynek Świetlicy . wraz z salą gimnastyczną (Zadanie 4). Kosztem kwalifikowalnym będzie również nadzór inwestorski oraz koszty promocji projektu.

Wydatki inwestycyjne będą współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020. Podatek VAT z tytułu tych wydatków będzie kosztem kwalifikowalnym. Wyłącznym beneficjentem projektu będzie Gmina ...

Zadanie 1 Termomodernizacja budynku Gimnazjum im. . w . wraz z salą gimnastyczną oraz łącznikiem gdzie przewiduje się wykonanie n/w prac:

  • ocieplenie ścian fundamentowych oraz ścian piwnic z wykorzystaniem styroduru;
  • ocieplenie ścian zewnętrznych z wykorzystaniem styropianu;
  • ocieplenie dachu nad budynkiem szkoły polegające na ułożeniu płyt warstwowych z rdzeniem z poliuretanu;
  • ocieplenie stropodachu łącznika z wykorzystaniem styropapy;
  • ocieplenie dachu nad niższą częścią sali gimnastycznej polegające na wdmuchaniu granulatu z wełny mineralnej;
  • wykonanie podłogi z płyt OSH na poddaszu nieużytkowym (budynek szkoły);
  • ocieplenie posadzki w sali gimnastycznej styropianem;
  • wymiana stolarki okiennej w sali gimnastycznej oraz łączniku;
  • wymiana stolarki drzwiowej w budynku szkoły, sali gimnastycznej oraz w łączniku;
  • wykonanie podejść kanalizacyjnych do istniejących pionów i kanałów poziomych kanalizacji sanitarnej;
  • remont instalacji centralnego ogrzewania polegający na wymianie istniejących grzejników płytowych na nowe grzejniki płytowe wyposażone w zawory z głowicami termostatycznymi;
  • wykonanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła w sali gimnastycznej;
  • instalacja i wymiana opraw oświetleniowych na energooszczędne w Sali gimnastycznej;
  • wykonanie instalacji fotowoltaicznej o mocy 11,2 kW, 230/400V50Hz.

Zadanie 2 Termomodernizacja budynku samorządowego Przedszkola . obejmuje swym zakresem:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem; ocieplenie i wykończenie wnęk okiennych i drzwiowych styropianem; - ocieplenie ścian piwnic styrodurem - ocieplenie stropodachu styropapą wymiana zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, okna i drzwi z PCV;
  • przebudowę systemów grzewczych wraz z wymianą źródła ciepła i likwidacją pieców grzewczych na opał stały (ogrzewanie gazowe); - wykonanie wewnętrznej i zewnętrznej instalacji gazowej; - modernizację systemu centralnego ogrzewania polecającą na wymianie grzejników żeliwnych wraz z zaworami grzejnikowymi i zaworami termostatycznymi, częściowym wykonaniu instalacji z rur PP, pracach demontażowych i montażowych, montażu zaworów termostatycznych;
  • płukanie instalacji; - modernizację systemu c.w.u. poprzez wykonanie nowej instalacji rurowej wraz z cyrkulacją i izolacją przewodów; - montaż paneli fotowoltaicznych na dachu;
  • montaż klap oddymiających; - przebudowa systemów wentylacji z odzyskiem ciepła;
  • wymiana oświetlenia na energooszczędne wymiana instaiacji z oprzyrządowaniem;
  • wykonanie izolacji przeciwwilgociowej pionowej piwnic; - wykonanie robót towarzyszących.

Zadanie 3 Termomodernizacja budynku Środowiskowego Domu Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi i niepełnosprawnych intelektualnie . gdzie przewidziano do realizacji następujące prace:

  • ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic nad i poniżej gruntu styrodurem;
  • ocieplenie ścian zewnętrznych parteru styropianem;
  • wymiana stolarki okiennej oraz zewnętrznej stolarki drzwiowej.

Zadanie 4 Termomodernizacja budynku Świetlicy . wraz z salą gimnastyczną obejmuje swym zakresem:

  • ocieplenie ścian fundamentowych oraz ścian piwnic do głębokości przemarzania z wykorzystaniem styroduru, - ocieplenie ścian zewnętrznych z wykorzystaniem styropianu; - ocieplenie stropodachu z wykorzystaniem styropapy; - ocieplenie posadzki na parterze z zastosowaniem styropianu; - ocieplenie posadzki na 1 piętrze z zastosowaniem styropianu;
  • wymiana stolarki okiennej w sali gimnastycznej; - wymiana zewnętrznej stolarki drzwiowej w całym budynku; - wymiana instalacji wody, c.w.u., kanalizacji sanitarnej;
  • wymiana instalacji c.o. i ciepła dla potrzeb wentylacji grawitacyjnej;
  • modernizacja istniejącej kotłowni na paliwo stałe.

W ramach projektu ponoszone bedą również wydatki związane z nadzorem inwestorskim, promocją projektu, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej itp. Szacunkowa wartość projektu według Pre-umowy: 6 522 875,29 zł. Dofinansowanie według Pre-umowy: 6 196 731,53 zł. Środki własne Gminy według Pre-umowy: 326 143,76 zł.

Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie dokumentem PT w użytkowanie jednostkom organizacyjnym Gminy i będą wykorzystywane przez te jednostki na działalność oświatową i statutową.

Gmina jako czynny podatnik VAT nie będzie czerpać pożytków z wytworzonej infrastruktury.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, z uwzględnieniem prac termomodemizacyjnych w budynku:
    1. Gimnazjum im. . wraz z łącznikiem i salą gimnastyczną; oraz
    2. Samorządowym Przedszkolu .; oraz
    3. Budynku świetlicy wiejskiej .; oraz
    4. Budynku Środowiskowego Domu Samopomocy .
      będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, w związku z działalnością jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem prac termomodemizacyjnych w budynku:
    1. Gimnazjum im. . w .wraz z łącznikiem i salą gimnastyczną; oraz
    2. Samorządowym Przedszkolu .; oraz
    3. Budynku świetlicy wiejskiej .; oraz
    4. Budynku Środowiskowego Domu Samopomocy .
      będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) jak i do innych celów niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
  4. Nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowych zadań nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) jak i do innych celów niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania nie będą wykorzystywane dla celów zarobkowych.
  5. Realizacja przedmiotowych zadań należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) podstawa prawna działania art. 7 ust. 1 pkt 15) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
  6. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji zadań będą wystawiane na Gminę ...

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ..?

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki, które zostaną poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu związane będą z czynnościami, w stosunku do których Wnioskodawcy, tj. Gminie .nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W budynkach będących przedmiotem inwestycji Wnioskodawca zrealizuje zadania własne gminy.

Zdaniem Wnioskodawcy koszt podatku VAT kwalifikuje się do współfinansowania ze środków pomocowych Unii Europejskiej, gdyż zostanie faktycznie i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i nie będzie mógł być odzyskany, tzn. beneficjent nie ma możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Wykonanie prac budowlanych Gmina zleci wyłonionym w trybie Prawa zamówień publicznych wykonawcom. Po zakończeniu realizacji inwestycji prawo własności termomodernizowanych obiektów oświatowych nie przejdzie na żaden inny podmiot. Pozostaną one własnością beneficjenta, a jedynie zarząd i bieżąca eksploatacja powierzona zostanie nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy.

W termomodernizowanych obiektach prowadzona będzie nieodpłatna działalność edukacyjna i statutowa. Korzystanie z infrastruktury, która będzie podlegała termomodernizaeji w ramach projektu co do zasady nie podlega opłatom ponoszonym bezpośrednio przez korzystających i nie będzie pobierana. Realizacja zadania nie będzie zatem wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko-zarządczym Gmina jako beneficjent pomocy unijnej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten zatem przy uzyskaniu dofinansowania projektu powinien być jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku, z uwzględnieniem prac termomodemizacyjnych w budynku: Gimnazjum im. . w . wraz z łącznikiem i salą gimnastyczną; Samorządowym Przedszkolu .; Budynku świetlicy wiejskiej .; Budynku Środowiskowego Domu Samopomocy ., będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .., ponieważ nabywane towary i usługi jak wynika z wniosku nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej