Opodatkowania usług budowlanych odwrotne obciążenie. - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.217.2017.2.ICz

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.06.2017, sygn. 2461-IBPP2.4512.217.2017.2.ICz, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowania usług budowlanych odwrotne obciążenie.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 lutego 2017r. (data wpływu 27 lutego 2017r.), uzupełnionym pismem z 4 maja 2017 r. (data wpływu 9 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług budowlanych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 4 maja 2017 r. (data wpływu 9 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 24 kwietnia 2017r. znak: 2461-IBPP2.4512.217.2017.1.ICz.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

P. Zakład Usług Budowlano Projektowych Spółdzielnia Rzemieślnicza, () zgodnie z ustawą o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. Dz. U. 1989 Nr 17 poz. 92. oraz ustawą z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze Dz.U. 1982 Nr 30 poz. 210 zrzesza członków spółdzielni - rzemieślników z różnych branż budowlanych - gdzie każdy z członków jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi na swoje własne nazwisko jednoosobową działalność gospodarczą świadcząc dla P. usługi rzemiosła. P. pozyskuje zlecenia na roboty budowlane poprzez czynny udział w przetargach ogłaszanych przez m.in. jednostki samorządów terytorialnych, Spółdzielnie Mieszkaniowe, Wspólnoty Mieszkaniowe oraz inne instytucje. W przypadku wygranego przetargu roboty z ramienia P wykonuje dany członek spółdzielni dla którego konkretnie była kompletowana oferta przetargowa i to on jest odpowiedzialny za wycenę robót poprzez sporządzenie kosztorysu ofertowego. Zakupy materiałów niezbędne do realizacji robót, rzemieślnik kupuje sam w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Ponosi on również koszty płacowe pracowników, koszty pracy sprzętu i inne koszty towarzyszące realizacji prac.

P. nie ponosi żadnych kosztów przy realizacji robót budowlanych. Po zakończonych i odebranych pracach członek spółdzielni wystawia dla P. fakturę, natomiast P. refakturuje do Inwestora (P. nie dolicza żadnej dodatkowej marży do kwoty refakturowanej faktury VAT). Za bieżącą obsługę członków spółdzielni, naliczana jest prowizja za obsługę ustalana indywidualnie dla każdego członka przez Zarząd P. Spółdzielnia P. działa w ten sposób nieprzerwanie od 1966 roku i nie zatrudnia pracowników fizycznych oraz nie posiada środków trwałych koniecznych do prowadzenia robót. P. zatrudnia jedynie pracowników biurowo - administracyjnych w dziale księgowym.

W piśmie uzupełniającym z 4 maja 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wyjaśnił, że:

  1. P. Zakład Usług Budowlano-Projektowych Spółdzielnia Rzemieślnicza, () jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Po wygranym przetargu na wykonanie usług budowlanych stroną umowy z Inwestorem (Zamawiającym) jest P..
  3. Zgodnie z wewnętrznymi umowami i specyfiką działalności P. usługi będą zlecane konkretnemu członkowi spółdzielni. Wnioskodawca nadmienia, że P. zleca roboty budowlane tylko i wyłącznie swoim członkom, nie zleca żadnych robót firmom zewnętrznym nie zrzeszonym w spółdzielni rzemieślniczej P..
  4. W ramach zawartej umowy z Inwestorem P. będzie występował jako główny wykonawca robót.
  5. Usługi wykonywane w ramach wygranej oferty przetargowej będą stanowiły usługi wymienione w załączniku nr 14 poz. 2-48 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016r., poz. 710 z późn. zm.).
  6. Po wykonaniu usługi budowlanej, w pierwszej kolejności zapłatę za wykonany zakres prac otrzyma P.. Następnie P. dokonuje zapłaty na rzecz danego członka spółdzielni, który to wystawi na P. fakturę (po zakończeniu zleconych prac członek spółdzielni wystawi fakturę na P., następnie P. refakturuje na Inwestora, Inwestor płaci P., a P. płaci członkowi który wystawił fakturę na P. i który wykonywał prace. Wartość z wystawionej faktury przez członka spółdzielni na P. jest dokładnie taka sama jak wartość z faktury wystawionej przez ,,P. na Inwestora.
  7. Odpowiedzialność za jakość i terminowość wykonywanych usług przed Zamawiającym ponosi teoretycznie P., jednak z uwagi na wewnętrzną umowę między P. a każdym członkiem spółdzielni, praktycznie za jakość i terminowość odpowiada dany członek spółdzielni. Przykładowo - w sytuacji gdyby roboty nie zostały wykonane w terminie, a Inwestor naliczyłby kary i obciążył nimi P., to P. automatycznie obciąża tymi karami członka spółdzielni, który realizował roboty. Kolejny przykład - w sytuacji, gdy w okresie gwarancji Inwestor zgłasza usterki i kieruje pismo do P. jako strony umowy to P. wzywa do usunięcia usterek członka spółdzielni, który wykonywał prace.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Biorąc pod uwagę specyfikę i charakter działalności spółdzielni rzemieślniczych - w tym spółdzielni P. - i zważywszy na refakturowanie usług budowlanych wykonanych przez członków spółdzielni Wnioskodawca prosi o wyjaśnienie czy usługi budowlane świadczone przez członków spółdzielni na rzecz spółdzielni, do której przynależą, należy traktować jako usługi świadczone przez podwykonawców?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie P. usługi świadczone przez członków spółdzielni, na rzecz spółdzielni do której przynależą nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców. Spółdzielnia P. działa w oparciu o zapisy ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle Dz. U. 1989 Nr 17 poz. 92. Sięgając do źródła, można dowiedzieć się iż zadaniem spółdzielni rzemieślniczych jest organizowanie działalności usługowej i wytwórczej rzemiosła, udzielanie pomocy członkom w wykonywaniu ich zadań oraz prowadzenie własnej działalności gospodarczej i społeczno-wychowawczej. Spółdzielnia P. działa w ten sposób nieprzerwanie od 1966 roku. Szczegółowy zakres działalności spółdzielni jest określony w statucie spółdzielni oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym i polega m.in. na organizowaniu i prowadzeniu zbytu wyrobów oraz usług, przyjmowaniu w swoim imieniu zamówień w zakresie prac ogólnobudowlanych, projektowych i rewaloryzacji obiektów zabytkowych oraz na prowadzeniu przetargów dla zdobycia rynku zbytu dla członków spółdzielni oraz rozdzielaniu rzemieślnikom przyjętych zamówień. Członkowie spółdzielni są integralną i nie odłączną częścią spółdzielni rzemieślniczych - bez zrzeszonych członków nie istniałyby spółdzielnie rzemieślnicze.

Celem istnienia spółdzielni jest prowadzenie wspólnej działalności gospodarczej w interesie zrzeszonych członków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel //.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 //.

Na mocy art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Należy podkreślić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jednocześnie, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonana przez podatnika. Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast przepis art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wskazuje, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 17 ust. lh ustawy, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Ww. załącznik nr 14 do ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r., zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług budowlanych identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), podlegających mechanizmowi odwróconego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.

Zatem art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa budowlana lub budowlano-montażowa, wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy w poz. 2-48, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Przy czym, zgodnie z art. 17 ust. lh ustawy, mechanizm ten ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.

Oznacza to, że nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Jednocześnie zauważyć należy, że przy każdej z usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, podano również symbol klasyfikacji statystycznej PKWiU, co wskazuje, że tylko konkretne usługi sklasyfikowane pod danym symbolem, wymagają rozliczania podatku na zasadzie odwróconego obciążenia.

W świetle powyższego nabywca usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, świadczonych przez podwykonawcę, staje się odpowiedzialny za rozliczenia podatku VAT od tych usług.

Natomiast transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług budowlanych, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), zaś inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawca, w związku z tym dla prawidłowego rozumienia tego terminu należy posłużyć się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego: podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy.

Pojęcie to wprowadza zatem na grunt analizowanych przepisów następujące podmioty:

  • podwykonawcę jako zleceniobiorcę wykonującego podzleconą pracę,
  • głównego wykonawcę jako podmiot podzlecający podwykonawcy wykonanie częściowe lub całościowe danej inwestycji oraz
  • inwestora jako podmiot zlecający na rzecz głównego wykonawcy wykonanie danej inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że powyższe uregulowania prawne dowodzą, że aby zaistniał mechanizm odwrotnego obciążenia dla transakcji w zakresie usług budowlanych wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy, to ich przedmiotem muszą być wyłącznie usługi budowlane, które są wykonywane w następującej relacji: podwykonawca główny wykonawca.

W związku z powyżej przedstawionym schematem podmiotów występujących przy świadczeniu usługi budowlanej, należy wskazać, że podwykonawca to dalszy wykonawca prac (częściowych lub całościowych) w ramach zleconej przez inwestora na rzecz głównego wykonawcy inwestycji. A zatem podwykonawca jest podatnikiem działającym na zlecenie głównego wykonawcy.

Powyższe założenia prowadzą do następujących uogólnień:

  • nie są usługami świadczonymi przez podwykonawców usługi budowlane świadczone bezpośrednio na rzecz inwestorów, gdyż są one świadczone bezpośrednio na rzecz zleceniodawcy usług (a nie wykonawcy);
  • podobnie jest z usługami budowlanymi świadczonymi na rzecz deweloperów budujących nieruchomości na sprzedaż, gdzie deweloper zleca wykonanie przedmiotowych usług np. generalnemu wykonawcy (który nie jest podwykonawcą, lecz wykonawcą).

Natomiast każde dalsze podzlecenie usługi przez generalnego wykonawcę kolejnym usługodawcom jest już podzleceniem i usługi te będą już rozliczone zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia.

Podsumowując przywołane wyżej regulacje należy stwierdzić, że mechanizm odwróconego obciążenia ma zastosowanie przy rozliczaniu podatku z tytułu świadczenia usług budowlanych wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi w tym załączniku symbolami PKWiU, przez podwykonawcę. Podwykonawcą będzie każdy podmiot będący usługodawcą, który nie jest generalnym wykonawcą w ramach danej inwestycji budowlanej, przyjmującym zlecenie wykonania tej inwestycji bezpośrednio od inwestora.

Fakt zgłoszenia, lub nie, głównemu inwestorowi powierzenia prac podwykonawcy, pozostaje bez wpływu na posiadanie statusu podwykonawcy w rozumieniu ustawy o VAT. Status podwykonawcy wynika bowiem bezpośrednio z zawartych umów, a w przypadku ich braku świadczą o tym statusie okoliczności i charakter wykonywanych usług.

Zatem, rozliczanie podatku na zasadzie mechanizmu odwróconego obciążenia ma zastosowanie jeśli spełnione są następujące warunki:

  • usługodawca i usługobiorca są podatnikami VAT czynnymi,
  • usługodawca jest podwykonawcą usługobiorcy,
  • świadczenie dotyczy usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy (poz. 2-48), objętych wskazanymi tam symbolami PKWiU.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentująca sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów i wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi, faktura powinna zawierać wyrazy odwrotne obciążenie.

Z kolei zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca, faktura nie zawiera danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że P. Zakład Usług Budowlano Projektowych Spółdzielnia Rzemieślnicza, zrzesza członków spółdzielni - rzemieślników z różnych branż budowlanych - gdzie każdy z członków jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi na swoje własne nazwisko jednoosobową działalność gospodarczą świadcząc dla P. usługi rzemiosła. P. pozyskuje zlecenia na roboty budowlane poprzez czynny udział w przetargach ogłaszanych przez m.in. jednostki samorządów terytorialnych, Spółdzielnie Mieszkaniowe, Wspólnoty Mieszkaniowe oraz inne instytucje. W przypadku wygranego przetargu roboty z ramienia P. wykonuje dany członek spółdzielni dla którego konkretnie była kompletowana oferta przetargowa i to on jest odpowiedzialny za wycenę robót poprzez sporządzenie kosztorysu ofertowego. Zakupy materiałów niezbędne do realizacji robót, rzemieślnik kupuje sam w ramach prowadzonej przez siebie działalności. Ponosi on również koszty płacowe pracowników, koszty pracy sprzętu i inne koszty towarzyszące realizacji prac. P. nie ponosi żadnych kosztów przy realizacji robót budowlanych. Po zakończonych i odebranych pracach członek spółdzielni wystawia dla P. fakturę, natomiast P. refakturuje do Inwestora.

Wobec powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy usługi budowlane świadczone przez członków spółdzielni na rzecz spółdzielni do której przynależą należy traktować jako usługi świadczone przez podwykonawców?

Odnosząc się do kwestii zastosowania mechanizmu odwróconego obciążenia do usług budowlanych świadczonych przez P. w ramach zawartych umów z jednostkami samorządu terytorialnego, ze Spółdzielniami Mieszkaniowymi, ze Wspólnotami Mieszkaniowymi, trzeba mieć na uwadze, że wprowadzane zmiany w zakresie opodatkowania usług budowlanych powodują zmiany zmierzające do przeniesienia obowiązku rozliczenia podatku VAT z usługodawcy na usługobiorcę.

Ustalenie, czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku, ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdym konkretnym przypadku należy zbadać, czy opisana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz czy usługa ta jest świadczona przez podwykonawcę.

W przedstawionej sprawie, jak wyjaśniono, po wygranym przetargu na wykonanie usług budowlanych stroną umowy z Inwestorem (Zamawiającym) jest P.. W ramach zawartej umowy z Inwestorem P. będzie występował jako główny wykonawca robót. Następnie zgodnie z wewnętrznymi umowami oraz specyfiką działalności Spółdzielni rzemieślniczej P., usługi będą zlecane konkretnemu członkowi spółdzielni. Ponadto po wykonaniu usługi budowlanej, w pierwszej kolejności zapłatę za wykonany zakres prac otrzyma P.. Następnie P. dokonuje zapłaty na rzecz danego członka spółdzielni, który to wystawi na P. fakturę (po zakończeniu zleconych prac członek spółdzielni wystawi fakturę na P., następnie PROBUD refakturuje na Inwestora, Inwestor płaci P., a P. płaci członkowi który wystawił fakturę na P. i który wykonywał prace. Odpowiedzialność za jakość i terminowość wykonywanych usług przed Zamawiającym ponosi P..

Zatem wykonanie usług budowlanych będzie następowało pomiędzy Wnioskodawcą (P.) a Zlecającym tj. Inwestorem.

W konsekwencji należy uznać, że w opisanym schemacie dotyczącym wykonania robót budowlanych Wnioskodawca (Spółdzielnia Rzemieślnicza P.) występuje w charakterze głównego wykonawcy robót, natomiast dany członek spółdzielni, który bezpośrednio wykonuje usługi budowlane działa w takim przypadku w stosunku do Wnioskodawcy jako podwykonawca.

Wyjaśniono, że każdy z członków spółdzielni jest czynnym podatnikiem VAT, również P. Zakład Usług Budowlano-Projektowych jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto jak wynika z opisu sprawy usługi wykonywane w ramach wygranej oferty przetargowej będą stanowiły usługi wymienione w załączniku nr 14 poz. 2-48 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług .

Skoro Wnioskodawca (P.) będzie wystawiać faktury VAT na rzecz Zamawiającego (Inwestora) za wykonane usługi (w zakresie wynikającym z zawartej umowy), natomiast członek Spółdzielni będzie wystawiać faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy, za wykonane usługi budowlane, należy uznać, że dany członek Spółdzielni w tym schemacie będzie występować w charakterze podwykonawcy, względem Wnioskodawcy, który w ramach zawartych umów o świadczenie usług budowlanych będzie działać w charakterze głównego wykonawcy.

W związku z powyższym, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy, dany członek Spółdzielni świadcząc usługi budowlane wymienione w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy jest zobowiązany do wystawienia na rzecz Wnioskodawcy tj. P. faktury bez podatku VAT, tj. z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia, jako podwykonawca robót budowlanych. Natomiast świetle obowiązujących przepisów należy uznać, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu wykonanych usług budowlanych będzie ciążył na Wnioskodawcy tj. Spółdzielni rzemieślniczej P..

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej