Temat interpretacji
możliwość odliczenia podatku w związku z budową kanalizacji sanitarnej, zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody, przydomowych oczyszczalni ścieków
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2017 r. (data wpływu 24 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 16 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- możliwości odliczenia podatku w związku z budową kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody,
- braku możliwości odliczenia podatku w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizowaną inwestycją pn.: .. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).
Gmina . złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa .o przyznanie pomocy na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na przedsięwzięcie pn.: ... W ramach przedmiotowego zadania zostanie wykonany projekt mieszany składający się z 3 zadań:
- budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości .;
- budowa zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody w miejscowości .;
- budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowości ...
W przypadku pierwszego i drugiego z zadań podatek od towarów i usług (VAT) gmina jest w stanie odzyskać, ponieważ z tytułu działalności stacji uzdatniania wody oraz funkcjonowania sieci kanalizacji sanitarnej będzie uzyskiwała przychody. W związku z powyższym Gmina nie chce zaliczyć dla tych zadań podatku VAT w poczet kosztów kwalifikowanych. Ponoszone w tym zakresie wydatki będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Wnioskodawca nadmienia, iż Gmina będzie świadczyła na własny rachunek odpłatne usługi odprowadzania ścieków oraz dostaw wody z tytułu których zamierza rozliczać VAT. Taryfa opłat za świadczenie przedmiotowych usług została określona w uchwałach Rady Gminy ... Po zakończeniu inwestycji Gmina zawrze umowy cywilnoprawne z mieszkańcami z tytułu świadczenia usług odprowadzania ścieków.
Budowa zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody, o którym mowa w zadaniu nr 2, ma na celu zabezpieczenia dostaw wody w przypadku wystąpienia dużego poboru wody w okresie letnim. W obecnej sytuacji w okresie letnim w godzinach popołudniowych i wieczornych (tj. pomiędzy 17.00 a 22.00) mieszkańcy, korzystający ze stacji uzdatniania wody . mają duże problemy z poborem wody. Zapotrzebowanie wody w tych godzinach jest dużo większe niż możliwości poboru przez obecne pompy.
Budowa takiego zbiornika ma na celu zabezpieczenie wody dla mieszkańców w godzinach popołudniowych i wieczornych. W godzinach rannych oraz południowych pobór wody jest dużo mniejszy i nie ma problemu z dostawą wody. Gmina . oraz jej jednostki organizacyjne pracują do godziny 16.00, (tj. w godzinach gdzie nie występuje problem z dostawą wody). W związku z powyższym, z przedmiotowej inwestycji nie będą korzystały jednostki budżetowe Gminy, tj. Zespół Szkół Ogólnokształcących . oraz Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej .. Gmina poniesie także wydatki na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie sieci kanalizacyjnej poprzez m.in. budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i chce go wskazać jako koszt kwalifikowalny. Przydomowa oczyszczalnia ścieków jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości. Wszelkie wydatki związane z wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, jako realizatora inwestycji. Mieszkańcy nie będą ponosić opłat za korzystanie z tych instalacji, tak jak jest to w przypadku wodociągu i kanalizacji. Przedmiotowa inwestycja ma na celu poprawę warunków sanitarnych mieszkańców.
Ponadto Wnioskodawca wskazał: Gmina .jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki, które zostaną poniesione w ramach budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wydatki, które zostaną poniesione w ramach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Użytkownicy przydomowych oczyszczalni ścieków będą dokonywali wpłat na poczet inwestycji polegającej na wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków.
Wpłaty dokonywane na rzecz Gminy .. będą miały charakter dobrowolny. Realizacja inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych użytkowników. Jeżeli wpłaty nie zostaną dokonane to Gmina zrealizuje inwestycję polegającą na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
Gmina będzie zawierała z właścicielami/użytkownikami nieruchomości umowy cywilno-prawne, w których zobowiąże się do wybudowania i udostępniania tym mieszkańcom przydomowych oczyszczalni ścieków. Realizacja projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody oraz przydomowych oczyszczalni ścieków należy do zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późn. zm.). Gmina . informuje, iż nie posiada innych jednostek organizacyjnych oraz zakładów budżetowych, w związku z powyższym nie będą one korzystały z ww. sieci kanalizacji sanitarnej, zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.
Realizacja projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody oraz przydomowych oczyszczalni ścieków nie będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 roku poz. 710 z późn. zm.) jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Budowa sieci kanalizacji sanitarnej, zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody oraz przydomowych oczyszczalni ścieków będzie służyła jedynie do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej tj. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą .. Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT (obniżenie podatku należnego o podatek naliczony) wynikający z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Gmina . jest jednostką samorządu terytorialnego, która nie wykonuje działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3, pkt 8, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 roku poz. 446 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym sprawy m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie dostawy wody z wodociągów, odbioru ścieków do oczyszczalni ścieków lub wynajmu lokali. Wnioskodawca uważa, iż w przypadku pierwszego i drugiego z zadań podatek od towarów i usług (VAT) Gmina jest w stanie odzyskać, ponieważ z tytułu działalności stacji uzdatniania wody oraz funkcjonowania sieci kanalizacji sanitarnej będzie uzyskiwał przychody.
W związku z powyższym Gmina nie chce zaliczyć dla tych zadań podatku VAT w poczet kosztów kwalifikowanych. W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT i chce go wskazać jako koszt kwalifikowalny. Gminie nie przysługuje - w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Możliwe jest tylko odzyskanie podatku ze zrealizowanych inwestycji zw. z gospodarką wodno-ściekową np.: budowa oczyszczalni ścieków czy wodociągu. Natomiast nierealne jest odzyskanie podatku od towarów i usług z inwestycji polegającej na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-276/14 Gmina przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie.
Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu. W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.
W dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.
Jak wynika z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Według art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r. jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze przedstawione w sprawie okoliczności należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego zadania w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca wydatki, które zostaną poniesione w ramach budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto jak wynika z opisu sprawy - Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody. Przy czym prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej oraz zbiornika wyrównawczego na stacji uzdatniania wody należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków należy stwierdzić, skoro jak wskazał Wnioskodawca wydatki w powyższym zakresie będą związane z czynnościami niepodlegającymi podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo od odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych wydatków.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z budową przydomowych oczyszczalni ścieków należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Z okoliczności sprawy nie wynika, że kanalizacja sanitarna oraz zbiornik wyrównawczy na stacji uzdatniania wody będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności innej niż działalność gospodarcza. W przypadku niewykorzystywania ww. infrastruktury przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej wydana interpretacja w ww. zakresie traci swą aktualność.
Ponadto za element opisu sprawy przyjęto, że przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku wykorzystywania przydomowych oczyszczalni ścieków faktycznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług niniejsza interpretacja w ww. zakresie traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej