Temat interpretacji
Opodatkowania świadczonych usług zarządzania
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 14 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zarządzania - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług zarządzania. Wniosek został uzupełniony pismem z 14 lutego 2017 r. (data wpływu 15 lutego 2017 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 1 lutego 2017 r., znak: 2461-IBPP2.4512.1016.2016.1.MG.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany ww. pismem z 14 lutego 2017 r.):
Wnioskodawca jest członkiem Zarządu Oczyszczalni Ścieków W. S.A. (Wnioskodawca lub Menedżer). Pomiędzy Wnioskodawcą a Oczyszczalnią Ścieków W. S.A. z siedzibą w C. zawarta została umowa o świadczenie usług - kontrakt menedżerski (dalej kontrakt menedżerski lub umowa). Zgodnie z postanowieniami zawartymi w treści umowy, w zakres obowiązków menedżera wchodzi prowadzenie spraw spółki w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych, co obejmuje w szczególności: 1) racjonalne gospodarowanie majątkiem spółki i zapewnienie jego ochrony; 2) podejmowanie czynności sądowych i poza sądowych związanych z prowadzeniem spraw spółki; 3) współdziałanie z pozostałymi organami spółki i wykonywanie ich uchwał dla zarządu na podstawie obowiązujących przepisów prawa lub statutu; 4) współdziałanie z pozostałymi członkami zarządu, w tym z uwzględnieniem wewnętrznego podziału obowiązków; 5) podejmowanie właściwych działań zarządczych w celu wdrażania strategii oraz proponowanie jej zmiany w każdym uzasadnionym przypadku; 6) prowadzenie racjonalnej i zgodnej z przyjętymi założeniami polityki kadrowej; 7) dbanie o terminowość regulowania przysługujących spółce wierzytelności oraz regulowanie zobowiązań spółki. Menedżer zobowiązany jest ponadto do wykonywania obowiązków zgodnie z umową, obowiązującym prawem, statutem oraz uchwałami podjętymi przez organy spółki, jak również innymi Wewnętrznymi regulacjami spółki i jej organów.
Menedżer zobowiązany jest również do wykonywania przedmiotu kontraktu menedżerskiego osobiście w czasie i miejscu wymaganym dla należytego wykonywania umowy.
Menedżer uprawniony jest do wynagrodzenia składającego się z części stałej oraz premii rocznej jako wynagrodzenia zmiennego wynikowego, stanowiącego wynagrodzenie uzupełniające.
W umowie uregulowana została również kwestia odpowiedzialności menedżera za niezachowanie należytej staranności przy wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy. Zgodnie z treścią pkt 8.1 umowy: menedżer ponosi odpowiedzialność wobec spółki lub osób trzecich za szkodę wyrządzoną na skutek niedołożenia należytej staranności przy wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy (odpowiedzialność na zasadach ogólnych). Przy czym odpowiedzialność menedżera nie uchybia zasadom odpowiedzialności menedżera wobec spółki określonych w przepisach kodeksu spółek handlowych i innych właściwych przepisach z tytułu stosunku korporacyjnego spółki.
Należyta staranność menedżera, o której mowa powyżej, podlega ocenie przy uwzględnieniu: (l) profesjonalnego charakteru działalności menedżera; (ii) charakteru i zakresu działalności spółki; (iii) obowiązku zachowania lojalności wobec spółki i jej akcjonariuszy uwzględniającego interes spółki, w tym zasadę jednakowego traktowania akcjonariuszy, zasadę władzy większości i zasadę ochrony praw mniejszości; (iv) zasady business judgment rule dopuszczającej podejmowanie ryzyka uzasadnionego gospodarczo według wzorca rozsądnego menedżera, ukierunkowanego na realizację interesu spółki i strategii; (v) związania menedżera zgodnie z art. 375 k.s.h. przepisami prawa, postanowieniami statutu, uchwałami walnego zgromadzenia, uchwałami rady nadzorczej oraz postanowieniami umowy; (VI) obowiązku menedżera kierowania się zasadą długoterminowej budowy wartości spółki dla jej akcjonariuszy.
Zgodnie z kontraktem menedżerskim spółka zobowiązała się do zapewnienia menedżerowi środków i infrastruktury biurowej, sprzętowej i organizacyjnej wraz z obsługą według standardów i regulacji obowiązujących w spółce, umożliwiającej menedżerowi należyte wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy. Koszty powyższego pokrywa spółka. Koszty te nie stanowią wynagrodzenia menedżera. Niezależnie od powyższego spółka zobowiązana jest pokryć udokumentowane i uzasadnione koszty w związku z wykonywaniem przez menedżera obowiązków wynikających z umowy, takie jak koszty podróży, wyżywienia, noclegów, reprezentacji, udziału w konferencjach w granicach i na zasadach obowiązujących w spółce.
Zgodnie z kontraktem menedżerskim menedżer ma prawo do przerw (urlopu) w wykonywaniu umowy w łącznym wymiarze 26 dni roboczych w każdym roku obrotowym. Kontrakt przewiduje również uprawnienie do przerwy w wykonywaniu umowy spowodowanej chorobą lub niezbędnymi badaniami lekarskimi (w wymiarze do 33 dni wciągu roku kalendarzowego).
Kontrakt przewiduje dodatkowo, że jeżeli w wyniku wykonywania umowy menedżer stworzy utwór, menedżer przenosi na spółkę, w całości autorskie prawa majątkowe do danego utworu, na polach eksploatacji wskazanych w kontrakcie menedżerskim.
Na mocy kontraktu menedżerskiego, w przypadku rozwiązania tego kontraktu, menedżer uprawniony jest także do otrzymania odprawy.
Kontrakty menedżerskie zostały zawarte w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1202) - o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (ustawa kominowa).
Przed wejściem w życie przepisów ustawy kominowej członkowie zarządu spółki pozostawali zatrudnieni przez spółkę na podstawie umów o pracę.
Opis stanu faktycznego został uzupełniony ww. pismem z 14 lutego 2017 r. o następujące informacje:
1) Wnioskodawca nie jest podmiotem wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ocenie Wnioskodawcy zakres oraz sposób wykonywanych przez niego czynności zawodowych nie wyczerpuje ustawowej definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, czy też art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
2) Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
3) Działalność wnioskodawcy w zakresie samodzielności i niezależności względem Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy odpowiada warunkom przewidzianym dla członków zarządu określonych w art. 375 oraz 3751 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z treścią kontraktu Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonywania obowiązków zgodnie z umową, obowiązującym prawem, statutem oraz uchwałami podjętymi przez organy Spółki jak również innymi wewnętrznymi regulacjami Spółki i jej organów. Dodatkowo zgodnie z treścią kontraktu Wnioskodawca jest obowiązany kierować się obowiązkiem realizacji interesu Spółki w sposób zapewniający długoterminową budowę wartości Spółki dla akcjonariuszy. Ponadto zgodnie z kontraktem Wnioskodawca będzie pełnił swoje obowiązki w czasie i miejscu, jakie będą wymagane dla należytego wykonywania Umowy.
Co do zasady to Wnioskodawca ustala zatem harmonogram czynności wymaganych do podjęcia w celu prawidłowej realizacji kontraktu. Jednocześnie, przy wykonywaniu kontraktu Wnioskodawca zobowiązany jest przestrzegać oraz brać pod uwagę ograniczenia wynikające z treści umowy, przepisów prawa, uchwał organów, wewnętrznych regulacji Spółki i jej organów, a także konieczności realizacji interesu spółki zdefiniowanego przez właściciela spółki.
Konsekwentnie w ocenie Wnioskodawcy w zaistniałym stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności uzasadniające przekonanie o tym, iż Wnioskodawca będzie działał jak profesjonalny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.
4) Wnioskodawca świadcząc usługi w ramach umowy będzie wyrażać oświadczenia woli w imieniu i na rzecz Spółki, zgodnie z obowiązującymi w Spółce zasadami reprezentacji, gdzie przyjęto, że do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu, a razie ustanowienia prokury również współdziałanie jednego członka zarządu z prokurentem.
5) Wnioskodawca nie posiada akcji Spółki. Wnioskodawca pełni natomiast funkcję Członka Zarządu Spółki ze względu na posiadane kwalifikacje i wiedzę specjalistyczną.
6) Wynagrodzenie Wnioskodawcy składa się z dwóch elementów, które dzielą się na wynagrodzenie stałe oraz premię roczną jako wynagrodzenie zmienne wynikowe, stanowiące wynagrodzenie uzupełniające. Jedynie premia roczna jest tym elementem wynagrodzenia, na które Wnioskodawca może mieć wpływ albowiem jest ona należna w związku z realizacją zakładanych celów zarządczych.
7) Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest uzależnione od osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych celów Spółki, jedynie w zakresie premii rocznej. Zgodnie z zasadami przyjętymi w Umowie 100% premii rocznej stanowi maksymalnie 50% wynagrodzenia stałego należnego za dany rok obrotowy, którego dotyczy realizacja określonych celów zarządczych. Faktyczna wysokość premii rocznej za dany rok obrotowy uzależniona jest od stopnia realizacji wyznaczonych celów zarządczych.
8) Wnioskodawca, w opisie stanu faktycznego wniosku wskazał obowiązujące go zasady odpowiedzialności wobec Spółki lub osób trzecich za szkodę wyrządzoną na skutek niedołożenia należytej staranności przy wykonywaniu obowiązków wynikających z Umowy. Zgodnie z postanowieniami Umowy odpowiedzialność tę ponosi Wnioskodawca, jednakże odpowiedzialność ta nie uchybia zasadom odpowiedzialności członków zarządu wobec Spółki określonych w przepisach Kodeksu spółek handlowych i innych właściwych przepisach z tytułu stosunku korporacyjnego spółki. Zatem w ocenie Wnioskodawcy przyjąć należy, iż ryzyko gospodarcze za czynności wykonywane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej umowy ponosi Spółka.
Poniżej zamieszczono wyciąg z treści kontraktu menedżerskiego dotyczący postanowień regulujących odpowiedzialność Wnioskodawcy oraz Spółki:
8.1. Menedżer ponosi odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich za szkodę wyrządzonej na skutek niedołożenia należytej staranności przy wykonywaniu obowiązków wynikających z Umowy (odpowiedzialność na zasadach ogólnych). Odpowiedzialność, o której mowa w zdaniu poprzedzającym nie uchybia zasadom odpowiedzialności Menedżera wobec Spółki określonych w przepisach Kodeksu spółek handlowych i innych właściwych przepisach z tytułu stosunku korporacyjnego spółki.
8.2. Należyta staranność Menedżera, o której mowa w pkt (...) powyżej, podlega ocenie przy uwzględnieniu: (i) profesjonalnego charakteru działalności Menedżera: (ii) charakteru i zakresu działalności Spółki; (iii) obowiązku zachowania lojalności wobec Spółki i jej akcjonariuszy uwzględniającego Interes Spółki, w tym zasadę jednakowego traktowania akcjonariuszy, zasadę władzy większości i zasadę ochrony praw mniejszości: (iv) zasady business judgment rule dopuszczającej podejmowanie ryzyka uzasadnionego gospodarczo według wzorca rozsądnego menedżera, ukierunkowanego na realizację Interesu Spółki i Strategii; (v) związania Menedżera zgodnie z art. 375 k.s.h. przepisami prawa, postanowieniami Statutu, uchwałami Walnego Zgromadzenia, uchwałami Rady Nadzorczej oraz postanowieniami Umowy: (vi) obowiązku Menedżera kierowania się zasadą długoterminowej budowy wartości Spółki dla jej akcjonariuszy.
9) Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania łącząca Wnioskodawcę ze Spółką nie zobowiązuje Wnioskodawcy do zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec osób trzecich. Jednakże z uwagi na praktykę Spółki, Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady Nadzorczej Spółki jest objęty ochroną ubezpieczeniową od odpowiedzialności z tytułu pełnionej funkcji (w szczególności odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna). Należy przy tym zaznaczyć, że polisa ta nie została zawarta specyficznie dla członków zarządu. Na mocy polisy ochroną ubezpieczeniową objęci są także członkowie Rady Nadzorczej, prokurenci, a także wybrani pracownicy spółki (główna księgowa, czy też pracownik odpowiedzialny za księgi).
Poniżej przedstawiam podstawowe parametry wynikające z umowy ubezpieczenia:
- okres ubezpieczenia - od 2 marca 2016 r. do 1 marca 2017 r.,
- limit sumy ubezpieczenia - 5.000.000.00 PLN,
- pod-limit odpowiedzialności osoby ubezpieczonej za zobowiązania publicznoprawne Spółki - 5 000.000.00 PLN.
Należy przy tym zaznaczyć, iż przedstawione wyżej informacje wynikające z polisy ubezpieczeniowej stanowią jej podstawowe parametry. Sama treść polisy jest natomiast bardzo rozbudowana oraz zawiera szereg postanowień szczególnych, także dotyczących wskazanych powyżej parametrów podstawowych oraz zakresu ubezpieczenia. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba Wnioskodawca jest gotów przestawić Organowi dalsze informacje dotyczące polisy, przy czym w takim wypadku, z uwagi na obszerność polisy, Wnioskodawca wnosi o doprecyzowanie zakresu informacji oczekiwanych przez Organ. Niemniej jednak w ocenie Wnioskodawcy są to informacje wystarczające do udzielenia odpowiedzi na pytania postawione we Wniosku.
11) W związku z wykonywaniem czynności wynikających z Umowy Wnioskodawca występuje jako reprezentant Spółki w stosunkach do innych podmiotów zgodnie z art. 368 § 1 k.s.h. Wnioskodawca reprezentuje Spółkę na zasadach reprezentacji szczegółowo opisanych w pkt 4 niniejszego pisma, tj. w taki sposób, iż do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu, a razie ustanowienia prokury również współdziałanie jednego członka zarządu z prokurentem.
Poniżej zamieszczono wyciąg z treści kontraktu menedżerskiego dotyczący postanowień regulujących zakres kluczowych obowiązków Wnioskodawca:
3.1. W czasie trwania Umowy Menedżer zobowiązuje się do prowadzenia spraw Spółki w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych, co obejmuje w szczególności:
3.1.1. racjonalne gospodarowanie majątkiem Spółki i zapewnienie jego ochrony;
3.1.2. podejmowanie czynności sądowych i pozasądowych związanych z prowadzeniem spraw Spółki;
3.1.3. współdziałanie z pozostałymi organami Spółki i wykonywanie ich uchwał, wiążących dla Zarządu na podstawie obowiązujących przepisów prawa lub Statutu;
3.1.4. współdziałanie z pozostałymi członkami Zarządu w tym z uwzględnieniem wewnętrznego podziału obowiązków;
3.1.5. podejmowanie właściwych działań zarządczych w celu wdrażania Strategii oraz proponowanie jej zmiany w każdym uzasadnionym przypadku;
3.1.6. prowadzenie racjonalnej i zgodnej z przyjętymi założeniami polityki kadrowej;
3.1.7. dbanie o terminowość regulowania przysługujących Spółce wierzytelności oraz regulowanie zobowiązań Spółki.
12) Zasady odpowiedzialności Wnioskodawcy oraz Spółki zostały uregulowane w Umowie w sposób opisany w pkt 8 niniejszego pisma. Co do zasady odpowiedzialność tę ponosi Wnioskodawca. Umowa nie określa szczegółowego zakresu odpowiedzialności Spółki. Postanowienia Umowy w tym zakresie odsyłają jedynie do ogólnych zasad odpowiedzialności wynikających z przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz innych właściwych przepisów z tytułu stosunku korporacyjnego Spółki. Jak wynika zatem z treści kontraktu (zob. pkt 8 powyżej) Wnioskodawca nie przyjmuje na siebie żadnej innej odpowiedzialności niż ta, która ciąży na nim na mocy powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że osiąga przychody na podstawie kontraktu menedżerskiego w rozumieniu art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:
Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych kontraktów menedżerskich, na warunkach opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku, stanowią działalność, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa VAT), a tym samym czy Wnioskodawca jest z tego tytułu podatnikiem VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie z 14 lutego 2017 r.):
W ocenie wnioskodawcy działalność wykonywana na podstawie kontraktów menedżerskich nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem z tytułu wykonywania czynności opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT.
Zasady ogólne
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami VAT są m.in. osoby fizyczne samodzielnie wykonujące działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności. W świetle powyższego przepisu dla kwalifikacji danego podmiotu jako podatnika VAT należy przede wszystkim ustalić, czy działalność wykonywana przez dany podmiot jest działalnością wykonywaną w sposób samodzielny.
Samodzielność działalności a art. 15 ust. 3 ustawy VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa PIT), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
W świetle powyższego przepisu za działalność samodzielną nie uznaje się zatem działalności, co do której spełnione zostają następujące przesłanki:
- Przychody z tej działalności zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy PIT,
- Dany podmiot związany jest ze zlecającym te czynności (tu: spółką) prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny
- Stosunek ten określa warunki wykonywania działalności, wynagrodzenie oraz odpowiedzialność zlecającego te czynności wobec osób trzecich.
Ad. 1
Przychody menedżera osiągane na podstawie kontraktu menedżerskiego są przychodami z działalności osobistej, o których mowa w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT.
Ad. 2
W świetle art. 56 oraz art. 353 par. 1 kodeksu cywilnego kontrakt menedżerski jest źródłem powstania wiążącego stosunku prawnego. Kontrakt wywołuje skutki prawne zarówno w stosunku do spółki jak i do menedżera. Co więcej, należy pamiętać, że niejako podstawą do zawarcia kontraktu menedżerskiego jest przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy kominowej. Przepis ten wskazuje bowiem, że z członkiem organu zarządzającego spółka zawiera umowę o świadczenie usług zarządzania na czas pełnienia funkcji. Konsekwentnie nie ulega również wątpliwości, że kontrakt menedżerski tworzy więzy prawne między członkiem zarządu a spółką (podmiotem zlecającym czynności).
Ad. 3
Stosunek prawny zawarty między członkiem zarządu a Spółką (kontrakt menedżerski) reguluje w sposób szczegółowy:
(I) Warunki wykonywania działalności
Kontrakt menedżerski w sposób wyczerpujący reguluje warunki wykonywania działalności przez członka zarządu. Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku, kontrakt menedżerski zawiera bowiem postanowienia dotyczące między innymi: szczegółowego zakresu obowiązków menedżera wobec spółki, sposobu wykonywania obowiązków przez menedżera (obowiązek działania zgodnie z umową, statutem spółki oraz przepisami prawa), obowiązku wykonywania działalności osobiście, zasad zapewnienia menedżerowi infrastruktury niezbędnej do wykonania umowy. W świetle powyższego należy dojść do wniosku, że kontrakt zawiera postanowienia regulujące warunki wykonywania działalności.
II. Wynagrodzenie
Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym, kontrakt menedżerski zawiera również postanowienia regulujące wynagrodzenie należne członkowi zarządu. Wynagrodzenie to składa się z części stałej oraz premii rocznej (elementu wynagrodzenia zmiennego wynikowego, stanowiącego wynagrodzenie uzupełniające). Zakres wynagrodzenia należnego menedżerowi uregulowany został zgodnie z zasadami kształtowania wynagrodzeń członków zarządów, przewidzianymi w ustawie kominowej.
III. Odpowiedzialność zlecającego te czynności (Spółki) wobec osób trzecich (tu: Spółki)
Treść stosunku prawnego w zakresie odpowiedzialności zlecającego wobec osób trzecich regulowana jest przede wszystkim w przepisach kodeksu cywilnego oraz kodeksu spółek handlowych. Zgodnie z art. 56 oraz art. 353(1) k.c. ustawowe zasady odpowiedzialności zlecającego (tj. Zasady odpowiedzialności spółki) stanowią element stosunku prawnego, jaki na mocy kontraktu menedżerskiego powstał między spółką a członkiem zarządu.
Zgodnie z art. 483 § 1 k.s.h. członek zarządu ponosi odpowiedzialność wobec spółki za działania lub zaniechania sprzeczne z prawem lub postanowieniami statutu spółki. Odpowiedzialność ta ma charakter odszkodowawczej odpowiedzialności kontraktowej, tj. oparta jest ona na istniejącej między spółką, a członkiem zarządu więzi zobowiązaniowej, której naruszenie skutkuje odpowiedzialnością odszkodowawczą. Odpowiedzialność ta ponoszona jest przez członka zarządu wyłącznie wobec spółki. Jak wynika z art. 1 w zw. z art. 38 k.c. nawet jeśli następstwem wadliwego działania lub zaniechania członka zarządu będzie szkoda wyrządzona przez spółkę osobie trzeciej, roszczenia te osoba ta skieruje wobec spółki a nie wobec członka jej organu. Spółka odpowiada za działania i zaniechania swoich ustawowych organów - zarządu jak za swoje własne, zaś odpowiedzialność ta nie obciąża członków organów spółki, w tym także członków zarządu w ich relacji do osób trzecich. Wyjątkowo członek zarządu może ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich, jeżeli jego działania wyrządzoną osobom trzecim szkodę niejako poza jego stosunkiem ze spółką) - podstawą w tym przypadku jest art. 490 k.s.h. Wskazane powyżej zasady stanowią tak zwane zasady ogólne odpowiedzialności, obowiązujące domyślnie z mocy przepisów prawa, które co do zasady nie mogą być modyfikowane przez strony.
Wynikające z przepisów k.s.h. oraz k.c. zasady odpowiedzialności powtórzone zostały w treści kontraktu menedżerskiego, wskazane w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku. Kontrakt ten wskazuje bowiem, że członkowie zarządu odpowiadają na zasadach ogólnych wobec spółki (tj. na mocy art. 483 § 1 k.s.h.) oraz wobec osób trzecich (w przypadku, o którym mowa w art. 490 k.s.h). Na marginesie należy dodać, że odpowiedzialność członków zarządu wobec osób trzecich wynika z treści przepisu art. 490 k.s.h., który to przepis ma charakter bezwzględnie obowiązujący, a zatem treść tego przepisu nie może zostać wyłączona przez strony w ramach kontraktu menedżerskiego.
Powyższe stanowisko znalazło również potwierdzenie w uzasadnieniu do orzeczenia wojewódzkiego sądu administracyjnego z dnia 22.5.2013 r. I SA/Łd 375/13.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w niniejszym stanie faktycznym działalność prowadzona przez menedżerów spełnia wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Konsekwentnie działalność ta nie może zostać uznana za działalność wykonywaną samodzielnie, a zatem w świetle art. 15 ust. 1 ustawy VAT menedżer nie może zostać uznany za podatnika VAT.
Wykładnia w zgodzie z prawem unijnym
Niezależnie od powyższego należy również zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych dominuje stanowisko, zgodnie z którym przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT jest przepisem, który został w sposób nieprawidłowo implementowany do polskiego porządku prawnego (por. wyrok WSA w Łodzi z dnia 22.5.2013 r. I SA/Łd 375/13, wyrok NSA z dnia 23.8.2012 r., I FSK 1645/11). Nieprawidłowość ta wynika z faktu, że przepis ten zawiera odesłanie do treści przepisów ustawy pit w sytuacji, gdy definicja podatnika VAT powinna być rozumiana w sposób jednolity we wszystkich państwach członkowskich. Oznacza to, że definicja podatnika VAT nie może być konstruowana na gruncie prawa polskiego w oparciu o odesłania do ustaw podatkowych mających charakter wewnętrzny.
Wykładnia przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT zgodnie z prawem unijnym prowadzi natomiast do wniosku, że za samodzielną działalność nie będzie mogła zostać uznana działalność, która jest stosunkiem pracy lub stosunkiem do niego bardzo zbliżonym, w szczególności jeżeli wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością (por. Uchwała NSA z dnia 12 stycznia 2009 r. sygn. akt I FSP 3/08; wyrok WSA w Olsztynie z 5 listopada 2015r., I SA/Ol 618/15; wyrok WSA w Warszawie z 23 stycznia 2015r., III SA/Wa 3481/14).
W kontekście braku możliwości kwalifikacji jako podatnika VAT podmiotu wykonującego działalności na podstawie stosunku zbliżonego do stosunku pracy podkreślenia wymagają okoliczności oraz przyczyny, dla których zawarte zostały kontrakty menedżerskie. Przed zawarciem kontraktów menedżerskich członkowie zarządu byli zatrudnieni przez spółkę na podstawie umów o pracę. Konieczność zamiany stosunków pracy na kontrakty menedżerskie była natomiast podyktowana wymogami nowej ustawy kominowej, a w szczególności art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Nowe umowy o świadczenie usług w postaci kontraktów menedżerskich w znacznym stopniu swoją treścią, w szczególności zakresem obowiązków oraz formą wynagrodzenia odpowiadają poprzednio obowiązującym umowom o pracę. Wnioskować zatem należy, iż stosunek prawny łączący strony tych umów nie uległ istotnej zmianie. Analiza treści kontraktu menedżerskiego prowadzi do ustalenia, iż kontrakt ten ma cechy charakterystyczne dla stosunku pracy, nie zaś umowy cywilno-prawnej, w której zachodziłaby odrębność stosunku organizacyjno-prawnego członka zarządu spółki i stosunku wynikającego z zawartego kontraktu. Potwierdza to chociażby fakt, że przeważająca większość postanowień kontraktu menedżerskiego, to elementy charakterystyczne dla umów o pracę. Przykładowo:
Postanowienia regulujące prawo do urlopów wypoczynkowych oraz urlopów chorobowych (w wymiarze analogicznym do wymiaru przysługującego pracownikowi),
Obowiązek wykonywania czynności osobiście,
Spółka zapewniła menedżerowi stosowną infrastrukturę biurową, wynagrodzenie oraz niezbędne środki komunikacji, środki transportu i inne narzędzia niezbędne do realizacji umowy,
Całość ryzyka ekonomicznego związanego z wykonywaniem umowy leży po stronie spółki,
Co do zasady to spółka ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania menedżera w ramach granic zakreślonych dla działalności członka organu spółki.
Nadto, w orzecznictwie odniesiono się także bezpośrednio do sytuacji prawno-podatkowej menedżerów będących zarazem członkami zarządu. Zaakcentowane zostało wówczas, iż: sytuację prawną menadżera-członka zarządu na gruncie VAT należy traktować odmiennie niż sytuację prawną menadżera niebędącego członkiem zarządu. Podkreślić należy, że członek zarządu funkcjonuje w ramach organizacji spółki i zdaniem sądu jego działalności nie można przypisać spełnienia warunku samodzielności, który stanowi immamentną cechę działalności gospodarczej w rozumieniu VAT. (zob. Wyrok WSA w Łodzi z 22 maja 2013 r., I SA/Łd 375/13).
Powyższe stanowi potwierdzenie konkluzji, zgodnie z którą czynności realizowane przez menedżera na podstawie kontraktu menedżerskiego nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym menedżer nie może zostać uznany za podatnika VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja świadczenia usług ma zatem charakter uzupełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktuje się jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.
W oparciu o art. 15 ust. 3 ww. ustawy o VAT za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.),
- (uchylony);
- z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Na podstawie art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
1. (uchylony)
2. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
3. przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
4. przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
5. przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
6. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7. przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu za-rządcy albo administratora jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej
- z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Z powyższych przepisów wynika, że dla
uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie
stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym
pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne
jest spełnienie wszystkich elementów wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt
3 ustawy o VAT. Oznacza to, że przychody z tytułu wykonywanych
czynności nie tylko winny być wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o
podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz także spełnione muszą
zostać pozostałe kryteria przedmiotowe określające m.in. czy działanie
usługodawcy odbywa się na warunkach ryzyka gospodarczego, a tym samym
kto ponosi odpowiedzialność za wykonane usługi.
Nie stanowią
bowiem samodzielnej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15
ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko i wyłącznie te
czynności, gdy pomiędzy zlecającym ich wykonanie i wykonującym zlecone
czynności istnieją więzy tworzące stosunek prawny w zakresie warunków
wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Odnośnie
dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, że każdy w zasadzie
stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem
zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność
wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania
danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku
cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za
wykonanie zlecanych czynności.
Należy przy tym zauważyć, że
sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, odnoszące się do
odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w
stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez
zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku
ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy
na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter
działalności zleceniobiorcy.
Tak rozumiana odpowiedzialność za
wykonanie czynności określa, kto ponosi ryzyko prowadzonej
działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery
samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego
podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób
trzecich.
Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o
podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy
tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne ze stosunkiem pracy, nie
ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi
czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność
działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a
zleceniobiorcą co do warunków wykonywania zleconych czynności,
wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności
wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności
z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Przedmiotowe zagadnienie było również przedmiotem rozważań
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (orzeczenia w sprawie
C-202/90 Ayuntamiento de Sevilla przeciwko Recaudadores de Tributos de
las Zonas primera y segunda, C-235/85 Komisja Wspólnot Europejskich
przeciwko Królestwu Niderlandów). TSUE w ww. orzeczeniach wskazał, że
za samodzielną nie będzie mogła być uznana działalność gospodarcza,
która wykonywana jest przy wykorzystaniu infrastruktury i organizacji
wewnętrznej podmiotu, na rzecz którego jest prowadzona, nie powoduje
żadnego ryzyka ekonomicznego po stronie usługodawcy, a nadto nie
powoduje odpowiedzialności usługodawcy wobec osób trzecich za szkody
wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Zatem wyłączone z
opodatkowania VAT są stosunki, które pod względem warunków wykonywania
czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego tożsame są
ze stosunkiem pracy.
Z opisu sprawy wynika, że
Wnioskodawca nie jest podmiotem wpisanym do Centralnej Ewidencji i
Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca nie jest
zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest
członkiem Zarządu Spółki S.A. Pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką S.A.
zawarta została umowa o świadczenie usług - kontrakt menedżerski.
Zgodnie z postanowieniami umowy, w zakres obowiązków menedżera wchodzi
prowadzenie spraw spółki w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych, co
obejmuje w szczególności: 1) racjonalne gospodarowanie majątkiem spółki
i zapewnienie jego ochrony; 2) podejmowanie czynności sądowych i poza
sądowych związanych z prowadzeniem spraw spółki; 3) współdziałanie z
pozostałymi organami spółki i wykonywanie ich uchwał dla zarządu na
podstawie obowiązujących przepisów prawa lub statutu; 4) współdziałanie
z pozostałymi członkami zarządu, w tym z uwzględnieniem wewnętrznego
podziału obowiązków; 5) podejmowanie właściwych działań zarządczych w
celu wdrażania strategii oraz proponowanie jej zmiany w każdym
uzasadnionym przypadku; 6) prowadzenie racjonalnej i zgodnej z
przyjętymi założeniami polityki kadrowej; 7) dbanie o terminowość
regulowania przysługujących spółce wierzytelności oraz regulowanie
zobowiązań spółki. Wnioskodawca nie posiada akcji Spółki. Wnioskodawca
pełni funkcję Członka Zarządu Spółki ze względu na posiadane
kwalifikacje i wiedzę specjalistyczną.
Menedżer zobowiązany jest do
wykonywania obowiązków zgodnie z umową, obowiązującym prawem, statutem
oraz uchwałami podjętymi przez organy spółki, jak również innymi
Wewnętrznymi regulacjami spółki i jej organów. Menedżer zobowiązany
jest do wykonywania przedmiotu kontraktu menedżerskiego osobiście w
czasie i miejscu wymaganym dla należytego wykonywania umowy.
Działalność Wnioskodawcy w zakresie samodzielności i niezależności
względem Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy odpowiada
warunkom przewidzianym dla członków zarządu określonych w art. 375 oraz
3751 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.
Dodatkowo, Wnioskodawca jest obowiązany kierować się obowiązkiem
realizacji interesu Spółki w sposób zapewniający długoterminową budowę
wartości Spółki dla akcjonariuszy. Wnioskodawca będzie pełnił swoje
obowiązki w czasie i miejscu, jakie będą wymagane dla należytego
wykonywania Umowy. Wnioskodawca ustala harmonogram czynności wymaganych
do podjęcia w celu prawidłowej realizacji kontraktu. Jednocześnie, przy
wykonywaniu kontraktu Wnioskodawca zobowiązany jest przestrzegać oraz
brać pod uwagę ograniczenia wynikające z treści umowy, przepisów prawa,
uchwał organów, wewnętrznych regulacji Spółki i jej organów, a także
konieczności realizacji interesu spółki zdefiniowanego przez
właściciela spółki.
Zgodnie z kontraktem menedżerskim menedżer ma
prawo do przerw (urlopu) w wykonywaniu umowy w łącznym wymiarze 26 dni
roboczych w każdym roku obrotowym. Kontrakt przewiduje również
uprawnienie do przerwy w wykonywaniu umowy spowodowanej chorobą lub
niezbędnymi badaniami lekarskimi (w wymiarze do 33 dni wciągu roku
kalendarzowego).
Kontrakt przewiduje dodatkowo, że jeżeli w wyniku
wykonywania umowy menedżer stworzy utwór, menedżer przenosi na spółkę,
w całości autorskie prawa majątkowe do danego utworu, na polach
eksploatacji wskazanych w kontrakcie menedżerskim.
Na mocy
kontraktu menedżerskiego, w przypadku rozwiązania tego kontraktu,
menedżer uprawniony jest także do otrzymania odprawy.
Menedżer
uprawniony jest do wynagrodzenia składającego się z części stałej oraz
premii rocznej jako wynagrodzenia zmiennego wynikowego, stanowiącego
wynagrodzenie uzupełniające. Premia roczna jest tym elementem
wynagrodzenia, na które Wnioskodawca może mieć wpływ albowiem jest ona
należna w związku z realizacją zakładanych celów zarządczych.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest uzależnione od osiągnięcia przez
Wnioskodawcę określonych celów Spółki, jedynie w zakresie premii
rocznej. Zgodnie z zasadami przyjętymi w Umowie 100% premii rocznej
stanowi maksymalnie 50% wynagrodzenia stałego należnego za dany rok
obrotowy, którego dotyczy realizacja określonych celów zarządczych.
Faktyczna wysokość premii rocznej za dany rok obrotowy uzależniona jest
od stopnia realizacji wyznaczonych celów zarządczych. Wnioskodawca
osiąga przychody na podstawie kontraktu menedżerskiego w rozumieniu
art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z
kontraktem menedżerskim spółka zobowiązała się do zapewnienia
menedżerowi środków i infrastruktury biurowej, sprzętowej i
organizacyjnej wraz z obsługą według standardów i regulacji
obowiązujących w spółce, umożliwiającej menedżerowi należyte
wykonywanie zobowiązań wynikających z umowy. Koszty powyższego pokrywa
spółka. Koszty te nie stanowią wynagrodzenia menedżera. Niezależnie od
powyższego spółka zobowiązana jest pokryć udokumentowane i uzasadnione
koszty w związku z wykonywaniem przez menedżera obowiązków wynikających
z umowy, takie jak koszty podróży, wyżywienia, noclegów, reprezentacji,
udziału w konferencjach w granicach i na zasadach obowiązujących w
spółce.
W umowie uregulowana została również kwestia
odpowiedzialności menedżera za niezachowanie należytej staranności przy
wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy. Zgodnie z treścią pkt 8.1
umowy: menedżer ponosi odpowiedzialność wobec spółki lub osób trzecich
za szkodę wyrządzoną na skutek niedołożenia należytej staranności przy
wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy (odpowiedzialność na
zasadach ogólnych). Przy czym odpowiedzialność menedżera nie uchybia
zasadom odpowiedzialności menedżera wobec spółki określonych w
przepisach kodeksu spółek handlowych i innych właściwych przepisach z
tytułu stosunku korporacyjnego spółki. Umowa nie określa szczegółowo
zakresu odpowiedzialności Spółki. Postanowienia Umowy w tym zakresie
odsyłają jedynie do ogólnych zasad odpowiedzialności wynikających z
przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz innych właściwych przepisów z
tytułu stosunku korporacyjnego Spółki. Jak wynika z treści kontraktu
Wnioskodawca nie przyjmuje na siebie żadnej innej odpowiedzialności niż
ta, która ciąży na nim na mocy powszechnie obowiązujących przepisów
prawa.
W ocenie Wnioskodawcy, ryzyko gospodarcze za czynności
wykonywane przez Wnioskodawcę z tytułu zawartej umowy ponosi
Spółka.
Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania łącząca
Wnioskodawcę ze Spółką nie zobowiązuje Wnioskodawcy do zawarcia umowy
ubezpieczenia od odpowiedzialności wobec osób trzecich. Jednakże z
uwagi na praktykę Spółki, Wnioskodawca na podstawie uchwały Rady
Nadzorczej Spółki jest objęty ochroną ubezpieczeniową od
odpowiedzialności z tytułu pełnionej funkcji (w szczególności
odpowiedzialność cywilna, karna, administracyjna). Należy przy tym
zaznaczyć, że polisa ta nie została zawarta specyficznie dla członków
zarządu. Na mocy polisy ochroną ubezpieczeniową objęci są także
członkowie Rady Nadzorczej, prokurenci, a także wybrani pracownicy
spółki (główna księgowa, czy też pracownik odpowiedzialny za
księgi).
Wnioskodawca świadcząc usługi w ramach umowy będzie
wyrażać oświadczenia woli w imieniu i na rzecz Spółki, zgodnie z
obowiązującymi w Spółce zasadami reprezentacji, gdzie przyjęto, że do
składania oświadczeń i podpisywania w imieniu spółki wymagane jest
współdziałanie dwóch członków zarządu, a razie ustanowienia prokury
również współdziałanie jednego członka zarządu z prokurentem. W związku
z wykonywaniem czynności wynikających z Umowy Wnioskodawca występuje
jako reprezentant Spółki w stosunkach do innych podmiotów zgodnie z
art. 368 § 1 k.s.h. Wnioskodawca reprezentuje Spółkę w taki sposób, iż
do składania oświadczeń i podpisywania w imieniu spółki wymagane jest
współdziałanie dwóch członków zarządu, a razie ustanowienia prokury
również współdziałanie jednego członka zarządu z prokurentem.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis sprawy należy
stwierdzić, że stosunek prawny łączący Wnioskodawcę ze Spółką nie
spełnia przesłanek, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o
podatku od towarów i usług. Spełniona została co prawda pierwsza z
przesłanek, o której mowa w tym przepisie, tj. przychody z tytułu
świadczonych usług zarządzania mieszczą się w katalogu przychodów
wskazanych w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, jednakże nie nastąpiło spełnienie przesłanek pozostałych.
Z całokształtu przedstawionych informacji dotyczących
zawartego kontraktu menedżerskiego jednoznacznie bowiem wynika, że
charakter relacji łączącej Wnioskodawcę ze Spółką, nie tworzy stosunku
prawnego takiego jak między pracodawcą a pracownikiem. Należy bowiem
wskazać, iż zgodnie z umową, Wnioskodawca zobowiązany jest do
wykonywania przedmiotu kontraktu menedżerskiego osobiście w czasie i
miejscu wymaganym dla należytego wykonywania umowy. Działalność
Wnioskodawcy w zakresie samodzielności i niezależności względem Rady
Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy odpowiada warunkom
przewidzianym dla członków zarządu określonych w art. 375 oraz 3751
ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. To
Wnioskodawca ustala harmonogram czynności wymaganych do podjęcia w celu
prawidłowej realizacji kontraktu. Z powyższego wynika, że Wnioskodawca
w związku z realizacją kontraktu menedżerskiego może swobodnie ustalać
plan realizacji czynności. Również miejsce i czas ich wykonania nie
jest z góry narzucone przez zleceniodawcę. Zatem, wbrew twierdzeniu
Wnioskodawcy, niewątpliwie dysponuje on niezależnością i
samodzielnością w działaniu pozwalającą na uznanie, że działa jako
profesjonalny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec
Spółki lub osób trzecich za szkodę wyrządzoną na skutek niedołożenia
należytej staranności przy wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy.
Odpowiedzialność ta nie uchybia zasadom odpowiedzialności wobec Spółki,
określonych w przepisach Kodeksu Spółek Handlowych i innych właściwych
przepisach z tytułu stosunku korporacyjnego Spółki.
Przypomnieć
należy, że sformułowanie powołanego art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o
podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności, należy
rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy, w stosunku do osób
trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach
wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania
czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę
zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności
zleceniobiorcy. Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie
czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym
samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona
podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie
odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.
O
wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług można zatem
mówić w przypadku, gdy zleceniobiorcę będą łączyć ze zleceniodawcą
więzi analogiczne jak w przypadku stosunku pracy, jako że nie będzie on
ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności,
będących przedmiotem wskazanych umów, a odpowiedzialność za te
czynności w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił
zlecający. Oznacza to, że z treści zawartej umowy wynikać powinno
zobowiązanie, które w swej istocie nakłada na zlecającego
odpowiedzialność, zamiast na zleceniobiorcę, podobnie jak ma to miejsce
w przypadku stosunku pracy. Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca
ponosi odpowiedzialność wobec Spółki lub osób trzecich za szkodę
wyrządzoną na skutek niedołożenia należytej staranności przy
wykonywaniu obowiązków wynikających z umowy (odpowiedzialność na
zasadach ogólnych), a zatem Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za
wykonywane przez siebie usługi również względem innych podmiotów niż
sama Spółka.
Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę
wynika, że Umowa nie określa szczegółowego zakresu odpowiedzialności
Spółki. Zatem stwierdzić należy, że za ewentualne szkody powstałe na
skutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków
Zarządzającego, odpowiedzialność wobec Spółki oraz wobec osób trzecich
ponosi Wnioskodawca, co z kolei w sposób oczywisty wiąże się także z
ryzykiem gospodarczym ponoszonym przez Wnioskodawcę.
W
rezultacie, odpowiedzialność Wnioskodawcy została ukształtowana w
sposób odmienny niż odpowiedzialność pracownika za szkody wyrządzone w
ramach wykonywania obowiązków pracowniczych. Zatem warunek
odpowiedzialności za wykonanie czynności w ramach umowy o świadczenie
usług w zakresie zarządzania, który m.in. decyduje o uznaniu czynności
za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w
art. 15 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług,
jest spełniony.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ponosi
odpowiedzialność za wykonywane przez siebie usługi również względem
innych podmiotów aniżeli sama Spółka oraz ponosi w związku z tym ryzyko
gospodarcze, ekonomiczne.
Ryzyko ekonomiczne znajduje
również odzwierciedlenie w konstrukcji wynagrodzenia, jakie
przewidziano w umowie o świadczenie usług kontrakt menedżerski. Jak
bowiem wskazano, Wnioskodawcy na podstawie umowy przysługuje
wynagrodzenie składające się z części stałej oraz premii rocznej, jako
wynagrodzenia zmiennego wynikowego, stanowiącego wynagrodzenie
uzupełniające. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest uzależnione od
osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonych celów Spółki, jedynie w
zakresie premii rocznej. Zgodnie z zasadami przyjętymi w Umowie 100%
premii rocznej stanowi maksymalnie 50% wynagrodzenia stałego należnego
za dany rok obrotowy, którego dotyczy realizacja określonych celów
zarządczych. Faktyczna wysokość premii rocznej za dany rok obrotowy
uzależniona jest od stopnia realizacji wyznaczonych celów zarządczych.
Premia roczna jest tym elementem wynagrodzenia, na które Wnioskodawca
może mieć wpływ albowiem jest ona należna w związku z realizacją
zakładanych celów zarządczych. Zatem Wnioskodawca ma wpływ na wysokość
wynagrodzenia za świadczone usługi zarządzania, gdyż jak wskazano
dodatkowe wynagrodzenie (premia roczna) jest uzależnione od osiągnięcia
przez Wnioskodawcę określonych celów zarządczych (a zatem wyników jego
działań realizowanych w ramach umowy).
Wobec powyższego
należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje
samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od
towarów i usług, bowiem nie wystąpiły wszystkie przesłanki wynikające z
art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, co oznacza, że nie zostały spełnione
kryteria wyłączające świadczenie usług, w ramach umowy (kontraktu
menedżerskiego), z czynności podlegających tej ustawie. Zatem
Wnioskodawca z tytułu zawartej umowy (kontraktu menedżerskiego) jest
podatnikiem podatku od towarów i usług.
W konsekwencji,
stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Interpretacja
dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez
Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia
zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy
podkreślić, że ciężar wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu
faktycznego albo zdarzenia przyszłego spoczywa na składającym wniosek o
wydanie interpretacji indywidualnej. Organ podatkowy nie może w tym
względzie zastępować Wnioskodawcy nie jest on bowiem uprawniony ani do
zakreślania granic stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), ani do
ustalania we własnym zakresie, czy podany przez Wnioskodawcę stan
faktyczny odpowiada stanowi rzeczywistemu. Organ wydający interpretację
bazuje zatem wyłącznie na tym, co poda Wnioskodawca. Tym samym to
Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za przedstawiony przez
siebie stan faktyczny i ewentualne negatywne konsekwencje
przedstawienia opisu w sposób niezgodny z rzeczywistością. Jednocześnie
zaznacza się, że ochronę daje wyłącznie interpretacja wydana do stanu
faktycznego tożsamego ze stanem rzeczywistym.
Zatem zmiana
któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana
stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją
ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej
interpretacji.
Tut. Organ informuje, że wydana
interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku
(zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte
pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
rozpatrzone w wydanej interpretacji.
Ponadto tut. Organ
informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa,
przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z
zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje
się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we
wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5
ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach
transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w
przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści
podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą
te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia
skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu
jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w
terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie,
zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację
przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię
zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być
oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania,
dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do
zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest
związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę
wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są
przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba
Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji
Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300
Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach