Temat interpretacji
Stawka podatku dla usług dodatkowych do usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków sklasyfikowanych w PKWiU 36.00.20.0 i 37.00.11.0.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2016 r. (data wpływu 29 lutego 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
- Wnioskodawca (Wnioskodawca) jest: (i) spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (podatek CIT) oraz (ii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatek VAT).
- Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności
gospodarczej świadczy odpłatnie usługi w zakresie (i) zbiorowego
zaopatrzenia w wodę (Usługi Zaopatrzenia w Wodę") i (ii) zbiorowego
odprowadzania ścieków (Usługi Odprowadzania Ścieków). W celu
świadczenia przez Wnioskodawcę Usług Zaopatrzenia w Wodę oraz Usług
Odprowadzania Ścieków, Wnioskodawca wykonuje szereg innych usług, na
które składają się:
- usługi związane z pracami
techniczno-inwestycyjnymi dotyczącymi sieci wodociągowej (Usługi
Techniczno - Inwestycyjne Sieci Wodociągowej):
(i) wydanie pisma potwierdzającego, że posesja znajduje się poza zasięgiem sieci wodociągowej;
(ii) wydanie pism z danymi technicznymi dotyczącymi istniejącej sieci wodociągowej;
(iii) wydanie warunków technicznych do projektowania sieci wodociągowej (bez przyłączy);
(iv) wydanie warunków technicznych do projektowania pompowni wodociągowej;
(v) wydanie warunków rozdzielenia istniejącego przyłącza wodociągowego w celu zamontowania oddzielnych wodomierzy zawarcie oddzielnych umów na dostawę wody;
(vi) uzgodnienie koncepcji sieci wodociągowej;
(vii) ponowne uzgodnienie projektu przyłącza wodociągowego;
(viii) uzgodnienie projektu sieci wodociągowej, przewodów tłocznych;
(ix) uzgodnienie projektu pompowni wodociągowej;
(x) ponowny odbiór przyłącza - nadzór techniczny nad budową przyłącza wodociągowego;
(xi) nadzór techniczny nad rozdzieleniem przyłącza wodociągowego, odbiór przebudowanego podejścia wodomierzowego;
(xii) nadzór techniczny nad budową sieci wodociągowej - odbiór sieci;
(xiii) nadzór techniczny nad budową i odbiór pompowni wodociągowej;
(xiv) weryfikacja techniczna wykonanego bez nadzoru Wnioskodawcy przyłącza wodociągowego - usługi związane z eksploatacją urządzeń wodociągowych
(Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej):
(xv) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy domowej na prośbę klienta;(xvi) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy śr. 80 - 200 mm;
(xvii) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy śr. 250 - 500 mm,
(xviii) przywrócenie dostaw wody po odcięciu;
(xix) pomiar ciśnienia sieci wodociągowej;
(xx) plombowanie wodomierza ogrodowego wraz z kontrolą wykonania;
(xxi) ponowne plombowanie wodomierza, który został pozbawiony plomby;
(xxii) wykonanie ekspertyzy wodomierza w przypadku sprawności;
(xxiii) wymiana uszkodzonego wodomierza DN 15-20;
(xxiv) wymiana uszkodzonego wodomierza DN>20;
(xxv) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu sieci do eksploatacji, sieci wykonanej przez wykonawcę zewnętrznego. - usługi związane z pracami
techniczno inwestycyjnymi, dotyczącymi sieci kanalizacyjnej (Usługi
Techniczno - Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej"):
(xxvii) wydanie pisma potwierdzającego, że posesja znajduje się poza zasięgiem sieci kanalizacyjnej;
(xxviii) wydanie pism z danymi technicznymi dotyczącymi istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;
(xxix) wydanie warunków technicznych do projektowania sieci kanalizacji sanitarnej (bez przykanalików);
(xxx) wydanie warunków technicznych do projektowania przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxi) uzgodnienie koncepcji kanalizacji sanitarnej;
(xxxii) ponowne uzgodnienie projektu przyłącza kanalizacji sanitarnej (przyłącze odprowadzające ścieki od jednego dostawcy ścieków);
(xxxiii) uzgodnienie projektu sieci kanalizacji sanitarnej;
(xxxiv) uzgodnienie projektu przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxv) ponowny odbiór przyłącza - nadzór techniczny nad budową przyłącza kanalizacji sanitarnej;
(xxxvi) nadzór techniczny nad budową kanalizacji sanitarnej lub deszczowej, odbiór sieci;
(xxxvii) nadzór techniczny nad budową i odbiór przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxviii) weryfikacja techniczna wykonywanego bez nadzoru Wnioskodawcy przyłącza kanalizacyjnego; - usługi związane z
eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych (Usługi Eksploatacyjne Sieci
Kanalizacyjnej):
(xxxix) udrożnienie przykanalika niebędącego w eksploatacji Wnioskodawcy;
(xl) czyszczenie studni rewizyjnej nie będącej w eksploatacji Wnioskodawcy;
(xli) odkorkowanie przykanalika do śr. 200 mm włącznie;
(xlii) odkorkowanie przykanalika powyżej śr. 200 mm oraz przy podłączeniu za pomocą trójnika;
(xliii) inspekcja telewizyjna nowego przykanalika z opisem (raportem);
(xliv) czyszczenie kanału przed inspekcją telewizyjną;
(xlv) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu urządzeń kanalizacyjnych, np. pompowni do eksploatacji, urządzenia wykonanego przez wykonawcę zewnętrznego;
(xlvi) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu kanału do eksploatacji; kanał wykonany przez wykonawcę zewnętrznego,
(xlvii) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przeglądzie przykanalików wykonanych przez wykonawcę zewnętrznego;
(xlviii) lokalizacja nielegalnych połączeń metodą zadymienia;
(xlix) kontrola przyłączy kanalizacyjnych za pomocą agregatu dymotwórczego,
- usługi związane z pracami
techniczno-inwestycyjnymi dotyczącymi sieci wodociągowej (Usługi
Techniczno - Inwestycyjne Sieci Wodociągowej):
- Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami (dalej łącznie jako Klienci") umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług wystawia na rzecz Klientów faktury VAT.
- Wnioskodawca świadczy usługi na sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacyjnej będących własnością gminy, oddanych Wnioskodawcy do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy.
- W dniu 21 grudnia 2015 r. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi (Urząd Statystyczny") o wydanie opinii interpretacyjnej w sprawie prawidłowej klasyfikacji przez Wnioskodawcę wg Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej, (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej, (iii) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (iv) Usług Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej.
- W dniu 14 stycznia 2016 r. Wnioskodawca otrzymał pismo Dyrektora Urzędu Statystycznego (Dyrektor Urzędu Statystycznego) z dnia 5 stycznia 2016 r. (znak: LDZ- w którym Dyrektor Urzędu Statystycznego dokonał klasyfikacji usług wykonywanych przez Wnioskodawcę, tj.: (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej, (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej, (iii) Usług Techniczno- Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (iv) Usług Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.
- Dyrektor Urzędu Statystycznego wskazał, iż zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wymienione we wniosku Wnioskodawcy usługi wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią wodociągową lub siecią kanalizacyjną, tj.: (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, (iii) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, (iv) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków".
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku świadczenie przez Wnioskodawcę (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT)...
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT)...
Ad. 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku świadczenie przez Wnioskodawcę (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT).
I.1.
I.2. Jak wynika z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23 % podatku VAT.
I.3. Niemniej jednak, m.in. do usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych i usług związanych z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT. tj. stawkę 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT), (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT w zw. z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).
I.4. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi
będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5
II.1.
Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Klientów
Usługi Zaopatrzenia w Wodę. W celu wykonywania tych usług głównych,
będzie świadczył (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej
oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej, nierozerwalnie
związane z Usługami Zaopatrzenia w Wodę. Bez Usług Zaopatrzenia w Wodę
(i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usługi
Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej nie miałyby racjonalnego sensu
gospodarczego. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie na rzecz
Klientów (i) Usług Techniczno-Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej oraz
(ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej związanych z Usługami
Zaopatrzenia w Wodę będzie stanowiło tzw. świadczenie złożone
(kompleksowe).
II.2. Wnioskodawca wskazuje, iż ustawa o VAT
nie zawiera definicji świadczenia złożonego (kompleksowego). Niemniej
jednak, pojęcie to było niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć
Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości, dalej jako TSUE"). TSUE stoi na stanowisku,
iż za świadczenie złożone (kompleksowe) należy uznać szereg działań
podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z
gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość i z podatkowego
punktu widzenia nie powinny być w sposób sztuczny rozdzielone. Jeżeli
dwa świadczenia lub czynności dokonane przez podatnika na rzecz
konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie
gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny
charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno
świadczenie do celów stosowania podatku VAT (wyrok TSUE z dnia 27
października 2005 r. w sprawie Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV
przeciwko Staatssecretaris van Financien, sygn. akt C-41/04). Zgodnie
także ze stanowiskiem TSUE wyrażonym w wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r.
w sprawie Everything Everywhere Ltd, dawniej T-Mobile (UK) Ltd
przeciwko Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs (sygn. akt
C- 276/09) transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie
gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać
funkcjonalności systemu podatku VAT. W szczególności dane świadczenie
należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia
głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz
środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi
świadczonej przez usługodawcę. Pojęcie świadczenia złożonego
(kompleksowego) - w związku z wątpliwościami w zakresie rozumienia tego
pojęcia - jest również przedmiotem interpretacji ogólnej Ministra
Finansów z dnia 30 marca 2012 r. (nr
PT1/033/2/46/KSB/12/PT-241/PT-279), w której, powołując się na
orzecznictwo TSUE, Minister Finansów wskazał, iż jeżeli transakcja
składa się z zespołu świadczeń i czynności, w celu określenia czy są to
świadczenia odrębne i niezależne, czy też jest to jedno świadczenie
kompleksowe, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich
dokonywana jest rozpatrywana transakcja.
II.3. Wnioskodawca
podkreśla, iż jak wynika z ww. wyroków TSUE i stanowiska Ministra
Finansów, ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia w sytuacji, gdy w
ramach jednej transakcji podatnik podatku VAT podejmuje kilka działań,
które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość, a ich
rozdzielenie byłoby dokonane jedynie w sposób sztuczny. W świetle
powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym we Wniosku zdarzeniu
przyszłym, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów (i) Usług
Techniczno- Inwestycyjnych Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usług
Eksploatacyjnych Sieci Wodociągowej związanych z Usługami Zaopatrzenia
w Wodę nie jest celem Klientów, gdyż (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne
Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej
stanowią jedynie świadczenie pomocnicze pozwalające na skorzystanie z
usługi podstawowej, jaką jest Usługa Zaopatrzenia w Wodę. Natomiast
realizacja usługi podstawowej będzie możliwa dopiero po dokonaniu
szeregu ww. usług związanych z obsługą, eksploatacją i konserwacją
sieci wodociągowej.
II.4. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy,
świadczeniem głównym są Usługi Zaopatrzenia w Wodę dla których (i)
Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej oraz (ii) Usługi
Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej pełnią jedynie pomocniczą rolę.
Zatem, ww. usługi powinny być traktowane jako jedno świadczenie o
charakterze złożonym i podlegać opodatkowaniu według stawki podatku VAT
właściwej dla świadczenia głównego, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w
okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%
podatku VAT) właściwej dla Usług Zaopatrzenia w Wodę.
II.4.1. Za potwierdzeniem, stanowiska Wnioskodawcy przemawia
stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sad Administracyjny (WSA) w
Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 17 lipca 2012 r. (sygn. akt III
SA/Wa 1468/12). W przedmiotowym wyroku WSA wskazał, iż istota
11.4.2. Zbieżne z
powyższym stanowisko zostało przedstawione w orzeczeniu TSUE w sprawie
Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasscrbeseitigung
Torgau-Westelibien z dnia 3 kwietnia 2008 r. (sygn. C-442/05), zgodnie
z którym: art. 12 ust. 3 lit a) szóstej dyrektywy i załącznik H
kategoria 2 do tej dyrektywy należy interpretować w taki sposób, te
czynność podłączenia indywidualnego, która polega, tak jak w sprawie
przed sądem krajowym, na ułożeniu kanalizacji umożliwiającej
przyłączenie instalacji wodociągowej nieruchomości do stałej sieci
dostawy wody, należy do zakresu dostawy wody". Z wyroku tego wynika
zatem, że usługi przyłączenia do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej
powinny być traktowane tak samo, jak i inne usługi związane z dostawą
wody i odprowadzaniem ścieków. Co więcej, stanowisko zaprezentowane
przez TSUE w ww. wyroku, wydaje się wskazywać, iż usługi dostawy wody
wraz z usługą budowy niezbędnej do tego infrastruktury należy dla celów
podatku VAT traktować jako jedno świadczenie.
11.4.3. Taki
też pogląd podziela Minister Finansów w wydawanych indywidualnych
interpretacjach prawa podatkowego. W interpretacji indywidualnej z dnia
1 sierpnia 2014 r. (nr IPPP2/443-478/14-4/BH) Minister Finansów
wskazał, iż świadczenia dodatkowe polegające na wydawaniu warunków
technicznych na budowę sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji
deszczowej oraz przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji
deszczowej, uzgadniania projektu budowlanego przyłączy wodociągowych,
kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, budowy sieci wodociągowej,
kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, budowę przyłączy
wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczówki, technicznego odbioru
wykonanego przyłącza wodociągowego, kanalizacyjnego lub kanalizacji
deszczowej dla firm i gospodarstw domowych, konserwacją i czyszczenie
kanalizacji deszczowej na terenie miasta, monitoring sieci
kanalizacyjnej, kompleksowe wykonywanie i utrzymywanie sieci i
przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych, wykonywanie prac ziemnych
koparkoładowarkami w związku z wykonywaniem sieci wodociągowych,
kanalizacyjnych lub kanalizacji deszczowej usuwanie awarii na sieci
wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji deszczowej, są niezbędne dla
świadczenia Usługi głównej jaka jest usługa uzdatniania i dostarczania
wody za pośrednictwem sieci wodociągowych oraz usługa związana z
odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków. Służą one zapewnieniu ciągłości
usług dostawy wody i odprowadzania ścieków, są do tego celu konieczne i
niezbędne, bez usług głównych powyższe czynności utraciłyby swój sens.
Zatem, stanowią one elementy pewnej całości i tworzą z ekonomicznego
punktu widzenia jedno świadczenie o charakterze kompleksowym. W
konsekwencji ww. świadczenia podlegają opodatkowaniu według stawki VAT
właściwej dla świadczenia głównego, tj. w przedmiotowej sprawie -
stawki 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2
Ad. 2)
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, świadczenie przez Wnioskodawcę (i) Usług Techniczno- Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT wg obniżonej stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT, tj. wg stawki 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT).
1.1.
1.2. Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 1) ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. wynosi 23 % podatku VAT.
1.3. Niemniej jednak, m.in. do usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków stosuje się obniżoną stawkę podatku VAT. tj. stawkę 7% podatku VAT (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8% podatku VAT), (art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2) ustawy o VAT w zw. z poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o VAT).
I.4. Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT
towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5
II-1. Wnioskodawca będzie wykonywał na rzecz Klientów Usługi Odprowadzania Ścieków. W celu wykonywania tych usług głównych, będzie świadczył (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej, nierozerwalnie związane z Usługami Odprowadzania Ścieków. Bez Usług Odprowadzania Ścieków (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej nie miałyby racjonalnego sensu gospodarczego. Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie na rzecz klientów (i) Usług Techniczno- Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (ii) Usług Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej związanych z Usługami Odprowadzania Ścieków będzie stanowiło tzw. świadczenie złożone (kompleksowe).
II.2. Wnioskodawca wskazuje. iż ustawa
o VAT nie zawiera definicji świadczenia złożonego (kompleksowego).
Niemniej jednak, pojęcie to było niejednokrotnie przedmiotem
rozstrzygnięć TSUE. TSUE stoi na stanowisku, iż za świadczenie złożone
(kompleksowe) należy uznać szereg działań podejmowanych przez podatnika
na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną
całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinny być w sposób
sztuczny rozdzielone. Jeżeli dwa świadczenia lub czynności dokonane
przez podatnika na rzecz konsumenta, są tak ściśle związane, że
obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której
rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia
lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku
VAT (wyrok TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie Levob
Verzekeringen BV i OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financien,
sygn. akt C-41/04). Zgodnie także ze stanowiskiem TSUE wyrażonym w
wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie Everything Everywhere Ltd,
dawniej T-Mobile (UK) Ltd przeciwko Commissioners for Her Majestys
revenue and Customs (sygn. akt C-276/09) transakcja złożona z jednego
świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie
rozdzielona, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT. W
szczególności, dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze
w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono
celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych
warunkach z głównej usługi świadczonej przez usługodawcę. Pojęcie
świadczenia złożonego (kompleksowego) - w związku z wątpliwościami w
zakresie rozumienia tego pojęcia jest również przedmiotem interpretacji
ogólnej Ministra Finansów z dnia 30 marca 2012 r. (nr
PT1/033/2/46/KSB/12/PT-241/PT-279), w której, powołując się na
orzecznictwo TSUE, Minister Finansów wskazał, iż jeżeli transakcja
składa się z zespołu świadczeń i czynności, w celu określenia czy są to
świadczenia odrębne i niezależne, czy też jest to jedno świadczenia
kompleksowe, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich
dokonywana jest rozpatrywana transakcja.
II.3 Wnioskodawca
podkreśla, iż jak wynika z ww. wyroków TSUE i stanowiska Ministra
Finansów ze świadczeniem złożonym mamy do czynienia w sytuacji, gdy w
ramach jednej transakcji podatnik podatku VAT podejmuje kilka działań,
które z gospodarczego punktu widzenia tworzą jedną całość, a ich
rozdzielenie byłoby dokonane jedynie w sposób sztuczny. W świetle
powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanym we Wniosku zdarzeniu
przyszłym, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Klientów (i) Usługi
Techniczno-Inwestycyjne oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci
Kanalizacyjnej, związanych z Usługami odprowadzania Ścieków nie jest
celem Klientów, gdyż (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci
Kanalizacyjnej oraz (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej
stanowią jedynie świadczenie pomocnicze pozwalające na skorzystanie z
usługi podstawowej, jaką jest Usługa Odprowadzania Ścieków. Natomiast
realizacja usługi podstawowej będzie możliwa dopiero po dokonaniu (i)
Usług Technicznio-Inwestycyjnych Sieci Kanalizacyjnej oraz (iii) Usług
Eksploatacyjnych Sieci Kanalizacyjnej związanych z obsługą eksploatacją
i konserwacją sieci kanalizacyjnej.
II.4 Tym samym, zdaniem
Wnioskodawcy, świadczeniem głównym są Usługi Odprowadzenia Ścieków, dla
których (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej oraz
(ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej pełnią jedynie
pomocniczą rolę. Zatem, ww. usługi powinny być traktowane jako jedno
świadczenie o charakterze złożonym i podlegać opodatkowaniu według
stawki podatku VAT właściwej dla świadczenia głównego, tj. wg stawki 7%
podatku VAT ( w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do 31 grudnia 2016
r. -8% podatku VAT) właściwej dla Usług Zaopatrzenia w Wodę.
II.4.1 Za potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy przemawia stanowisko
zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w
prawomocnym wyroku z dnia 17 lipca 2012 r.(sygn. Akt III SA/Wa
1468/12). W przedmiotowym wyroku WSA wskazał, iż istota
11.4.2. Zbieżne z
powyższym stanowisko zostało przedstawione w orzeczeniu TSUE w sprawie
Zweckverband zur Trinkwasserversorgung und Abwasscrbeseitigung
Torgau-Westelibien z dnia 3 kwietnia 2008 r. (sygn. C-442/05), zgodnie
z którym; art. 12 ust. 3 lit. a) szóstej dyrektywy i załącznik H
kategoria 2 do tej dyrektywy należy interpretować w taki sposób, że
czynność podłączenia indywidualnego, która polega, tak jak w sprawie
przed sadem krajowym, na ułożeniu kanalizacji umożliwiającej
przyłączenie instalacji wodociągowej nieruchomości do stałej sieci
dostawy wody, należy do zakresu dostawy wody. Z wyroku tego wynika
zatem, że usługa i przyłączenia do sieci wodociągowej lub
kanalizacyjnej powinny być traktowane tak samo, jak i inne usługi
związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków. Co więcej, stanowisko
zaprezentowane przez TSUE w ww. wyroku, wydaje się wskazywać, iż
wszelkie usługi odprowadzania ścieków, wraz z usługą budowy niezbędnej
do tego infrastruktury należy dla celów podatku VAT traktować jako
jedno świadczenie.
11.4.3. Taki też pogląd podziela Minister
Finansów w wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego.
W interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2014 r. (nr
IPPP2/443-478/14-4/BH) Minister Finansów wskazał, iż świadczenia
dodatkowe polegające na wydawaniu warunków technicznych na budowę sieci
wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłączy
wodociągowych, kanalizacyjnych i kanalizacji deszczowej, uzgadniania
projektu budowlanego przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych i
kanalizacji deszczowej, budowy sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i
kanalizacji deszczowej, budowę przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych
i deszczówki, technicznego odbioru wykonanego przyłącza wodociągowego,
kanalizacyjnego lub kanalizacji deszczowej dla firm i gospodarstw
domowych, konserwacja i czyszczenie kanalizacji deszczowej na terenie
miasta, monitoring sieci kanalizacyjnej, kompleksowe wykonywanie i
utrzymywanie sieci i przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych,
wykonywanie prac ziemnych koparkoładowarkami w związku z wykonywaniem
sieci wodociągowych, kanalizacyjnych lub kanalizacji deszczowej
usuwanie awarii na sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i kanalizacji
deszczowej, są niezbędne dla świadczenia Usługi głównej jaką jest
usługa uzdatniania i dostarczania wody za pośrednictwem sieci
wodociągowych oraz usługa związana z odprowadzaniem i oczyszczaniem
ścieków. Służą one zapewnieniu ciągłości usług dostawy wody i
odprowadzania ścieków, są do tego celu konieczne i niezbędne, bez usług
głównych powyższe czynności utraciłyby swój sens. Zatem, stanowią one
elementy pewnej całości i tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedno
świadczenie o charakterze kompleksowym. W konsekwencji ww. świadczenia
podlegają opodatkowaniu według stawki VAT właściwej dla świadczenia
głównego, tj. w przedmiotowej sprawie - stawki 8% zgodnie z art. 41
ust. 2 w zw. z art. 146 pkt 2
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
W oparciu o art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5 niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów i statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.
Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 140 wymieniono usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych PKWiU 36.00.20.0., natomiast pod pozycją 142 usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków PKWiU ex 37.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług).
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).
Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy odpłatnie usługi w zakresie (i) zbiorowego zaopatrzenia w wodę (Usługi Zaopatrzenia w Wodę") i (ii) zbiorowego odprowadzania ścieków (Usługi Odprowadzania Ścieków). W celu świadczenia przez Wnioskodawcę Usług Zaopatrzenia w Wodę oraz Usług Odprowadzania Ścieków, Wnioskodawca wykonuje szereg innych usług, na które składają się:
- usługi
związane z pracami techniczno-inwestycyjnymi dotyczącymi sieci
wodociągowej (Usługi Techniczno - Inwestycyjne Sieci Wodociągowej):
(i) wydanie pisma potwierdzającego, że posesja znajduje się poza zasięgiem sieci wodociągowej;
(ii) wydanie pism z danymi technicznymi dotyczącymi istniejącej sieci wodociągowej;
(iii) wydanie warunków technicznych do projektowania sieci wodociągowej (bez przyłączy);
(iv) wydanie warunków technicznych do projektowania pompowni wodociągowej;
(v) wydanie warunków rozdzielenia istniejącego przyłącza wodociągowego w celu zamontowania oddzielnych wodomierzy zawarcie oddzielnych umów na dostawę wody;
(vi) uzgodnienie koncepcji sieci wodociągowej;
(vii) ponowne uzgodnienie projektu przyłącza wodociągowego;
(viii) uzgodnienie projektu sieci wodociągowej, przewodów tłocznych;
(ix) uzgodnienie projektu pompowni wodociągowej;
(x) ponowny odbiór przyłącza - nadzór techniczny nad budową przyłącza wodociągowego;
(xi) nadzór techniczny nad rozdzieleniem przyłącza wodociągowego, odbiór przebudowanego podejścia wodomierzowego;
(xii) nadzór techniczny nad budową sieci wodociągowej - odbiór sieci;
(xiii) nadzór techniczny nad budową i odbiór pompowni wodociągowej;
(xiv) weryfikacja techniczna wykonanego bez nadzoru Wnioskodawcy przyłącza wodociągowego - usługi związane z eksploatacją urządzeń wodociągowych
(Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej):
(xv) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy domowej na prośbę klienta;
(xvi) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy śr. 80 - 200 mm;
(xvii) zakręcenie (i odkręcenie) zasuwy śr. 250 - 500 mm,
(xviii) przywrócenie dostaw wody po odcięciu;
(xix) pomiar ciśnienia sieci wodociągowej;
(xx) plombowanie wodomierza ogrodowego wraz z kontrolą wykonania;
(xxi) ponowne plombowanie wodomierza, który został pozbawiony plomby;
(xxii) wykonanie ekspertyzy wodomierza w przypadku sprawności;
(xxiii) wymiana uszkodzonego wodomierza DN 15-20;
(xxiv) wymiana uszkodzonego wodomierza DN>20;
(xxv) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu sieci do eksploatacji, sieci wykonanej przez wykonawcę zewnętrznego. - usługi związane z pracami
techniczno inwestycyjnymi, dotyczącymi sieci kanalizacyjnej (Usługi
Techniczno - Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej"):(xxvii) wydanie pisma
potwierdzającego, że posesja znajduje się poza zasięgiem sieci
kanalizacyjnej;
(xxviii) wydanie pism z danymi technicznymi dotyczącymi istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej;
(xxix) wydanie warunków technicznych do projektowania sieci kanalizacji sanitarnej (bez przykanalików);
(xxx) wydanie warunków technicznych do projektowania przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxi) uzgodnienie koncepcji kanalizacji sanitarnej;
(xxxii) ponowne uzgodnienie projektu przyłącza kanalizacji sanitarnej (przyłącze odprowadzające ścieki od jednego dostawcy ścieków);
(xxxiii) uzgodnienie projektu sieci kanalizacji sanitarnej;
(xxxiv) uzgodnienie projektu przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxv) ponowny odbiór przyłącza - nadzór techniczny nad budową przyłącza kanalizacji sanitarnej;
(xxxvi) nadzór techniczny nad budową kanalizacji sanitarnej lub deszczowej, odbiór sieci;
(xxxvii) nadzór techniczny nad budową i odbiór przepompowni ścieków sanitarnych;
(xxxviii)weryfikacja techniczna wykonywanego bez nadzoru Wnioskodawcy przyłącza kanalizacyjnego; - usługi związane z
eksploatacją urządzeń kanalizacyjnych (Usługi Eksploatacyjne Sieci
Kanalizacyjnej):
(xxxix) udrożnienie przykanalika niebędącego w eksploatacji Wnioskodawcy;
(xl) czyszczenie studni rewizyjnej nie będącej w eksploatacji Wnioskodawcy;
(xli) odkorkowanie przykanalika do śr. 200 mm włącznie;
(xlii) odkorkowanie przykanalika powyżej śr. 200 mm oraz przy podłączeniu za pomocą trójnika;
(xliii) inspekcja telewizyjna nowego przykanalika z opisem (raportem);
(xliv) czyszczenie kanału przed inspekcją telewizyjną;
(xlv) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu urządzeń kanalizacyjnych, np. pompowni do eksploatacji, urządzenia wykonanego przez wykonawcę zewnętrznego;
(xlvi) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przejmowaniu kanału do eksploatacji; kanał wykonany przez wykonawcę zewnętrznego,
(xlvii) ponowny / dodatkowy udział nadzoru przy przeglądzie przykanalików wykonanych przez wykonawcę zewnętrznego;
(xlviii) lokalizacja nielegalnych połączeń metodą zadymienia;
(xlix) kontrola przyłączy kanalizacyjnych za pomocą agregatu dymotwórczego,
(I) konsultacja techniczna na terenie budowy.
Świadczenie usług przez Wnioskodawcę odbywa się na podstawie podpisywanych z indywidualnymi klientami umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca z tytułu świadczonych usług wystawia na rzecz Klientów faktury VAT. Wnioskodawca świadczy usługi na sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacyjnej będących własnością gminy, oddanych Wnioskodawcy do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy.
Wnioskodawca w dniu 14 stycznia 2016 r. otrzymał pismo Dyrektora Urzędu Statystycznego, w którym Dyrektor Urzędu Statystycznego wskazał, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wymienione we wniosku Wnioskodawcy usługi wykonywane przez właściciela lub zarządzającego istniejącą siecią wodociągową lub siecią kanalizacyjną, tj.: (i) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych", (ii) Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, (iii) Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, (iv) Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej mieszczą się w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków"
Z uwagi na przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że wymienione we wniosku czynności składające się na poszczególne usługi, tj.: Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Wodociągowej (opisane w pkt a wniosku), Usługi Eksploatacyjne Sieci Wodociągowej (opisane w pkt b wniosku) mieszczące się, jak wskazał Wnioskodawca, w grupowaniu PKWiU 36.00.20.0 oraz Usługi Techniczno-Inwestycyjne Sieci Kanalizacyjnej (opisane szczegółowo w pkt c wniosku), Usługi Eksploatacyjne Sieci Kanalizacyjnej (opisane szczegółowo w pkt d wniosku) mieszczące się, jak wskazał Wnioskodawca, w grupowaniu PKWiU 37.00.11.0 podlegają opodatkowaniu preferencyjną, 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 jako wymienione w poz. 140 i poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Ponadto, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Minister Finansów nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie